Grupa Raben w 2022 roku

C

16-02-2023

Mimo że rok 2022 nie przyniósł stabilizacji w gospodarce, zapisał się jako kolejny udany w ponad 90-letniej historii Grupy Raben.

Przejęcie austriackiego Bexity i wkroczenie na piętnasty rynek w Europie, inwestycje w tabor i infrastrukturę w wielu krajach, dziesiątki nowych połączeń międzynarodowych, a do tego ambitne przedsięwzięcia w zakresie zrównoważonego rozwoju tak wyglądła 2022 rok w skrócie.

– Dla Grupy Raben był to bez wątpienia bardzo dobry rok. W pierwszym kwartale dołączyła do nas Austria, więc obecnie rodzina Raben liczy już ponad 11 000 osób w 15 krajach. To bardzo satysfakcjonujący wzrost, nie tylko pod kątem zwiększenia zasięgu działania, ale także rozwoju i udoskonalania naszych usług. Równocześnie tuż za naszą granicą obserwujemy sytuację, która nie powinna się wydarzyć w wolnej Europie, a jednak stała się faktem. Ukraina jest częścią naszego biznesu i staramy się wspierać naszych pracowników, angażując się w rozmaite inicjatywy pomocowe – powiedział Ewald Raben, dyrektor generlany Grupy Raben. – Jako firma w tych trudnych czasach troszczymy się nie tylko o ludzi, ale także o środowisko. Dlatego w ubiegłym roku tradycyjnie już wdrażaliśmy różne projekty z zakresu zrównoważonego rozwoju.

W 2022 roku struktura obsługiwanych przez Grupę Raben sektorów praktycznie się nie zmieniła i obejmowała żywność (26%), branżę motoryzacyjną (20%), technologiczną (19%), chemiczną (16%), handel (11%) i dobra szybkozbywalne niespożywcze (8%). Również zakres oferowanych usług był podobny jak rok wcześniej: dominował transport drogowy (65%), a na dalszych miejscach uplasowały się logistyka kontraktowa (11%), FTL & Intermodal (9%), Fresh Logistics (6%), sea & air (3%) i 4PL (3%) i pozostałe. Pomimo licznych wyzwań operator logistyczny zanotował przychody na poziomie ponad 2 mld EUR.

– Kiedy nauczyliśmy się funkcjonowania w pandemii, wybuchła wojna na Ukrainie i dodatkowo musimy wszyscy zmagać się z wysokimi cenami paliw, a ostatnio gazu i energii elektrycznej. Szacujemy, że koszty energii elektrycznej i gazu stanowią łącznie ok. 25-30% kosztu składowania. Naszą działalność mocno komplikuje i podnosi jej koszty także konieczność dostosowania się do zapisów Pakietu Mobilności – mówi Janusz Anioł, dyrektor generalny Raben Logistics Polska. – Zdolność do adaptacji w warunkach obecnej niestabilności gospodarczej i geopolitycznej to jedno z największych wyzwań stojących przed firmami, nie tylko z branży TSL. Szczególnie ostatnie dwa lata pokazały, iż potrzeby naszych klientów, a co za tym idzie świat logistyki, dynamicznie się zmieniają. Szybkość reagowania w sytuacjach kryzysowych, partnerska współpraca z klientami oraz  elastyczność wszystkich ogniw łańcucha logistycznego stały się sprawdzianem skuteczności biznesu – dodaje.

 

Raben w Polsce

W ubiegłym roku na polskiej mapie Raben pojawił się kolejny punkt. Tym razem operator otworzył oddział w Warszawie w Białołęce. W listopadzie został tam oddany do użytku magazyn przeładunkowy Raben Logistics Polska o powierzchni 7500 m kw., wyposażony w 71 ramp przeładunkowych oraz innowacyjne rozwiązania wspierające energooszczędność, niską emisyjność i efektywność pracy (m.in. świetliki zapewniające dostęp do światła dziennego, oświetlenie LED sterowane czujnikami ruchu, wózki widłowe z bateriami Li-lon). Zatrudnienie znalazło w nim ok. 250 osób. Oddział jest nie tylko miejscem operacji przeładunkowych, ale także platformą międzynarodową, ruszają stamtąd ciężarówki z przesyłkami do krajów bałtyckich i Finlandii.

Podobny metraż ma nowoczesna hala magazynowa z temperaturą kontrolowaną, należąca do Fresh Logistics Polska. Inwestycja w Grodzisku Mazowieckim została sfinalizowana w ostatnim kwartale 2022 roku. W efekcie rozbudowy centrum logistyczne dysponuje 18 564 m kw. powierzchni magazynowej (3340 m kw. powierzchni przeładunkowej oraz aż 15 224 m kw. magazynu wysokiego składowania), z możliwością składowania prawie 23 tys. palet  w temperaturze od 0 do +2°C (strefa Ultra Fresh) oraz od +2 do +6 °C. W magazynie zastosowano nowoczesną, ekologiczną instalację chłodniczą opartą na amoniaku, umożliwiającą jednocześnie dogrzewanie do 15 °C, wózki litowo-jonowe oraz samonośne stanowiska przeładunkowe (tzw. domki przeładunkowe).

Dla Fresh Logistics Polska było to pracowity rok, w którym znaczącą rolę odegrała bieżąca obsługa klientów i związane z tym wyzwania, jak również rozwijanie logistyki bez papieru (wdrożenie pierwszej fazy modelu Paperless przy wykorzystaniu standardów GS1, komunikatu DESADV). Dodatkowo spółka zrealizowała czwartą już edycję kampanii #FreshExpress, w której prezentowała swoich partnerów biznesowych, produkowany przez nich polski superfood oraz to, w jaki sposób trafia on na stoły konsumentów. Przewodnikiem w tej kulinarnej podróży był kucharz i influencer Marcin Kuc, znany jako Jaja w Kuchni.

Również Raben Transport ma na swoim koncie znaczące inwestycje. Tabor spółki wzbogacił się o 115 Mercedesów Actros i 66 naczep marki Schmitz Cargobull, co pozwoli podnieść jakość obsługi klientów, zwiększyć bezpieczeństwo i komfort kierowców, a przy tym zmniejszyć wpływ firmy na środowisko. Spółka dokonała przełomowego wdrożenia we współpracy z Volvo Trucks i IKEA Industry, które polega na wykorzystaniu elektrycznych samochodów ciężarowych w transporcie. Pierwsza taka ciężarówka wyruszyła w drogę jesienią ubiegłego roku, w ramach fazy pilotażowej projektu. Volvo FM obsługuje wewnętrzne przepływy towarów na dystansie 12 km pomiędzy fabrykami IKEA Industry w Zbąszynku i Babimości, tam też jest ładowany energią pochodzącą z odnawialnego źródła zewnętrznego. Kolejne elektryki są w planach.

Obiekt w Adamowie jest w 100% obsługiwany przez wózki widłowe zasilane bateriami Li-Ion, co zapewnia szybsze ładowanie i brak emisji gazów do środowiska.

 

Raben w Niemczech

Minione dwanaście miesięcy w Niemczech stało pod znakiem dalszego rozwoju własnej sieci drobnicowej, tworzenia nowych linii międzynarodowych w Europie w celu zacieśniania systemu połączeń w ramach grupy oraz rozwoju infrastruktury. W marcu rozpoczęła się budowa nowego oddziału w Herborn w Hesji, który zastąpi poprzednią lokalizację w pobliskim Haiger i zapewni miejsca pracy dla jej załogi, w sumie 60 osób. Centrum logistyczne o łącznej powierzchni 28 360 m kw. (w tym 5600 m kw. obszaru przeładunkowego i cross docks) zostało oddane do użytku w styczniu 2023 roku.

Z kolei w Dolnej Saksonii Raben przeniósł swój oddział z Langenhagen do Sarstedt, gdzie powstał obiekt o całkowitej powierzchni 35 800 m kw. i z 40 000 miejsc paletowych, co oznacza ponad dziesięciokrotne zwiększenie możliwości logistycznych w nowej lokalizacji. Centrum logistyczne oferuje większą zdolność przeładunkową dla towarów z branży konsumenckiej, motoryzacyjnej i chemicznej oraz dużą powierzchnię magazynową dla klientów logistyki kontraktowej.

W toku są już kolejne inwestycje mające usprawnić międzynarodowy przepływ towarów w ramach sieci Raben.

 

Raben w Europie

Głównym wydarzeniem minionego roku na arenie międzynarodowej była dalsza ekspansja Grupy Raben. W lutym 2022 roku zostało sfinalizowane przejęcie 100% udziałów austriackiej spółki Bexity od jej poprzedniego właściciela, holdingu Mutares. W efekcie Raben ma już swoje oddziały na 15 rynkach, a do jego europejskiej rodziny dołączyło ponad 500 pracowników i 16 lokalizacji. Raben i Bexity były partnerami od ponad 10 lat, obie firmy łączy także „zielone” podejście do logistyki – wiele terminali austriackiej spółki oferuje bezpośrednie połączenia kolejowe.

Na nowym rynku już wyrósł nowy oddział: w Inzersdorf w południowej części Wiednia operator ma do dyspozycji 17 000 m kw. powierzchni magazynowej i 900 m kw. powierzchni biurowej, ponad 90 ramp załadunkowych, 4 rampy kolejowe i 200-metrową bocznicę. Dzięki temu jest w stanie zaspokoić wymagania wielu branż, a zarazem zapewnić zrównoważony transport.

Niecałe 150 km dalej na wschód, ale już po drugiej stronie granicy, stanął kolejny obiekt. W węgierskim Győr w marcu 2022 roku uruchomiono magazyn o powierzchni 3000 m kw. (z możliwością rozszerzenia) oraz różnymi typami ramp dostosowanych do różnorodnych pojazdów. Miesiąc później rozpoczęła się budowa magazynu  przeładunkowego w Dunaharaszti na przedmieściach Budapesztu. Niemal 40 ramp, w tym wielofunkcyjnych, i rozbudowa powierzchni o ok. 75% w porównaniu do dotychczasowej pozwala zwiększyć elastyczność i zapewnić lepszą obsługę dla rosnącego wolumenu zamówień.

Pod względem liczby inwestycji prawdziwym rekordzistą jest kraj, w którym rozpoczęła się historia Raben. W Holandii w ubiegłym roku oddano do użytku magazyn w Etten-Leur (25 000 m kw. powierzchni, 38 574 miejsc paletowych) i nowy depot w Hazerswoude-Dorp (1250 m kw. powierzchni cross dock), a dodatkowo w Oss rozpoczęto budowę nowego obiektu magazynowego (pow. 13 000 m kw.). To pierwszy na terenie piętnastu rynków magazyn „zeroemisyjny”, który zostanie ukończony w marcu 2023 roku.

Natomiast estońska spółka od połowy ubiegłego roku może poszczycić się certyfikatem dostawcy usług IFS Logistics 2.3, który dotyczy przewozu produktów spożywczych w kontrolowanej temperaturze. Dzięki temu Raben Eesti OÜ zyskała możliwość poszerzenia nie tylko dotychczasowych usług, ale także portfela klientów.

Warto również wspomnieć o rozwiązaniach wprowadzanych w firmie po to, by chociaż częściowo zniwelować trudności związane z niedoborem pracowników w branży TSL. Grupa Raben konsekwentnie inwestuje w Robotic Process Automation (RPA), w 2022 roku korzystała już z 35 robotów, które realizowały 140 procesów w firmie. Takie rozwiązanie odciąża pracowników od monotonnych, powtarzalnych czynności i pozwala, aby swój potencjał wykorzystali do realizacji bardziej rozwojowych projektów.

Równolegle z rozwojem infrastruktury Grupa Raben kontynuowała szeroko zakrojony projekt rozbudowy i reorganizacji połączeń na terenie Starego Kontynentu. To przedsięwzięcie zostało zainicjowane w 2018 roku w Niemczech, zaś w 2021 weszło w kluczową fazę dzięki włączeniu do niego dziewięciu krajów z Europy Środkowo-Wschodniej i wybrzeża Bałtyku.  Reagując na sytuację gospodarczą i potrzeby klientów, ale także uwzględniając swoje akwizycje i inwestycje, operator włącza sieci dystrybucyjne przejętych spółek do własnego systemu, a dodatkowo uruchamia nowe linie. Pod koniec 2022 roku Raben miał w swojej ofercie już ponad 600 połączeń międzynarodowych na terenie Europy, w tym blisko 180 tzw. wahadeł drobnicowych kursujących pomiędzy Bułgarią, Rumunią, Węgrami, Słowacją, Czechami, Polską, Litwą, Łotwą i Estonią. Warto dodać, iż tylko w ciągu ostatnich 12 miesięcy Grupa uruchomiła ponad 40 nowych połączeń w tym niezmiernie ważnym dla Grupy regionie Europy. Taki wynik był możliwy dzięki otwarciu na bezpośrednią wymianę wolumenu międzynarodowego również najmniejszych oddziałów w każdym z tych krajów.

– Europa Środowa i Wschodnia staje się najsilniejszym obszarem i wyprzedził priorytetowy do tej pory ruch pomiędzy Polską a Niemcami, który mimo pojawiających się pierwszych symptomów kryzysu udało się zamknąć z blisko 10% wzrostem przewiezionego wolumenu. A to wszystko dzięki blisko 130 codziennym połączeniom drobnicowym, które nieustannie monitorujemy i reagujemy na zmieniające się przepływy wolumenów – podsumowuje Łukasz Lubański, dyrektor rozwoju grupy. – Najważniejsze jednak, iż w drugiej połowie ubiegłego roku rozpoczęliśmy znaczące inwestycje infrastrukturalne w rejonie Czech oraz Niemiec, które w nadchodzących kwartałach nowego roku mają znacząco wpłynąć na rozwój i zdolności firmy w zakresie obsługi eksportu i importu z Niemiec do takich krajów jak Włochy, Austria, Grecja, Czechy, Słowacja, Węgry, Rumunia, Bułgaria. To odpowiedź na oczekiwania rynku i klientów w zmieniającej się sytuacji gospodarczej oraz zmianie w globalnych łańcuchach logistycznych.

Poprzez inwestycje w nowe linie Raben będzie docierać bezpośrednio do większej ilości miejsc w Europie, a co najważniejsze, nie tylko do dużych ale także do mniejszych ośrodków gospodarczych.

Zobacz także

C

Najnowszy numer

C
TSL Biznes 04/2021
Truck & Van 03/2021

Zapisz się do newslettera

C

Czytaj TSL biznes za darmo! Zapisz się do newslettera.

C