Domy, samochody, warsztaty – zapewne wszystkie z wymienionych obiektów zawierają elementy ze stali, jednego z najpopularniejszych metali w przemyśle.
Stal i wyroby ze stali są kluczowymi towarami w dzisiejszej gospodarce. Ich istotne znaczenie doskonale odzwierciedla wzrost produkcji ze 189 milionów ton wyprodukowanych w 1950 r. do rekordowego poziomu 1 621 milionów ton w 2014 r. Według stowarzyszenia The American Steamship Owners Mutual Protection and Indemnity Association, metal jest niezastąpionym surowcem w takich sektorach, jak infrastruktura, budownictwo, motoryzacyjna, sektor obronny i wiele innych.
Ze względu na duże objętości przewożonej stali, dana gałąź przemysłu jest w znacznym stopniu uzależniona od wydajnej pracy przewoźników. Wiarygodni dostawcy odgrywają centralną rolę w zapewnieniu bezpiecznego i wydajnego przewozu wyrobów stalowych. Eksperci z międzynarodowej grupy transportowo-logistycznej AsstrA-Associated Traffic AG zaobserwowali stały wzrost ilości transportów stali i cewek stalowych. W poniższym materiale specjaliści wymieniają najważniejsze czynniki warunkujące udany transport stali.
Aby zagwarantować bezpieczne dostawy stali i cewek stalowych, AsstrA opracowała wewnętrzne procesy zarządzania oparte na segregowaniu wyrobów z metalu ze względu na ich podatność na czynniki zewnętrzne, rankingu przewoźników, a także na dostępnych rozwiązaniach z zakresu bezpieczeństwa – technologie zapobiegające kradzieży, czy też uszkodzeniu ładunku. Specjaliści z działu AsstrA Steel Logistics zapewniają, że w przypadku każdego projektu wybierają odpowiednio dostosowany schemat i środek transportu wyposażony w adekwatne systemy bezpieczeństwa i wskaźniki.
„Podczas transportu stali i cewek stalowych należy pamiętać, że metal ten jest bardzo wrażliwy na wodę i skraplanie. Spedytorzy dążą do zapobiegania stratom już przed rozpoczęciem procesu transportu, dlatego też najważniejszym początkowym krokiem jest wybór odpowiedniego pojazdu i wiarygodnego partnera transportowego”, zaznacza Katerina Suhanova, Kierownik działu AsstrA Steel Logistics.
Wyroby ze stali są transportowane na różne sposoby: jako pojedyncze elementy, luzem, pakowane pojedynczo, pakowane w papierowe lub metalowe osłony ochronne, podzielone na części lub powlekane olejem, czy też farbą. AsstrA oferuje odpowiednio przystosowane pojazdy, w tym standardowe ciężarówki wyposażone w specjalne urządzenia, naczepy do realizacji transportu ponadgabarytowych ładunków klasy „MEGA”, naczepy typu coilmulda oraz naczepy do przewozu kontenerów.
Do głównych zagrożeń związanych z transportem stali zaliczają się: zamoczenie ładunku spowodowane przez wodę słodką lub słoną, wilgoć lub skraplanie; zły stan statku, wagonu lub platformy; niespełnienie wymagań dotyczących ładunku; brak wentylacji; zanieczyszczenie ładunku w kontakcie z ciałami obcymi lub substancjami; nieadekwatna segregacja transportowanych ładunków.
„Wśród wielu czynników wpływających na bezpieczeństwo transportu stali, pogoda jest determinantą, którą najłatwiej kontrolować. Największe wyzwanie to tarcie między stalowymi elementami ładunku. Przed niekorzystnymi warunkami pogodowymi możemy łatwo ustrzec się wykorzystując hermetyczne opakowania, podczas gdy zabezpieczenie elementów ładunków przed uszkodzeniami mechanicznymi wymaga doświadczenia w wyborze odpowiednich systemów i materiałów pomocniczych. Konieczne jest również utrzymanie odpowiedniego poziomu wilgoci i wentylacji przewożonego ładunku. Przy czym chciałabym dodać, że celem wentylacji nie jest regulowanie temperatury ładunku, ale raczej zapobieganie procesowi skraplania, jaki zachodzi na stalowych częściach pojazdów transportowych”, dodaje Katerina Suhanova.
W ciągu pierwszych 6 miesięcy 2018 r. zespół wykwalifikowanych spedytorów z działu AsstrA Steel Logistics zrealizował 5 492 transporty stali o łącznej masie 241 000 ton, co o 7% przewyższa wyniki za analogiczny okres w roku 2017.
W minionym roku AsstrA dostarczyła 101 928 ton wyrobów stalowych, podczas gdy już w pierwszej połowie bieżącego roku objętość przewiezionych ładunków ze stali osiągnęła wartość 95 321 ton. AsstrA jest na dobrej drodze do dwukrotnego zwiększenia rocznego obrotu towarowego w tym segmencie. Większość przewożonych ładunków to konstrukcje stalowe, druty, armatura, blachy, konstrukcje metalowe i pręty stalowe. W związku z rozwojem gospodarki i spadającymi cenami energii, grupa kapitałowa przewiduje wzrost w objętości importu i eksportu stali na rynki europejskie.
W tym roku główne szlaki handlowe w transporcie stali i wyrobów ze stali w AsstrA to: Belgia-Polska, Rumunia-Polska, Rosja-Niemcy, Belgia-Rosja, Łotwa-Litwa, a także wewnętrzne przewozy na terytorium Rosji.
Jak podaje Katerina Suhanova, głównym czynnikiem napędzającym wzrost przychodów grupy ze zleceń w zakresie transportu stali, jest wysoki poziom obsługi Klienta i wsparcie serwisowe na wszystkich etapach transportu stali.