Bezpieczna logistyka?

C

21-02-2023

Jako jedna z najszybciej rozwijających się gospodarek w Unii Europejskiej, Polska intensywnie inwestuje w transport i logistykę. Branża ma szansę nie tylko się rozwijać, ale korzystnie wpłynąć na bezpieczeństwo pracy i ruchu drogowego.

Program budowy dróg, kosztujący prawie 300 miliardów złotych, spowoduje powstanie 8000 km nowych szlaków, zwiastując nową erę w transporcie pasażerskim i towarowym. Jednocześnie rozwój handlu elektronicznego w połączeniu ze strategiczną pozycją Polski w Europie Środkowej oznacza, że nasz kraj staje się centrum handlu detalicznego na cały świat. Popyt na powierzchnię magazynową jest duży, w II kwartale 2022 r. w budowie było 4,3 mln mkw.

Tak niesamowity wzrost przynosi jednoczesny przyrost logistycznego ruchu drogowego na terenie całego kraju. Od międzynarodowego transportu towarowego po krajowe dostawy kurierskie, polskie drogi wkrótce staną się bardziej ruchliwe niż kiedykolwiek.

Dla działaczy na rzecz bezpieczeństwa jest to problem. Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego rozpoczęła kampanię mającą na celu zmniejszenie liczby ofiar śmiertelnych i ciężko rannych w wypadkach drogowych o 50% do 2030 r., stosując podejście „wizja zero” z mantrą, że żadne ofiary śmiertelne nie są do zaakceptowania. Cel jest bardzo potrzebny, biorąc pod uwagę słabe wyniki Polski w bezpieczeństwie ruchu drogowego: w 2019 r. na milion mieszkańców na drogach zginęło 77 osób, co jest jednym z najwyższych wskaźników śmiertelności w Unii Europejskiej.

 

Jak logistyka może wpłynąć na bezpieczeństwo?

Niechronieni użytkownicy dróg, tacy jak piesi, rowerzyści i motocykliści, są szczególnie narażeni na śmierć lub poważne obrażenia, gdy biorą udział w incydencie z pojazdem użytkowym. Spośród niechronionych użytkowników dróg, którzy zginęli w Polsce w 2019 r., 10% padło ofiarą wypadków z ciężarówką lub pojazdem ciężarowym.

Niepokojącym problemem są również wypadki przemysłowe z udziałem pojazdów w magazynach i wokół nich. Raport UE z 2022 r. ujawnił, że 15% zgonów w miejscu pracy w państwach członkowskich UE miało miejsce w sektorze transportu i magazynowania. Maszyny takie jak wózki widłowe czy wózki wysokiego składowania w portach są coraz większe; chociaż zwiększa to ich możliwości, niefortunnym skutkiem może być to, że kierowcom lub operatorom jeszcze trudniej jest dostrzec ludzi na ziemi.

Technika może odegrać istotną rolę w zapobieganiu tragicznym wypadkom śmiertelnym, czy to na drogach, czy w środowisku magazynowym. Systemy bezpieczeństwa pojazdów użytkowych, które pomagają wykrywać ludzi lub przedmioty, można zamontować w dowolnym pojeździe, umożliwiając kierowcom wykrywanie zagrożeń, które w przeciwnym razie mogłyby być maskowane przez martwe pole.

Na przykład ZoneSafe firmy Brigade wykorzystuje technologię RFID (Radio Frequency Identification) do tworzenia stref wykrywania wokół pojazdów i maszyn mobilnych. Anteny montowane na pojazdach wykrywają znaczniki RFID, które mogą być noszone przez pracowników, umieszczane na przedmiotach lub nieruchomościach lub ustawiane w obszarach o ograniczonym dostępie. Gdy pojazd zbliża się do znacznika, operator pojazdu automatycznie otrzymuje ostrzeżenie wizualne i dźwiękowe, co umożliwia mu podjęcie niezbędnych działań. Znacznik noszony przez pracownika będzie wibrować, aby ostrzec go o zbliżającym się pojeździe wyposażonym w system ZoneSafe, co czyni go idealnym rozwiązaniem dla dużych magazynów, w których obok siebie pracują wózki widłowe.

Zarządzanie flotą pojazdów w trasie stanowi wyzwanie dla operatorów. Menedżerowie flot dostrzegają ważną rolę, jaką odgrywają kamery samochodowe i systemy telewizji przemysłowej w poprawie bezpieczeństwa na drogach, zmniejszeniu liczby wypadków, zapewnieniu bezpieczeństwa pojazdów i usuwaniu typowych zagrożeń. Dzięki doposażeniu pojazdów w systemy CCTV z łącznością 4G, takie jak MDR z BRIDGE od firmy Brigade, menedżerowie flot mogą monitorować pojazdy szynowe na żywo, zapewniając operatorom liczne korzyści.

– Nie ma wątpliwości, że sektor logistyczny w Polsce przeżywa boom, a praca w tej dziedzinie to ekscytujący czas. Jednak sukces wiąże się z odpowiedzialnością i ważne jest, aby firmy stawiały bezpieczeństwo na pierwszym miejscu w swoich działaniach. Ma to sens zarówno etyczny, jak i ekonomiczny. Bezpieczniejsze drogi i magazyny chronią ludzi, jednocześnie realizując cele biznesowe – powiedział Eric Biskupski, dyrektor zarządzający w Brigade Electronics Polska. – Przy tak wielu dostępnych technologiach, które zmieniają reguły gry, menedżerowie flot muszą koniecznie zbadać systemy bezpieczeństwa, które najlepiej pasują do ich biznesu. Jesteśmy dumni, że możemy współpracować z wieloma firmami transportowymi i spedycyjnymi w Polsce, pomagając spełniać cele bezpieczeństwa i zapobiegać obrażeniom lub śmierci.

Zobacz także

C

Najnowszy numer

C
TSL Biznes 04/2021
Truck & Van 03/2021

Zapisz się do newslettera

C

Czytaj TSL biznes za darmo! Zapisz się do newslettera.

C