Rekordowy rok Dachsera

C

05-04-2022

Dachser osiągnął w 2021 roku skonsolidowany przychód netto w wysokości blisko 7,1 mld euro, co oznacza wzrost o 26% w porównaniu z rokiem 2020. Rekordowy wynik jest efektem zwiększonej liczby przesyłek oraz ich tonażu o odpowiednio 6,3% i 7,7%.

Wysokie ceny frachtu spowodowane brakiem przestrzeni ładunkowej we wszystkich rodzajach transportu, przypieczętowały ten skokowy wzrost przychodów.

– Nie ulega wątpliwości, że rok 2021 był pod wieloma względami wyjątkowy i wiązał się z ekstremalnymi wyzwaniami. Brexit, pandemia i przeciążenie globalnych łańcuchów dostaw do granic możliwości spowodowały ogromną niepewność wśród naszych klientów – powiedział Burkhard Eling, dyrektor generalny Dachsera.

 

Rozwój poszczególnych obszarów

W 2021 roku obszar Road Logistics obejmujący transport i magazynowanie towarów przemysłowych i konsumpcyjnych (European Logistics) oraz żywności (Food Logistics), zwiększył swoje przychody o 12,3% do 4,99 mld euro. Po tym, jak wprowadzane w całej Europie Południowej restrykcje i lockdowny doprowadziły do spadku przychodów o 2,2% w 2020 roku, wynik ten jest również lepszy w porównaniu do roku 2019.

Dachser European Logistics zwiększył przychody o imponujące 13,1% do 3,92 mld euro. Po kilku latach stagnacji liczba przesyłek znacznie wzrosła: o 6,8% do 72 mln, a ich waga aż o 8,5% do 30 mln ton. Wszystkie regionalne jednostki biznesowe: w Niemczech, Europie Środkowej, Francji oraz krajach Maghrebu i Półwyspu Iberyjskiego odnotowały dwucyfrowy wzrost przychodów. Pomimo ograniczeń w branży hotelarsko-gastronomicznej, pozyskanie nowych klientów zapewniło linii biznesowej Food Logistics w Niemczech wzrost przychodów o 9,8%. Po raz pierwszy przychód w tym segmencie przekroczył próg miliarda euro – 1,07 mld euro.

Rok 2021 w transporcie lotniczym i morskim upłynął pod znakiem zakłóceń w łańcuchu dostaw, niedoborów zdolności przewozowej oraz związanego z tym wzrostu stawek. Efektem tego jest rekordowy, wynoszący 78,3%, wzrost przychodów Air & Sea Logistics. Liczba obsługiwanych przesyłek w ubiegłym roku była większa o 9,1%, a ich tonaż o 20,9%. Dużym osiągnięciem Dachsera była rozbudowa sieci regularnych połączeń czarterowych między Azją, Europą i Ameryką Północną. W ubiegłym roku Dachser ASL wykonał łącznie 230 lotów czarterowych.

– Niezawodna dostępność zdolności przewozowych daje naszym klientom pewność planowania, i to był klucz do naszego sukcesu w 2021 roku. Ponadto bardzo dużą przewagą jest również to, że usługi frachtu lotniczego i morskiego są zintegrowane z naszą europejską siecią transportu drogowego, co umożliwia dalszą dystrybucję i dostawę towarów – wyjaśnia Burkhard Eling.

 

Działania strategiczne i inwestycje

Duża zmienność będzie kształtować rynek usług logistycznych również w 2022 roku. Wojna w Ukrainie pozostawi głębokie piętno na światowej gospodarce. Do tego dochodzą rekordowe koszty energii i paliwa, dalsze pogłębianie się niedoboru kierowców, a także ciągłe zakłócenia w globalnych łańcuchach dostaw związane z kolejnymi ogniskami covid-19 m.in. w Chinach i Hongkongu.

– Musimy się przygotować na kolejny rok, w którym utrzymanie łańcuchów dostaw będzie testem z zarządzania kryzysowego, elastyczności i odporności – zauważa Eling.

Mimo to Dachser kontynuuje przyszłościowe inwestycje w zaplecze logistyczne, technologie cyfrowe i wyposażenie techniczne. W 2021 roku firma przeznaczyła na ten cel blisko 100 mln euro, a w tym roku będzie to ok. 200 mln euro.

– Tegoroczne plany inwestycyjne obejmują projekty na dużą skalę, takie jak w pełni zautomatyzowany magazyn wysokiego składowania na 52 000 palet w Memmingen, który zostanie uruchomiony w październiku, jak również cyfryzację, ochronę klimatu, a zwłaszcza rozwój naszych pracowników – podkreśla Burkhard Eling.

W 2021 roku dostawca usług logistycznych zatrudnił blisko 1000 nowych pracowników, a około 2200 młodych ludzi odbywa obecnie staż w oddziałach Dachsera na całym świecie. Wysoki wskaźnik udziału kapitału własnego Dachser, wynoszący około 60%, stanowi silne wsparcie polityki inwestycyjnej firmy.

 

Zobacz także

C

Najnowszy numer

C
TSL Biznes 04/2021
Truck & Van 03/2021

Zapisz się do newslettera

C

Czytaj TSL biznes za darmo! Zapisz się do newslettera.

C