Autonomiczne roboty w Denso

C

23-11-2022

Firma Denso zautomatyzowała transport materiałów w zakładzie w Athens w Tennessee przy użyciu sześciu autonomicznych robotów mobilnych MiR250.

Autonomiczne roboty mobilne (AMR) zautomatyzowały transport materiałów w liczącym 74 000 mkw powierzchni zakładzie produkcyjnym komponentów układu napędowego w Athens, w stanie Tennessee w USA. Odkąd Denso wdrożyło w 2020 roku pierwszego robota, wykonanych zostało już ponad 500 000 zautomatyzowanych zadań. Zwrot z inwestycji zajął mniej niż rok.

Denso, jeden z największych globalnych klientów MiR, wykorzystuje roboty Mobile Industrial Robots także w dwóch innych punktach w USA oraz w trzech zakładach w Europie i dwóch w Azji. Według Travisa Olingera, inżyniera ds. logistyki i automatyki z Denso, firma wybrała AMR zamiast automatycznych pojazdów kierowanych (AGV), ponieważ autonomiczne roboty mobilne mogą poruszać się samodzielnie, szybko mapując pomieszczenia i zachodzące w nich zmiany, co eliminuje kosztowny problem dostosowywania do nich infrastruktury zakładu.

– Autonomiczne roboty mobilne były oczywistym wyborem dla naszego niezwykle dynamicznego środowiska, o którym wiedzieliśmy, że będzie wymagało od robotów regularnych zmian tras – powiedział Olinger. – Po przetestowaniu AMR-ów różnych dostawców postawiliśmy na roboty MiR z uwagi na ich elastyczność, bezpieczeństwo i łatwości obsługi. MiR wyróżniał się możliwością wykorzystania połączeń REST API do komunikacji z robotami, intuicyjnością oprogramowania MiR Fleet, łatwością tworzenia map, zadań i zmian lokalizacji. Autonomiczne roboty mobilne MiR były po prostu niezwykle intuicyjne w porównaniu z innymi produktami, które rozważaliśmy.

Olinger powiedział, że roboty MiR250 były szczególnie atrakcyjne ze względu na ich prędkość (2 m/s), udźwig 250 kilogramów, dostosowany do przenoszenia ciężkich metalowych części oraz możliwość poruszania się w wąskich przestrzeniach. Standaryzacja podnośnika MiR250, który ciągnie wózki firmy Roeq, pozwoliła Denso na szybkie rozszerzenie działalności na inne obszary przy użyciu tej samej podstawy robota i dostosowaniu jej do różnych zadań. Gdy zespół inżynierów Denso otrzymuje dodatkowe prośby o zautomatyzowany transport, może łatwo projektować stojaki wokół wózków, pomagając zwolnić miejsce, zwiększyć elastyczność i szybciej uzyskać korzyści.

AMRy poprawiają morale pracowników, którzy otrzymując ciekawsze zadania i decydują się na dalszą karierę w firmie.

Według Travisa Olingera pracownicy DENSO pokonywali wcześniej blisko 19 km dziennie, przenosząc materiały pomiędzy obszarami produkcyjnymi a magazynem i spędzając około 60% czasu na obsłudze wózków. Wstępny program pilotażowy, którego celem była automatyzacja transportu w zakładzie, pomógł wyeliminować ręczne procesy, dzięki czemu szóstka pracowników mogła zostać przydzielona do bardziej wartościowych i rozwijających zadań. Wdrożenie zostało rozszerzone, by komponenty mogły być dostarczane bezpośrednio na linię produkcyjną, w celu podniesienia wydajności. Pracownicy szybko przekonali się do robotów w zakładzie, pojawiły się nawet prośby z innych działów, by zautomatyzować transport takich komponentów jak materiały eksploatacyjne i części zamienne. Firma Denso postanowiła więc niedawno zakupić dodatkowo pięć robotów MiR500 na potrzeby przyszłych zastosowań logistycznych wymagających większych obciążeń.

– Zutomatyzowanie tych powtarzalnych i uciążliwych zadań pomogło nam zatrzymać naszych pracowników – powiedział Olinger. – Mieliśmy mnóstwo otwartych miejsc pracy na ważnych stanowiskach w środowisku produkcyjnym.

Zobacz także

C

Najnowszy numer

C
TSL Biznes 04/2021
Truck & Van 03/2021

Zapisz się do newslettera

C

Czytaj TSL biznes za darmo! Zapisz się do newslettera.

C