Działając na 20 rynkach, od Czech po Rosję Studio Moderna dociera do ponad 360 milionów konsumentów i dostarcza ponad 6 milionów przesyłek każdego roku. Firma w dużej mierze opiera się na efektywnej realizacji łańcucha dostaw, pomagając tym samym w pokonaniu kilku kluczowych wyzwań biznesowych, takich jak wysoki poziom zapasów, koszty logistyczne i brak widoczności poszczególnych procesów w całym łańcuchu dostaw. Poprzez magazynowanie, logistykę i transport firma dąży do tego, aby produkty trafiały do rąk klientów bezpiecznie, na czas i przy minimalnych kosztach.
Jednak korzystając z usług ponad 50 lokalnych przewoźników, działających na wielu rozdrobnionych rynkach i posługujących się różnymi językami, dostarczanie klientom informacji na temat aktualnej lokalizacji przesyłek stanowi złożone wyzwanie. Wymaga to zaangażowania rozbudowanego zespołu obsługi klienta, który w celu zapewnienia tej usługi opiera się na procesach wykonywanych ręcznie, w tym na wiadomościach mailowych i połączeniach telefonicznych.
Przed wybuchem pandemii Covid-19, Studio Moderna rozpoczęło strategiczny projekt transformacji cyfrowej. Jej celem jest wykorzystanie nowych technologii do poprawy i optymalizacji obsługi klienta i NPS, zwiększenia satysfakcji klienta i sprzedaży oraz redukcji kosztów związanych z integracją z firmami kurierskimi. Jednak gdy pandemia zaczęła się rozwijać, a znaczenie handlu elektronicznego gwałtownie wzrosło, firma uświadomiła sobie wartość działań związanych z szybkim śledzeniem przesyłek w celu zwiększenia widoczności dostaw i poprawy doświadczenia klientów.
– Pandemia stała się istotnym katalizatorem dla uruchomienia widoczności naszych dostaw na końcowym etapie dostawy przesyłki do odbiorcy, tzw. ostatniej mili. Przyspieszyliśmy nasze wysiłki w zakresie transformacji cyfrowej we wszystkich obszarach – wyjaśnia Daniel Hodžić, kierownik ds. dostaw ostatniej mili w Studio Moderna. – Platforma Shippeo zapewnia nam jeden scentralizowany portal, w którym możemy agregować dane od wszystkich naszych przewoźników, oferując spójny widok na wszystkie kanały naszych dostaw. Powiadomienia e-mail i SMS są wysyłane automatycznie, dzięki czemu kluczowi interesariusze i klienci są na bieżąco informowani o statusie przesyłki.
– Wybraliśmy Shippeo nie tylko ze względu na jakość ich produktu i zrozumienie naszych unikalnych potrzeb, ale także ze względu na jakość wsparcia wdrożeniowego – mówi dyrektor generalny Studio Moderna, Jan Heere. – Skupienie zespołu Shippeo na szybkości i łatwości integracji było dla nas kluczowe, aby móc w szybkim tempie realizować nowe możliwości śledzenia paczek. Jednocześnie przejęcie odpowiedzialności za integrację naszych przewoźników pomogło nam oszczędzić sporo czasu i pieniędzy.
Chociaż dostawy B2C były priorytetem w ramach strategii digitalizacji, Studio Moderna ma również nadzieję na rozszerzenie możliwości wdrożenia widoczności dostaw w kolejnych obszarach działalności.
– Celem długoterminowym jest wprowadzenie dodatkowej widoczności do obszaru dystrybucji magazynowej oraz zarządzania przepływami dostawców, tak aby zwiększyć produktywność, zoptymalizować działalność i obniżyć koszty logistyczne – mówi Jan Heere.