FM Logistic podsumowuje rok finansowy

C

13-07-2022

FM Logistic opublikował wyniki finansowe za rok obrotowy, który zakończył się 31 marca 2022 roku. Pełne rezultaty są dostępne w sprawozdaniu rocznym. Operator osiągnął przychody w wysokości 1,518 mld euro za rok obrotowy 2021-2022. Oznacza to wzrost o 10,7% (przy stałych kursach wymiany) w porównaniu do roku ubiegłego.

Wzrost był możliwy dzięki wysokiej dynamice sprzedaży w sektorze wielokanałowym (ang. omnichannel) oraz większemu udziałowi działalności e-handlu z tytułu nowo podpisanych umów.

Zysk przed opodatkowaniem i odsetkami (EBIT) wyniósł 31,5 miliona euro. Rok obrotowy 2021-22 był czasem dużych inwestycji, których celem było wspieranie złożonych projektów dotyczących start-upów biznesowych i automatyzacji. Przedsięwzięcia te przyniosą korzyści w perspektywie długoterminowej.

– Po raz kolejny, mimo wzlotów i upadków gospodarki oraz trudnej sytuacji globalnych łańcuchów dostaw, FM Logistic zademonstrowało swoją siłę i wysoką odporność. Przychody wzrosły o 10,7%. Podpisaliśmy nowe umowy o wartości 262 milionów euro. 60% z nich dotyczy omnichannel – powiedział Jean-Christophe Machet, dyrektor generalny FM Logistic.

 

Rozwój w Centralnej Europie

Przychody w regionie Centralnej Europy (Polska, Czechy, Słowacja, Węgry) wzrosły na poziomie zbliżonym do globalnego, tj. 10,6%.

Wzrost biznesu zapewniły przede wszystkim rosnące operacje w kanale e-handlu. Liczba zamówień obsługiwanych przez operatora w tym sektorze zwiększyła się rok do roku o około 30%. Jest to efekt rozpoczęcia operacji dla nowych klientów np. Yves Rocher, Maxi Zoo w Polsce oraz przedłużenie i rozszerzenie umów z dotychczasowymi, m.in. babymarkt.de i Bauhaus w Czechach. Suma obrotów wszystkich podpisanych nowych kontraktów, dla wszystkich produktów operatora (logistyka kontraktowa, omnichannel, transport, co-packing) wyniosła 62 mln. EUR, Start części zaplanowany jest jednak dopiero na rok budżetowy 2022/23.

W związku z dynamicznym rozwojem zwiększyła się też liczba lokalizacji prowadzonych przez FM Logistic w tym regionie. W ubiegłym roku przybyły 3 kolejne: w Lędzinach na Śląsku, gdzie operator obsługuje dużego klienta z branży handlu detalicznego, Wiskitki między Łodzią a Warszawą – własny magazyn firmy, w którym operacje logistyczne uruchomiono w lutym br. i jednocześnie ruszyła budowa kolejnego modułu oraz Głogów na Dolnym Śląsku – inwestycja zrealizowana przez Panattoni. Zakończyła się także rozbudowa magazynu FM Logistic w Błoniu k. Warszawy, który liczy obecnie 85 tys. mkw i jest największym centrum dystrybucji dla branży farmaceutycznej w regionie Centralnej Europy. O kolejne 11 tys. mkw powiększyła się też platforma logistyczna w Będzinie, a w Czechach dwukrotnie zwiększono powierzchnię magazynową obiektu w Lovosicach. Łącznie FM Logistic w Centralnej Europie zyskał do dyspozycji dodatkowe 200 tys. mkw. powierzchni magazynowej.

 

Rosnący popyt na omnichannel i logistykę miejską

Globalna wartość 262 mln. EUR nowych kontraktów zawartych w roku obrotowym 2021/22 świadczy o wysokiej dynamice wzrostu w Europie i Azji, zwłaszcza w obszarze klientów międzynarodowych w sektorze dóbr szybkozbywalnych (FMCG).

Sieć sklepów zoologicznych Maxi Zoo powierzyła FM Logistic dostawy do 263 sklepów we Francji oraz przygotowanie i wysyłkę zamówień internetowych. Magazyn w Savigny-sur-Clairis we Francji (57 tys. mkw) obsługuje 15 tys. artykułów i niemal 5 milionów zamówień rocznie, spośród których 1,2 miliona stanowią zamówienia online dla klientów indywidualnych. Od grudnia 2021 roku FM Logistic obsługuje również kanał e-handlu dla polskich i niemieckich klientów sieci Maxi Zoo w nowym magazynie o powierzchni 35 tys. mkw Głogowie. Zgodnie z przewidywaniami wolumen do końca 2022 wyniesie 3 miliony zamówień.

Wzrasta popyt na rozwiązania dla logistyki miejskiej. We wdrażaniu rozwiązań z tego obszaru w Grupie FM przoduje Hiszpania:

  • Citylogin, firma zarządzająca działalnością w obszarze logistyki miejskiej w Hiszpanii, podwoiła swoje obroty w 2021 roku i przekroczyła próg 600 zatrudnionych pracowników. Firma otworzyła biura w trzech nowych miastach: Barcelonie, Huelvie i Badajoz. Tym samym liczba biur Citylogin wzrosła do 13. Rośnie również park samochodowy firmy: 370 samochodów, z czego 120 z silnikami na paliwa alternatywne.
  • Centrum logistyczne zlokalizowane pod Plaza Mayor powstało w porozumieniu z Madryckim Zarządem Transportu (EMT). Od października 2021 roku Citylogin – w imieniu giganta branży e-hanldu – dystrybuuje paczki wykorzystując magazyn o powierzchni 200 mkw, zlokalizowany na parkingu podziemnym pod słynnym placem. Siedem elektrycznych pojazdów trzykołowych Scoobic pozwala na realizowanie dostaw w stolicy w czasie poniżej dwóch godzin. Mogą przewozić do 420 kg ładunku i mają zasięg 80 km na jednym ładowaniu. Dostawy do minihubu z magazynu zlokalizowanego za miastem realizowane są za pomocą elektrycznych furgonetek.

 

Prognozy na rok obrotowy 2022/23

Napięcia geopolityczne i gospodarcze oraz inflacja odcisną swoje piętno na przychodzie z działalności operacyjnej i zysku. Jednakże model biznesowy FM Logistic w połączeniu z dużą dynamiką sprzedaży oraz wzmocnioną kontrolą kosztów pozwoli grupie na zrównoważenie tego negatywnego wpływu i osiągnięcie celów planu określonych w strategii Powering 2030.

 

PROMOCJA

PROMOCJA

Zobacz także

C

Najnowszy numer

C
TSL Biznes 04/2021
Truck & Van 03/2021

Zapisz się do newslettera

C

Czytaj TSL biznes za darmo! Zapisz się do newslettera.

C