LOGISTYKA
FMCG – kompleksowa logistyka dla wymagającej branży
Logistyka dla branży FMCG to jeden z najtrudniejszych segmentów rynku transportowego i magazynowego. Produkty szybko rotujące, takie jak żywność, kosmetyki czy artykuły higieniczne, wymagają elastyczności, precyzyjnego planowania i dostosowania do zmiennych wymagań klientów oraz dynamicznego rynku. Jakie wyzwania i trendy kształtują dziś ten sektor?
Jak działać mądrzej
Niepewna sytuacja geopolityczna, rosnące ceny, braki zasobowe, coraz większe wymagania ESG i związane z nimi nowe regulacje to zjawiska, które mają wpływ na logistykę i łańcuchy dostaw. Czy optymalizacja i digitalizacja procesów to jedyny klucz do zapewnienia efektywności dostaw w obliczu dzisiejszych wyzwań? W jaki sposób operator logistyczny może stanowić silne ogniwo w łańcuchu dostaw swoich klientów i pozostałych partnerów biznesowych
Ostatnia mila
Dostawy do punktów PUDO, co warto wiedzieć?
W artykule, który ukazał się w II numerze tegorocznego TSL Biznes pisaliśmy o wyborze oprogramowania dla punktów PUDO oraz automatów paczkowych. W poniższym tekście chcemy przybliżyć Wam zagadnienia związane z optymalizacją punktów PUDO (Pick Up & Drop Off – punkty odbioru i nadań).
TECHNOLOGIA / TECHNIKA
AutoStore® zmienia oblicze logistyki
AutoStore już od jakiegoś czasu wdrażany jest w firmach logistycznych. Teraz robi to DHL Supply Chain. Może zacznijmy od wyjaśnienia, co to jest AutoStore? Na pytania odpowiada Łukasz Patora, dyrektor ds. rozwoju produktów e-commerce CEE, DHL Supply Chain
Cyfrowe bliźniaki w łańcuchu dostaw
Cyfrowy bliźniak to jedna z kluczowych innowacji dla przyszłościowych łańcuchów dostaw. Na jakich głównych technologiach opiera się ten system? I co to oznacza dla codziennego transportu i obsługi w logistyce? Odpowiedzi na te pytania są obiecujące.
Rewolucja w zarządzaniu łańcuchem dostaw? Wszystkie dane w jednym miejscu!
W świecie globalnej konsumpcji, międzynarodowego handlu, dynamicznego wzrostu e-commerce dostępność produktów w odpowiednim miejscu i czasie jest kwestią kluczową, a niezawodność łańcuchów dostaw – podstawą funkcjonowania firm. W tym kontekście pojawia się koncepcja Banku Informacji Transportu i Logistyki.
Czy telematyka może uratować branżę transportową?
Z danych GUS wynika, że w pierwszym kwartale 2024 r. upadłość ogłosiło 120 firm przewozowych – wynik ten pogarsza się z roku na rok. Co dziesiąte przedsiębiorstwo transportowe w Polsce boryka się z zadłużeniem. W optymalizacji kosztów pomaga telematyka.
INTRALOGISTYKA
Wysoka brama dla złotych bulw
Isodia, Gala, Belana i Melody są przechowywane w ogromnych drewnianych skrzyniach, które w chłodniach oświetla tylko zielone światło. Kolorowa poświata zapobiega zielenieniu ziemniaków i tworzeniu się solaniny, a po oczyszczeniu warzywa są automatycznie pakowane i dostarczane do supermarketów i hurtowni. W zakładzie Friweika eG wszystko kręci się wokół Solanum Tuberosum. Rocznie wychodzi stąd 140 tys. ton ziemniaków i cebuli. Dodatkowo wytwarzane są produkty gotowe, takie jak zapiekanki ziemniaczane, gratiny lub pieczone ziemniaki. Produkty trafiają przez bramy szybkobieżne EFAFLEX do magazynu głębokiego mrożenia lub do hal.
TRANSPORT DROGOWY
Nowy standard w logistyce drogowej. Dokładność danych transportowych i pełna widoczność
Rozwiązanie cyfrowe dla przewoźników drogowych Kuehne+Nagel odpowiada na główne bariery w branży, związane m.in. z fragmentaryczną komunikacją, niedokładnością danych i tym samym trudnością w określaniu wiarygodnych terminów dostaw. Nie tylko zapewnia widoczność całej floty pojazdów, ale także w efekcie dostarcza transformujących informacji spedycyjnych, które na nowo definiują zasady transportu drogowego. Maciej Sobek, dyrektor logistyki drogowej w Kuehne+Nagel, przedstawia możliwości rozwiązania oraz wyjaśnia, jak wspiera ono widoczność łańcuchów dostaw.
Axxès na trudne czasy
Opłaty drogowe mają coraz większy udział w kosztach firm transportowych. Czy można bardziej racjonalnie nimi zarządzać i jak takie firmy jak Axxès mogą w tym pomóc? – pytamy Patryka Krajewskiego, Country Managera CEE, Axxès Polska.
TRANSPORT MORSKI
Żegluga kontenerowa na nieznanych wodach
Kolejny rok na rynku frachtów morskich zbliża się ku końcowi i z pewnością nie można powiedzieć, że był to rok nudny. Na najważniejszym dla Europy szlaku prowadzącym z Dalekiego Wschodu stawki osiągnęły szczyt gdzieś na przełomie czerwca i lipca, dochodząc do poziomu nawet 10 tys. USD za kontener 40 stopowy, co znacząco odbiegało od szacunków ekspertów, którzy jeszcze w listopadzie 2023 oczekiwali, że będą się utrzymywały w okolicy 500 USD.
ZRÓWNOWAŻONY ROZWÓJ
Czy dekarbonizacja i ESG są dla logistyki błękitnym oceanem?
Nawet 15% przychodów pochodzących z globalnej logistyki może za 6 lat należeć do zielonych operatorów, co oznacza rynek usług o wartości 350 mld dol. Firmy odczuwają jednak obciążenie generowane przez kosztowne strategie dekarbonizacyjne i ESG. Problemów nie brakuje, ale motywacja do kontynuowania zrównoważonego kierunku pozostaje wysoka.
PRAWO
Jak odzyskać zwrot za nadpłacone myto w Niemczech za lata 2021-2024?
W marcu tego roku Sąd Administracyjny w Kolonii podjął kluczową decyzję dotyczącą nieprawidłowo naliczanego myta w Niemczech. Dotyczy opłat uiszczanych przez przewoźników za lata 2016-2020. Sąd uznał, że koszty utrzymania policji drogowej nie powinny być częścią myta, co otworzyło drogę do roszczeń o zwrot nadpłaconych kwot zarówno w tym, jak i w kolejnych okresach.
Nowości prawne w transporcie ponadgabarytowym. Jakie zmiany czekają branżę w najbliższej przyszłości?
Transport ponadgabarytowy odgrywa kluczową rolę w realizacji największych projektów infrastrukturalnych, zarówno w Polsce jak i na poziomie europejskim. To dzięki przewoźnikom nienormatywnym powstają elektrownie, drogi, mosty czy inne strategiczne obiekty. Mimo to branża ta od lat zmaga się z licznymi wyzwaniami, które hamują jej rozwój.
POWIERZCHNIE KOMERCYJNE
Polska bezkonkurencyjna w regionie Europy Środkowo-Wschodniej
Całkowita podaż nowoczesnych powierzchni przemysłowo-logistycznych w regionie CEE-13*) wynosi ponad 67 mln m2. Jak wynika z najnowszego raportu Colliers „ExCEEding Borders: Navigating the Industrial Landscape and Workforce in CEE-13” (Sytuacja w sektorze przemysłowym i na rynku pracy w regionie CEE-13), Polska pozostaje największym rynkiem przemysłowo-logistycznym w całym regionie CEE-13 z podażą całkowitą ponad 31 mln m2, co stanowi 45% zasobów regionu.
WYDARZENIA
Kolejny rekord Targów TransLogistica Poland
Za nami jedenasta edycja Targów TransLogistics Poland, największego wydarzenia w branży transportu, spedycji i logistyki (TSL) w Europie Środkowo-Wschodniej, które w dniach 5-7 listopada 2024 r. przyciągnęły do warszawskiego Expo XXI rekordową liczbę uczestników i wystawców.
Spotkania Transportowe 2024 – Gdynia
Grudniową konferencją w Gdyni kończymy tegoroczną edycję Spotkań Transportowych – cyklicznej konferencji branżowej. Podczas ostatniej odsłony, z racji charakteru lokalizacji, nie zabrakło również tematyki obejmującej porty morskie, ich perspektywy rozwoju oraz współpracy z przewoźnikami transportu drogowego.
Kod Innowacji 2024. Nagrodzono liderów za innowacyjną komunikację z konsumentami
Dr. Miele Cosmed Group S.A. i Supptrail zostali laureatami tegorocznych nagród Kod Innowacji przyznawanych przez GS1 Polska od 2018 r. W tym roku, spośród rekordowej w historii konkursu liczby 15 zgłoszeń, jury wyróżniło firmy, które w innowacyjny sposób wykorzystują kody QR w komunikacji z konsumentami.
Świątecznie z TLP
Od lat organizacja pracodawców Transport i Logistyka Polska, w okolicach 6 grudnia, zaprasza na przedświąteczne spotkanie członków swojej organizacji, przedstawicieli instytucji publicznych, organizacji i mediów, z którymi na co dzień współpracuje. Jest to okazja do podziękowania za dotychczasową współpracę i zaproszenia do jej kontynuacji, a także podsumowania ostatniego roku pracy stowarzyszenia.