Bodźcem do zmian w tym obszarze dla przedsiębiorców powinna być troska o środowisko, ale gdy tego brak z motywacją przychodzą coraz bardziej świadomi konsumenci. Są gotowi zmienić miejsce zakupów na takie, w którym ich zamówienie zostanie spakowane w sposób ekologiczny.
E-commerce rośnie w siłę, a 2020 rok był wyjątkowy dla tego rynku. Obostrzenia dotyczące działania sklepów stacjonarnych sprawiły, że uwagę jeszcze większej liczby konsumentów przyciągnęły platformy zakupowe online. Według raportu „E-commerce 2021” sporządzonego przez interaktywnie.com, Polska jest jednym z najdynamiczniej rozwijających się rynków sprzedaży internetowej na świecie. W tym roku jego wartość może przekroczyć nawet 100 mld zł . Jak wynika z deklaracji niemal 85% Polaków po zakończeniu pandemii nie planuje kupować online rzadziej niż obecnie. Dodatkowo, 10% badanych zamierza zwiększać wydatki na zakupy w sieci.
Folia zmorą sprzedaży online
Rozwój rynku e-commerce przekłada się na zwiększenie ilości odpadów, które powstają przy pakowaniu zamówień. Istotne jest wdrażanie zmian zgodnych z ideą redukcji ilości odpadów zarówno przez gigantów, jak i małe firmy. Glosel od roku systematycznie wdraża kolejne etapy stosowania ekologicznych materiałów do pakowania przesyłek.
– Wydawać by się mogło, że małe zmiany nie mają sensu, jednak od jednego kroku milowego postawionego w ciągu wielu lat, ważniejsze są te małe, ale wdrażane sukcesywnie. To zdecydowanie przepis na sukces w kontekście wprowadzania rozwiązań proekologicznych w funkcjonowaniu każdego przedsiębiorstwa, a realne korzyści naprawdę robią wrażenie. Przykładowo w ciągu roku, przy wysyłce ok. 200 tys. paczek miesięcznie zużywaliśmy średnio ok. 40 ton folii. Obecnie podstawowy wypełniacz produkujemy osobiście. Wykorzystujemy do tego celu kartony, w których otrzymujemy dostawy. Choć generujemy 20 ton odpadów kartonowych miesięcznie, to około 10 ton przerabiamy na wspomniany wypełniacz, a drugą połowę sprzedajemy firmom, które produkują kartony, m.in. dla nas – mówi Łukasz Kierus, prezes zarządu spółki Glosel, pod parasolem której znajdują się marki takie jak Bee.pl i TaniaKsiazka.pl.
Z konieczności czy z własnej woli?
Choć działania proekologiczne są stopniowo wymuszane na firmach legislacyjnie, to idea redukcji ilości odpadów jest już znana coraz większej liczbie przedsiębiorców, którzy w większości wpisują ją w działalność CSR. Jak pokazuje badanie „CSR w praktyce – barometr Francusko-Polskiej Izby Gospodarczej”, właściciele firm angażują się w działania CSR przede wszystkim ze względu na chęć wzmocnienia swojego wizerunku (83%). Ważniejsze jest jednak to, że już niemal co druga firma podejmuje aktywności w obszarze CSR z poczucia obowiązku prowadzenia firmy w sposób zrównoważony, z myślą o środowisku i społeczeństwie. Podjęcie działań, mających na celu przeciwdziałanie postępowaniu degradacji naszej planety deklaruje 78% firm.
Dodatkowo, jak wskazuje raport firmy doradczej Deloitte „Climate check: Business’ views on environmental sustainability”, aż 77% członków kadr zarządzających potwierdziło, że zarządy ich firm są zaniepokojone zmianami klimatu i ich wpływem na biznes. To niezwykle istotne, aby właśnie decydenci zdawali sobie sprawę z zagrożenia, jakie niosą coraz szybciej postępujące zmiany klimatyczne. Mają oni bowiem największy wpływ na zmiany w firmie.
Konsument rządzi
Poza chęcią wzmocnienia swojego wizerunku oraz działania na rzecz środowiska, trend ekologicznego pakowania podyktowany jest oczekiwaniami konsumentów. Badania zrealizowane przez Ipsos MORI (we współpracy z DS Smith) w ubiegłym roku pokazują, że aż 85% respondentów chce otrzymywać zakupione produkty online, zapakowane w minimalną ilość materiałów do tego potrzebną. 64% badanych jest gotowa na zmianę sprzedawcy, jeśli będzie on pakował w sposób bardziej przyjazny środowisku.
Oczekiwania proekologicznej działalności firm są także widoczne u najmłodszego pokolenia. Badanie zrealizowane na zlecenie Cartoon Network w 13 krajach rejonu EMEA, wśród dzieci w wieku 6-12 lat pokazuje, że aż 91% z nich jest zaniepokojonych zmianami klimatycznymi, a 83% chce zrobić więcej, aby zadbać o naszą planetę. Ponadto 78% młodych respondentów wykazuje chęć pozyskania większej wiedzy o zmianach klimatycznych. Ogromnie cieszy fakt, że ochrona środowiska jest priorytetem dla najmłodszych, czyli przyszłych kupujących.
– Budujące jest to, że najmłodsi mają naprawdę dużą wiedzę na temat negatywnych zmian klimatycznych. Niepokojące natomiast, że niekiedy są bardziej świadomi niż dorośli, którzy powinni być dla nich przykładem i utrwalać pozytywne wzorce zachowania. Z punktu widzenia przedsiębiorcy ważne jest, aby znać oczekiwania nie tylko obecnej grupy docelowej, ale także przyszłych kupujących. Umożliwi to długoterminowe planowanie działań, odpowiadających na potrzeby konsumentów – komentuje Łukasz Kierus.
Biorąc pod uwagę fakt, jak szybko rośnie rynek e-commerce ogromnie cieszy podejście współczesnego konsumenta do wymagań pod kątem ekologicznym, jakie stawia sprzedawcy. W wielu przypadkach to klient będzie miał większy wpływ na decyzje strategiczne przedsiębiorstwa niż nawet zmiany legislacyjne.