Rok 2018 był kolejnym rokiem wzrostów na rynku leasingu transportu ciężkiego. Według danych Związku Polskiego Leasingu (ZPL) branża sfinansowała inwestycje w tym obszarze na kwotę 19,5 mld zł, osiągając dynamikę +11,4% r/r. Liderem finansowania inwestycji w TSL pozostaje Idea Getin Leasing SA (IGL).

Spółka w ubiegłym roku sfinansowała inwestycje na rynku TSL na kwotę 2,4 mld zł. Wynik ten obejmuje kategorie pojazdów ciężarowych o DMC pow. 3,5 t, ciągniki siodłowe, naczepy/przyczepy, autobusy i pojazdy specjalistyczne. IGL utrzymała pozycję lidera i sfinansowała 14 354 szt. środków transportu ciężkiego.

Wśród poszczególnych segmentów, IGL utrzymała pierwszą pozycję w obszarze finansowania ciągników siodłowych. Spółka w 2018 r. podpisała umowy o wartości ponad 1,2 mld zł na 5 525 szt. tych pojazdów. Jest liderem z 13,3% udziałem w rynku. IGL sfinansowała również największą liczbę naczep/przyczep – 5 950 szt., których wartość wyniosła 608,5 mln zł, a udział w rynku – 15,4% . Spółka podpisała też umowy na największą liczbę autobusów – 446 szt., o wartości 137,8 mln zł, osiągając w tym segmencie 10,3% udziału w rynku. W kategorii pojazdów ciężarowych o DMC pow. 3,5t, IGL sfinansowała 1 824 szt. na łączną kwotę 384 mln zł, osiągając 11,3% udział w rynku.

– Pozycję lidera leasingu w segmencie TSL zawdzięczamy zwiększonym inwestycjom przedsiębiorców, którzy w ubiegłym roku chętniej decydowali się na rozbudowę swoich flot, także ze względu na obowiązek dostosowania pojazdów ciężarowych do normy Euro 6 – mówi Małgorzata Terlecka-Urbanik, dyrektor Departamentu Transportu i Maszyn Budowlanych Idea Getin Leasing SA. – Naszą siłą są ludzie. Posiadamy zespół dedykowanych branży TSL handlowców, który doskonale znają rynek, branżę i potrzeby klientów. W kanale finansowania poprzez sieć własną handlowców, sprzedaż IGL wrosła w 2018 r. o 14%. Dzięki temu wskazujemy klientom najlepsze rozwiązania w zakresie finansowania inwestycji i jesteśmy blisko rynku, pomimo sygnałów o spowolnieniu w strefie Euro, czy perspektywy zmiany unijnych przepisów na mniej korzystne – podkreśla Terlecka-Urbanik.

– Oceniamy, że w kolejnych latach leasing pozostanie najpopularniejszym narzędziem finansującym inwestycje branży TSL. Wolumen usług transportowych nie maleje, a przedsiębiorcy wciąż będą inwestować w rozwój flot pojazdów, korzystając ze sprawdzonych form finansowania, takich jak leasing, nie należy jednak zapomnieć o rosnącym udziale najmu długoterminowego, który również dostępny jest w naszej ofercie – dodaje Małgorzata Terlecka-Urbanik.

Idea Getin Leasing pozostaje także liderem finansowania pojazdów dostawczych o DMC do 3,5 t, z łącznym wynikiem 9 669 szt. i wartością zrealizowanych kontraktów niemal 696 mln zł, co przełożyło się na 12,3% udział w rynku.

Spośród wszystkich spółek leasingowych, IGL w 2018 roku sfinansowała najwięcej pojazdów: łącznie aż 57 771 szt. (osobowe, dostawcze i środki transportu ciężkiego), na kwotę 5,8 mld zł.

Łącznie w 2018 r. Idea Getin Leasing sfinansowała inwestycje przedsiębiorców we wszystkich kategoriach na kwotę ponad 7,5 mld zł, osiągając 9,2% udział w całym rynku i potwierdzając swoją pozycję w ścisłej czołówce firm leasingowych w Polsce.