Konsument w nowej rzeczywistości

C

19-01-2022

Rok 2021 jest kolejnym, który upłynął pod znakiem pandemii i umocnił powstałe w jej wyniku zmiany w strukturze handlu. Zakupy coraz chętniej robimy w sieci, a to zachęca przedsiębiorców do tworzenia nowych platform sprzedażowych.

Dane Dun & Bradstreet wskazują, że na początku jesieni 2021 r. w Polsce zarejestrowanych było 51 tys. e-sklepów. To o prawie 14% więcej niż pod koniec 2020 roku [1]. Zmiana kanału zakupowego to także zmiany w zachowaniu e-nabywców, co potwierdziło opracowanie DPDgroup Hello DPD [2]. Stworzona przez ekspertów obszerna analiza podejścia konsumentów do procesu zakupowego wyłoniła nowe zjawisko o nazwie: New Commerce. Czym jest i jak wpływa na działalność e-sklepów i związanej z nimi branży kurierskiej?

 

New Commerce okiem cyfrowych etnologów

New Commerce to zjawisko powstałe w czasie pandemii na skutek wyeliminowania dotychczasowych barier w obszarze technologii i logistyki. Restrykcje nakładane na tradycyjny handel i masowe przejście na zdalny tryb nauki i pracy przekonały konsumentów, że czas, miejsce i dostępność nie stanowią ograniczeń podczas dokonywania zakupów. Zespół etnologów i badaczy e-commerce przeanalizował zwyczaje zakupowe grupy respondentów z sześciu krajów Europy [3], co pozwoliło wyodrębnić dwa nowe modele konsumpcji.

 

Konsumenci, którzy kupują mniej

Konsumenci z kategorii „coraz mniej” kupują z umiarem, wykazują się kombinacją działań i postaw, które są zazwyczaj bardziej etyczne i świadome. Zaopatrują się tylko w potrzebne rzeczy, nie stronią od produktów z „drugiej ręki” oraz wspierają małe, lokalne biznesy. Konsumenci z tej grupy w czasie pandemii mocno odczuwali społeczną izolację. Dążą oni więc do interakcji międzyludzkich, aktywnie udzielają się na forach oraz grupach dyskusyjnych, gdzie dzielą się wskazówkami i wymieniają ofertami.

 

Jak spełnić ich oczekiwania?

Konsumenci kupujący „mniej” pobudzają wzrost gospodarki w obiegu zamkniętym, którego częścią jest zarządzanie towarem z drugiej ręki. Oczekują, że przedsiębiorstwa będą tworzyć ofertę w sposób etyczny i bardziej zrównoważony. Ważna jest dla nich jakość, nie ilość. Są w stanie wydać więcej pieniędzy na trwalsze produkty wykonane w sposób przyjazny dla planety. Starają się także ograniczać liczbę wypełnianych koszyków zakupowych. Dążą do tego, aby kupować produkty w jednym sklepie, które następnie zostaną dostarczone przez tego samego kuriera. Zainteresują ich więc oferty zapewniające bony rabatowe za realizację dużego zamówienia. Ważne jest dla nich, by doręczenie przebiegało w zrównoważony sposób.

– E-sklepy, a wraz z nimi branża kurierska, powinny wykazywać się odpowiedzialnością za środowisko. DPD Polska dąży do redukcji śladu węglowego m.in. przez optymalizowanie procesów logistycznych oraz inwestycje w nisko- i zeroemisyjną flotę pojazdów. Sieć punktów nadań i odbiorów DPD Pickup sprzyja konsolidowaniu przesyłek w jednym miejscu i zmniejsza uciążliwość ruchu kołowego w miastach – mówi Rafał Nawłoka, prezes zarządu DPD Polska.

 

Konsumenci, którzy kupują więcej

Konsumenci reprezentujący drugi model, „coraz więcej”, cechują się bardzo wysoką skłonnością do konsumpcji w obawie, że przeoczą atrakcyjną ofertę. Choć wolą dokonywać zakupów z domu, co pozwala im oszczędzić czas związany z transportem czy kolejkami do kasy, śledzą także oferty sklepów stacjonarnych. Konsumenci z tej grupy uznają sztuczną inteligencję i algorytmy podpowiadające najlepszą dla nich ofertę za ważne wsparcie procesu decyzyjnego. Doceniają kreatywność i innowacyjność e-sklepów, są otwarci na nowe i nieznane dotychczas marki.

 

Czego oczekują od e-sklepów?

Dla konsumentów kluczowe znaczenie mają dostępność i wygoda. Osoby z tej grupy oczekują od e-sklepów przejrzystych i atrakcyjnych form prezentowania oferty, które ułatwią im wybór, takich jak newslettery, materiały wideo w mediach społecznościowych, etc. Zwłaszcza w przypadku odzieży czy obuwia liczą na możliwość obejrzenia i przymierzenia produktu we własnym domu. Zamawiają nawet kilka wariantów wybranych artykułów, z których niepasujące będą mogli oddać z powrotem do e-sklepu. Oczekują więc przyjaznej polityki zwrotów wpieranej skutecznymi usługami kurierskimi.

Klienci e-sklepów działający według modelu „coraz więcej” pobudzają rozwój rynku e-commerce. Tworzenie przejrzystych ofert z rzetelnymi opisami produktów to mniejsze ryzyko, że zakupy zostaną zwrócone. Umożliwienie wygodnego odbioru paczki w punkcie to z kolei sposób na zwiększenie liczby doręczeń w pierwszej próbie.

Choć większość konsumentów znajduje się gdzieś „pomiędzy” tymi dwoma typami zachowania, zrozumienie opisanych postaw pozwoli lepiej poznać sylwetkę współczesnego nabywcy i dostosować ofertę do jego oczekiwań.

 

[1] https://www.dnb.com/pl-pl/wiedza/newsy-artykuly/liczba-sklepow-internetowych-w-polsce3/

[2] https://www.dpd.com/wp-content/uploads/sites/77/2021/10/WHITE_PAPER_New-Commerce.pdf

[3] Badanie zostało przeprowadzone we Francji, Niemczech, Włoszech, Polsce, Hiszpanii i Wielkiej Brytanii.

Zobacz także

C

Najnowszy numer

C
TSL Biznes 04/2021
Truck & Van 03/2021

Zapisz się do newslettera

C

Czytaj TSL biznes za darmo! Zapisz się do newslettera.

C