Grupa Raben podsumowuje rok 2021

C

08-02-2022

Akwizycje, zrównoważony rozwój i podsumowanie 90 lat działalności – te wątki zdefiniowały działalność Grupy Raben w minionym roku.

Rok 2021 to kolejne miesiące zmagania się z pandemią. Nierównomierne ożywienie gospodarcze w poszczególnych regionach Europy i poza nią, spowodowane różnym natężeniem obostrzeń oraz odmiennymi mechanizmami wsparcia przedsiębiorstw przez rządy; zakłócenia w łańcuchu dostaw z Chin, w konsekwencji brak niektórych komponentów, przestoje, a nawet krótkoterminowe zamykanie fabryk; wzrost dostaw B2C, czyli bezpośrednio do domów prywatnych, potęgujący ruch na europejskich drogach – z tymi wszystkimi trudnościami borykał się sektor transportowy, który dodatkowo odczuwał brak pracowników i spadek dostępności zasobów, a jednocześnie szalejącą inflację i zwiększenie kosztów infrastruktury logistycznej.

– W ubiegłym roku pandemia nie była już zaskoczeniem, a z powodu wielu niekorzystnych zjawisk w gospodarce nie możemy zaliczyć go do łatwych. Jednak nie zwalnialiśmy tempa i daliśmy z siebie wszystko, by „dowieźć” wyniki naszych klientów i dać im powody do zadowolenia – podkreśla Ewald Raben, prezes Grupy Raben.

Grupa Raben zakończyła rok z satysfakcjonującym wynikiem, osiągając przychody w wysokości ponad 1,5 mld euro. Operator logistyczny niezmiennie obsługiwał takie branże jak żywność (29%), technologie konsumenckie (21%), motoryzacja (18%), handel detaliczny (12%), chemia (11%) i szybkozbywalne dobra niespożywcze (7%) i inne. Jeśli chodzi o rodzaj świadczonych usług, to były to głównie: transport drogowy (65%), logistyka kontraktowa (12%), transport całopojazdowy i intermodalny (9%), logistyka produktów świeżych (6%), integracja procesów logistycznych (4PL – 3%), logistyka morska i lotnicza (3%) i inne.

– Przychody za rok 2021 są satysfakcjonujące i możemy sobie pogratulować, ponieważ to efekt naszej elastyczności, zróżnicowanego portfela klientów i współpracy z nimi oraz zaawansowania technologicznego – komentuje Ewald Raben. – Do Rabena dołączyły nowe spółki, weszliśmy na czternasty już rynek (Grecja), podjęliśmy szereg inwestycji i mnóstwo wartościowych inicjatyw w ramach zrównoważonego rozwoju (kredyt SLL, zielona energia PPA). To także jubileusz 90-lecia naszej firmy. Świętując, postanowiliśmy zrobić coś dobrego, pozostawić pamiątkę tego wydarzenia przyszłym pokoleniom. W wyniku głosowania wieńczącego rocznicową trasę Eco2Way wspieramy oazy dla bocianów białych w Czechach.

Operator logistyczny z okazji swojego jubileuszu zabrał internautów w podróż po miejscach, które mocno odczuły negatywne skutki działalności człowieka. Trasa Eco2Way trwała 5 miesięcy i wiodła przez 11 krajów europejskich, w których Raben ma swoje oddziały. Finał akcji to głosowanie online, podczas którego 3 z 21 zaprezentowanych wcześniej projektów pomocy walczyły o dofinansowanie na realizację od Grupy Raben. Dzięki głosom internautów zwyciężyła wspomniana już inicjatywa budowy oazy dla bocianów białych w Czechach. Polsce w ramach Eco2Way przypadła „nagroda gwarantowana”: jesienią w Parku Narodowym Gór Stołowych i jego otulinie posadzono 10 tys. drzew z okazji 90-lecia firmy, a dodatkowo 3,5 tys. jodeł z tytułu wieloletniego programu „E-faktura – wyższa kultura”, w imieniu klientów operatora, którzy zgodzili się zrezygnować z faktury drukowanej na rzecz elektronicznej.

 

Raben w Polsce

Rok 2021 przyniósł nowych klientów do portfolio firmy i umocnił współpracę z wieloletnimi partnerami. Między innymi firma Bolsius przedłużyła umowę z operatorem logistycznym na następne 5 lat. Firma Bonduelle, która już od 2011 r. współpracuje z Grupą Raben na Węgrzech, w ubiegłym roku zleciła magazynowanie swoich produktów w „zielonym” obiekcie w Rudzie Śląskiej.

– Rok 2021 był dla nas rokiem jubileuszy: 90 lat działania Grupy Raben na europejskim rynku i 30 lat istnienia w Polsce, ale także czasem wielu wyzwań. Mam tu na myśli wysoki popyt wewnętrzny oraz zaznaczający się u producentów trend do relokacji zakładów produkcyjnych z Azji do Europy, w tym Polski, a co za tym idzie do zmiany dotychczasowych łańcuchów dostaw i ich punktów grawitacyjnych, czyli optymalnych lokalizacji magazynów dystrybucyjnych. Kolejne wyzwanie to pogłębiający się brak dostępności pracowników i kierowców czy trudności w pozyskaniu nowych pojazdów ciężarowych – podsumowuje ostatnie dwanaście miesięcy Janusz Anioł, dyrektor generalny Raben Logistics Polska.

Dla Fresh Logistics Polska również był to intensywny, pracowity okres.

– Bez wątpienia miniony rok przyniósł spore odbicie na rynku usług transportowych i magazynowych w porównaniu do wcześniejszych miesięcy. Ożywienie gospodarki, zniesienie obostrzeń oraz chęć powrotu do normalnych relacji międzyludzkich wpłynęły na zwiększenie konsumpcji. Z punktu widzenia biznesu był to pozytywny trend, natomiast skala wzrostu zaskoczyła nawet najbardziej doświadczonych graczy. Zmiany były tak dynamiczne, że w wielu przypadkach branża logistyczna miała trudności z zapewnieniem wystarczającej ilości pojazdów czy powierzchni magazynowej, aby zaspokoić potrzeby rynku. Biorąc pod uwagę wszystkie okoliczności, finalnie nie cena, lecz możliwość zapewnienia ciągłości dostaw stała się kluczowym czynnikiem decyzyjnym dla klientów – mówi Tomasz Olenderek, dyrektor generalny Fresh Logistics Polska. – Ubiegły rok to dla Fresh Logistics rozwój cyfryzacji i digitalizacji procesów, czego pochodną jest budowanie logistyki w duchu wyzbywanie się dokumentów papierowych oraz zastosowanie RPA (Robotic Process Automation – automatyzacji procesów). Logistyka bez papieru to korzyści nie tylko dla nas i naszych partnerów, ale dla całego rynku. Adaptacja rozwiązań cyfrowych zyskała na znaczeniu i objęła wszystkie poziomy naszej organizacji.

Firma kontynuowała program ciągłego doskonalenia biznesu Better Everyday, bazujący na narzędziach szczupłego zarządzania. Fresh Logistics stawia na innowacyjność poprzez informatyzację i integrację systemów operacyjno-informatycznych. Najlepszym tego dowodem jest aplikacja MyPlan, będąca wsparciem w utrzymaniu terminowych wyjazdów/przyjazdów towarów do magazynów. Spółka została nagrodzona tytułem „Innowacyjna Firma” przez redakcję „Gazety Finansowej” i „Home & Market” właśnie za wspomniane rozwiązanie.

Nie zabrakło także nowych inwestycji. Firma rozpoczęła rozbudowę magazynu w Grodzisku Mazowieckim, której zakończenie jest planowane na pierwszy kwartał 2022 r. Nowy obiekt oferuje dodatkowe 11,5 tys. miejsc paletowych dla świeżych produktów spożywczych i jest podzielony na 3 komory, umożliwiające składowanie towarów wymagających różnych zakresów temperatur. Po zakończeniu inwestycji centrum dystrybucyjne w Grodzisku Mazowieckim będzie dysponować łącznie prawie 15,5 tys. m kw. powierzchni magazynowej wysokiego składu oraz ponad 3300 m kw. tzw. cross-docku, co odpowiada łącznie ponad 22 000 miejsc paletowych.

 

Raben w Niemczech

W Niemczech nastąpiło przejęcie spółki Luible Logistik GmbH, rodzinnego przedsiębiorstwa z Górnej Szwabii, które objęło oddział w Leipheim i wszystkich 130 pracowników firmy. Grupa Raben rozszerzyła w ten sposób swoją sieć drobnicową na rynku niemieckim i umocniła pozycję w segmencie transportu kolejowo-drogowego. Wpływ koronawirusa na gospodarkę był wciąż bardzo odczuwalny. W Niemczech przełożyło się to na znaczny wzrost liczby prywatnych klientów, którzy zamawiali dużo towarów z marketów budowlanych. W związku z tym konieczna stała się restrukturyzacja części działalności, np. zwiększenie dostępności pracowników obsługi klienta, rozszerzenie linii telefonicznych w oddziałach i dodatkowe kontakty na stronie internetowej.

Innym ważnym przedsięwzięciem było uruchomienie przez Raben Trans European Germany GmbH codziennych połączeń z Portugalią dzięki współpracy z lokalnym partnerem Torrestir. Firma, mająca 16 oddziałów na terenie Portugalii i dysponująca ponad 30 tys. m kw. powierzchni magazynowej, gwarantuje szybkie i efektywne usługi logistyczne w tej części Europy.

 

Raben w Europie

Na Starym Kontynencie Grupa Raben wkroczyła na czternasty już rynek – w 2021 r. dołączył do niej czołowy grecki dostawca usług logistycznych Intertrans S.A. Spółka oferuje 11 tys. m kw. powierzchni magazynowej, w swojej flocie ma 90 pojazdów ciężarowych i zatrudnia 70 pracowników. Główna siedziba mieści się w Pireusie, a oddziały zlokalizowane są w Salonikach i Heraklionie na Krecie. Do dyspozycji Rabena będzie europejska sieć transportowa Intertrans, na którą składają się 23 magazyny i 17 partnerów w 12 krajach w całej Europie.

Od 1 stycznia 2021 r. Grupa Raben jest właścicielem 100% udziałów w Grupie BAS. Przejęte zostały wszystkie oddziały firmy na terenie Holandii, Słowacji i Włoch, jak również 250 doświadczonych pracowników. Za sprawą tej akwizycji Raben rozwinął swoją sieć w Europie Południowo-Zachodniej i wzmocnił pozycję w sektorze usług logistyki kontraktowej i transportu intermodalnego.

Wreszcie warto wspomnieć, że pod koniec roku zostały w pełni oddane do użytku dwa magazyny Raben Trans European Hungary Kft w Dunaharaszti (o pow. 30 tys. m kw.) i Pécs (10 tys. m kw.), które wybudowano jako rozwiązania na miarę i dopasowane do potrzeb operatora; pracę w nich znalazło 100 osób.

Grupa Raben intensywnie rozwijała także sieć swoich połączeń międzynarodowych. Na koniec 2021 r. firma realizowała już 100 codziennych bezpośrednich połączeń do krajów Europy Środkowo–Wschodniej, przewożąc średnio ponad 70 000 przesyłek miesięcznie. Na wszystkich tych trasach dostępna jest usługa ETA, czyli śledzenie przesyłek w czasie rzeczywistym.

 

Nagrody

Grupie Raben przypadło w 2021 r. ponad 20 tytułów, wyróżnień i wysokich miejsc w rozmaitych rankingach, co stanowi wyraz uznania dla zarówno dla ogólnego poziomu usług i doskonałości operacyjnej, jak i konkretnych aspektów działalności przedsiębiorstwa.

 

Zobacz także

C

Najnowszy numer

C
TSL Biznes 04/2021
Truck & Van 03/2021

Zapisz się do newslettera

C

Czytaj TSL biznes za darmo! Zapisz się do newslettera.

C