Jak wynika z raportu Colliers, analizującego rynek automatów paczkowych w Polsce, od 2015 roku w państwach Unii Europejskiej odsetek kupujących online co najmniej raz w roku wzrósł niemal dwukrotnie.
Dwa lata temu w naszym kraju wyniósł on już 61%. Pochodną boomu na e-handel jest wzmożone zainteresowanie automatami paczkowymi.
Rewolucja operacji logistycznych
Jeszcze kilka lat temu to usługi kurierskie napędzały rynek dostaw. Automaty zrewolucjonizowały jednak operacje logistyczne, stwarzając przed konsumentami zupełnie nowe możliwości. Komfortowa i wygodna alternatywa dla tradycyjnego modelu dostarczania paczek szybko podbiła rynek, jednak sam sektor wciąż ma potencjał rozwojowy. W wielu miejscach nadal brakuje urządzeń w bezpośredniej okolicy. Może to stanowić szansę zarówno dla detalistów, franczyzobiorców, jak i największych branżowych podmiotów kurierskich lub sklepów e-handlu. Beneficjentów stopniowej ewolucji na całym rynku jest bardzo wielu.
Do końca roku liczba automatów paczkowych w naszym kraju ma przekroczyć 20 tysięcy. Jak wynika z badania zrealizowanego przez Kantar, wygodny dostęp do punktów odbioru przesyłek ma już ponad 20 mln Polaków. Dostępne całodobowo, samoobsługowe urządzenia umożliwiają szybki odbiór lub nadanie paczki w dogodnym dla konsumenta terminie.
Wolnostojące automaty zewnętrzne
Urządzenia wewnętrzne to tylko jeden z elementów szerokiej gamy produktów. Rosnącym zainteresowaniem cieszą się zaawansowane technicznie automaty zewnętrzne obsługiwane za pomocą aplikacji poprzez łącze Bluetooth, nie wymagające podłączenia do prądu. Dzięki temu ich instalacja jest łatwa i szybka, ponieważ nie ma potrzeby korzystania z zewnętrznego źródła zasilania ani natychmiastowego połączenia z internetem.
Dostawy do automatów paczkowych stanowią już niemal 40% wszystkich realizowanych przesyłek. W ciągu dwóch najbliższych lat, liczba ta ma wyrównać się w relacji do udziału na rynku dostaw do miejsca zamieszkania. Według analizy Dataplace.ai, prawie 15,7 mln Polaków ma więcej niż 10 minut pieszo do najbliższego punktu odbioru. Oznacza to wprost, że potencjał rozwoju sieci automatów w naszym kraju nadal nie został w pełni wykorzystany i wciąż istnieje miejsce na nowe instalacje. Kluczowe wyzwanie może jednak stanowić dostępność miejsc do ich postawienia.
Łukasz Łukasiewicz, dyrektor operacyjny SwipBox Polska