Dachser odnotowuje kolejny skok w rozwoju

C
dachser-odnotowuje-kolejny-skok-w-rozwoju

28-03-2023

Między boomem gospodarczym a normalizacją: Dachser generuje dodatkowy miliard euro przychodów i planuje inwestycje o wartości ponad 300 mln euro.

W roku finansowym 2022 dostawca usług logistycznych Dachser odnotował przychody w wysokości 8,1 mld euro (+14,9%), co oznacza dwucyfrowy wzrost procentowy drugi rok z rzędu.

– Wkrótce wkraczamy do nowej ligi. Nasi klienci uznają wartości jakimi są odporność i stabilność, które przekładają się na zachowanie ciągłości łańcuchów dostaw. Obecnie Dachser jest coraz częściej postrzegany jako partner w zakresie globalnych rozwiązań oraz ekspert w optymalizacji łańcuchów dostaw – powiedział Burkhard Eling, dyrektor generalny Dachsera, na corocznej konferencji prasowej firmy w Monachium

Głównymi czynnikami napędzającymi wzrost były podatne na zakłócenia łańcuchy dostaw i ograniczone zdolności przewozowe. Od września 2022 roku boom gospodarczy w logistyce przeszedł w wyraźną normalizację działalności ze spadkiem liczby przesyłek i stawek, zwłaszcza we frachcie lotniczym i morskim. W całym roku Dachser przewiózł 81,1 mln przesyłek (-2,9%) ważących tyle samo co w roku ubiegłym: 42,8 mln ton.

 

Rozwój obszarów biznesowych

Dachser Road Logistics, obejmujący transport i magazynowanie towarów przemysłowych i konsumpcyjnych (European Logistics) oraz żywności (Food Logistics), zwiększył swoje przychody o 14,2% do 5,7 mld euro w 2022 roku. Transportowany tonaż wzrósł nieznacznie o 0,4 procent, podczas gdy liczba przesyłek spadła o 2,8%, przy wysokich cenach paliw i energii oraz rosnącej ostrożności konsumentów.

W European Logistics przychody wzrosły o 13,4%, podobnie jak w 2021 roku. Natomiast liczba przesyłek spadła o 3,5%, a tonaż utrzymał się na stałym poziomie 30,0 mln. Z kolei Food Logistics odnotował duży wzrost w 2022 roku, a jego przychody zwiększyły się o 17,1%. W ramach nadrabiania zaległości, wynikających ze zniesienia ograniczeń związanych z koronawirusem, odnotowano niewielki wzrost zarówno przesyłek (+1,8%), jak i tonażu (+1,1%). W minionym roku obrotowym Dachser Food Logistics osiągnął przychody w wysokości 1,3 mld euro, dzięki czemu pozostaje stabilnym i niezawodnym filarem modelu biznesowego firmy.

Po wyjątkowym wzroście przychodów w 2021 r., spowodowanym większymi zdolnościami przewozowymi we frachcie lotniczym i morskim oraz słabnącym wzrostem w Chinach, wynik Air and Sea Logistics zatrzymał się na niższym poziomie. W tym obszarze Dachser zamknął rok wzrostem przychodów o 16,7%, z 2,1 mld euro do 2,4 mld euro, mimo że liczba przesyłek spadła o 7,3%.

– Podczas pandemii fracht lotniczy i morski w Dachserze znacznie się zwiększył. Przyczynił się do tego rozwój działalności w zakresie ładunków zbiorczych LCL we frachcie morskim oraz sieć czarterów lotniczych, która w ubiegłym roku wykonała 260 lotów. Nasi klienci doceniają, jak bardzo zintegrowane są nasze usługi – na lądzie, na morzu i w powietrzu – dodał Burkhard Eling.

Bardzo dobrze rozwija się działalność w zakresie logistyki kontraktowej:  inteligentnego połączenia magazynowania, usług o wartości dodanej i transportu. W 2022 roku Dachser zaoferował swoim klientom z branży logistyki kontraktowej 2,7 mln miejsc paletowych, czyli o 152 000 więcej niż w roku poprzednim. Firma posiada obecnie 163 lokalizacje magazynowe na czterech kontynentach, a w 2023 roku planuje dodać 14 kolejnych obiektów.

W 2022 roku liczba pracowników wzrosła o około 1100 osób, osiągając łączne liczbę 32 850 zatrudnionych. Wysoki wskaźnik kapitału własnego, wynoszący ponad 60%, umożliwia firmie dalsze znaczące inwestycje w digitalizację, działania na rzecz klimatu, pracowników i rozbudowę sieci, nawet w trudnych ekonomicznie czasach.

Eling stwierdził, że firma będzie kontynuowała obrany kurs w 2023 roku i zapowiedział, że po 196 mln euro, które zainwestowała w 2022 roku, planuje zainwestować ponad 300 mln euro w 2023 roku. Dachser rozpoczął już nowy rok od przejęcia holenderskiej firmy Müller zajmującej się logistyką żywności oraz spedytora lotniczego i morskiego ACA International, który ma siedzibę w Melbourne, w Australii.

Rok rozpoczął się ostrożnie, ze stosunkowo niskimi wolumenami transportu, jednak Dachser nie widzi powodów do obaw.

– Spodziewamy się, że po dwóch latach wyjątkowego wzrostu przychodów, ale także wyjątkowego obciążenia zespołów operacyjnych, w 2023 roku nastąpi powrót do normalności w logistyce i w naszej działalności – podsumował Burkhard Eling.

Zobacz także

C

Najnowszy numer

C
TSL Biznes 04/2021
Truck & Van 03/2021

Zapisz się do newslettera

C

Czytaj TSL biznes za darmo! Zapisz się do newslettera.

C