Rozwój pod znakiem kryzysu
Pakiet mobilności, pandemia i wojna w Ukrainie to trzy najważniejsze wydarzenia ostatnich lat, które zadecydowały o obecnej kondycji branży transportowej. Najwyższe w historii ceny paliw, galopująca inflacja i skokowy wzrost stóp procentowych to wyzwania, z którymi mierzył się każdy przedsiębiorca, a przewoźnicy ponieśli dodatkowe koszty związane z wdrożeniem pakietu mobilności. Dodatkowo wojna w Ukrainie pogłębiła problem, z którym branża zmaga się od dawna – niedobór kierowców. Część z nich, zamiast na europejskie trasy, trafiła na front.
Mimo tych trudności polski sektor TSL utrzymał pozycję europejskiego lidera. Przewoźnicy z naszego kraju obsługują aż jedną piątą europejskiego rynku przewozów międzynarodowych, a ich udział systematycznie rośnie. Zgodnie z danymi Transcash, na przestrzeni ostatnich dwóch lat średnia kwota faktur, które firma sfinansowała dla przewoźników w ramach usługi faktoringu, systematycznie rosła.
Kondycja branży okiem ekspertów
Wnioski na temat kondycji finansowej branży zostały wyciągnięte na podstawie szeregu danych, bazując na wieloletnim doświadczeniu firmy Transcash w faktoringu i windykacji. Informacje dotyczące wartości wystawianych faktur, terminów płatności, zwyczajów płatniczych kontrahentów z branży TSL czy jej specyfiki prawnej tworzą obraz sektora, który przetrwał kryzys dzięki zdolności szybkiej adaptacji do nowych reguł rynkowej gry. Jego specyfika wymaga również współpracy międzynarodowej i utrzymywania relacji z zagranicznymi kontrahentami, jak również narzędzi finansowych wspierających bieżącą działalność, o czym mówią eksperci Transcash.eu: Damian Michalecki, lider zespołu windykacji zagranicznej oraz Bartłomiej Socha, dyrektor windykacji polubownej. Sprawne finansowanie i skuteczna windykacja były istotnym wsparciem dla sektora TSL w czasie finansowych niepokojów, co potwierdza Artur Sadowski, prezes Sawa Logistics.
Raport dostępny jest tutaj