Dachser testuje LPWAN

C

15-02-2022

Szybka i bezpieczna transmisja danych nabiera coraz większego znaczenia w logistyce. Aby sprawdzić, w jakim stopniu niezawodne są różne sieci komunikacyjne, naukowcy z Instytutu Fraunhofera ds. przepływu materiałów i logistyki (IML), Dachser i Europejskie Stowarzyszenie Palet (EPAL) przeprowadzili ogólnoeuropejskie badanie: wyposażyli 50 europalet EPAL w trackery i wysłali je w podróż po Europie.

Efektem badania jest ponad 148 tys. kilometrów przejechanych w ciągu jednego miesiąca w celu zbadania zasięgu sieci telekomunikacyjnych wzdłuż pokonywanych tras. Ich dostępność na całym obszarze jest ważna na przykład dla urządzeń IoT (Internet of Things), które przekazują regularnie aktualizowane dane z czujników. W ramach badania na 50 europaletach EPAL zainstalowano po pięć trackerów – każdy o odmiennej budowie. Następnie zostały one wysłane do 24 krajów Unii Europejskiej przez centrum logistyczne Dachsera w Dortmundzie.

Każde z urządzeń śledzących korzysta z innej sieci komunikacyjnej. Należą do nich technologie radiowe, takie jak LPWAN (Low Power Wide Area Network), wśród których rozważano technologie NB-IoT, LTE-M i Sigfox. NB-IoT i LTE-M nadają na licencjonowanej częstotliwości komórkowej zgodnej z 5G, natomiast Sigfox działa w widmie bezlicencyjnym. Oprócz tego badacze przeanalizowali klasyczne sieci komórkowe drugiej i trzeciej generacji (2G/3G). Poszczególne technologie różnią się między innymi szybkością transmisji danych, zakresem częstotliwości, zużyciem energii i zasięgiem. Po miesiącu palety wróciły do Instytutu Fraunhofera, a naukowcy mogli ocenić zastosowane technologie na podstawie ponad dwóch milionów transmisji danych.

– Badanie pokazuje, że klasyczne sieci komórkowe 2G i 3G nadal mają największą dostępność w całej Europie. Jednak ich wadą jest to, że są one częściowo wyłączone, umożliwiają mniejszą liczbę dostępów na komórkę radiową i mają wyższe zużycie energii, więc trackery działają krócej – mówi Patrick Becker, pracownik naukowy Instytutu Fraunhofera.

PROMOCJA

PROMOCJA

Dla nowoczesnych zastosowań logistycznych, w których duża ilość danych z czujników jest zawarta w małych pakietach transmisyjnych, sieci LPWAN są lepszym rozwiązaniem. Są one nadal w fazie stałej rozbudowy, ale już dziś w niektórych przypadkach oferują dostępność sieci na całym obszarze.

 

LPWAN to przyszłość

Dla logistycznych aplikacji IoT, które wymagają ciągłego odbioru w całej Europie, naukowcy z Fraunhofer IML zalecają zatem połączenie technologii LPWAN (NB-IoT, LTE-M, Sigfox) i klasycznej komunikacji mobilnej (2G-4G). Tylko w ten sposób, ich zdaniem, można zagwarantować obecnie (stan na 09/2021) ogólnoeuropejską transmisję danych. Niemniej jednak przyszłość łączności dla urządzeń IoT jest w technologii LPWAN.

 

Zobacz także

C

Najnowszy numer

C
TSL Biznes 04/2021
Truck & Van 03/2021

Zapisz się do newslettera

C

Czytaj TSL biznes za darmo! Zapisz się do newslettera.

C