IKEA i FM Logistic robotyzują e-handel

C

09-02-2023

IKEA razem z FM Logistic oficjalnie rozszerzają współpracę przy obsłudze magazynowo-logistycznej handlu internetowego. W magazynie FM Logistic w podwarszawskich Wiskitkach po raz pierwszy w Polsce zastosowano roboty firmy Locus Robotics, które posłużą do realizacji zamówień paczkowych z całego kraju.

To największe wdrożenie automatyzacji procesów logistycznych w FM Logistic w regionie Centralnej Europy. Dzięki wieloletniej współpracy obu firm, lokalizacji nowego magazynu, nowoczesnej infrastrukturze oraz zastosowanej automatyzacji, klienci zyskują teraz dodatkowe 2,5 godziny na złożenie zamówienia z dostawą kolejnego dnia. W przypadku zamówień weekendowych, przesyłki kurierskie zostaną dostarczone do klientów już w poniedziałek, a nie tak jak dotychczas we wtorek.

Nowy magazyn FM Logistic, w którym 16 tys. m kw. zajmuje IKEA, służyć będzie do obsługi ok. 7 tys. rodzajów artykułów, wśród których znajdują się m.in.: małe meble i wyposażenie domu, np. wybrane materace, dywany, poduszki, szklanki czy świece. Obecnie magazyn pozwala na obsługę ponad 1 mln zamówień w pierwszym roku jego działalności. Możliwy jest jednak dalszy wzrost liczby paczek i rozwój e-handlu. Zlokalizowanie obiektu w centralnej Polsce skróci drogę przesyłek. Zastosowane w nim zautomatyzowane rozwiązania logistyczne, takie jak Packsize i sprzęt przycinający wysokość kartonów do wielkości produktów, zapewnią też mniejsze zużycie papieru.

W ten sposób IKEA i FM Logistic odpowiadają na zmiany w obyczajach klientów. Według raportu firmy badawczej Gemius „E-Commerce w Polsce”, w 2022 roku aż 77% internautów deklarowało dokonywanie zakupów online. Według Strategy & Polska wartość polskiego rynku e-handlu między 2018 a 2022 rokiem wzrosła o 127%, z 48 mld zł do 109 mld zł. Do 2027 roku, zgodnie z prognozą przedstawioną w raporcie, wartość polskiego rynku e-commerce wzrośnie do 187 mld zł.

 

Pierwsze w Polsce

W magazynie FM Logistic, po raz pierwszy w Polsce, do realizacji zamówień zastosowano 46 robotów asystujących amerykańskiej firmy Locus Robotics, czyli jedyne rozwiązanie na rynku w pełni współpracujące z ludźmi. Jest to też pierwsze na świecie wdrożenie robotów drugiej generacji. Ich udźwig został zwiększony dwukrotnie, do 36 kg. Maszyny umożliwiają przygotowanie do 4 zamówień w tym samym czasie, jednocześnie asystując pracownikom magazynu przy ich kompletacji. Podjeżdżają do odpowiedniego regału i wyświetlają na ekranie jaki artykuł i ile sztuk należy pobrać. Następnie, dzięki czujnikom laserowym, wyznaczają najkrótszą trasę pomiędzy regałami i przemieszczają się do kolejnych pracowników. W dalszym kroku zamówienia trafiają na linię automatyczną, gdzie są sortowane dla pakowane wg różnych technologii: od pakowania w koperty poprzez pakowanie w kartony z redukcją wysokości lub kartony przycinane na wymiar oraz finalnie są przydzielane do osobnych załadunków dla odpowiednich firm kurierskich.

– W tym projekcie chcąc spełnić zarówno wysokie oczekiwania jakościowe naszego klienta, firmy IKEA jak i konsumentów końcowych, a także ułatwić pracę naszym zespołom magazynowym, zastosowanie automatyzacji na dużą skalę było najlepszym rozwiązaniem – mówi Guilhem Vicaire, dyrektor rozwoju w Europie Środkowej FM Logistic. – Ze względu na dużą różnorodność produktów, a także ich gabarytów wykorzystaliśmy kilka różnych rozwiązań. Obecnie ok. 50% zamówień pakowanych jest w pełni automatycznie. Druga połowa zamówień jest pakowana ręcznie, gdzie ok. 8% produktów stanowią tzw. produkty wrażliwe, jak szkło, a 10% to produkty gabarytowe, które ze względu na rozmiary nie mogą być też kompletowane przez roboty. Szacujemy, że dzięki zastosowanym rozwiązaniom osiągnęliśmy wydajność na poziomie 225% przy kompletacji zamówień oraz na poziomie 175% przy pakowaniu.

 

Wielokanałowo

IKEA daje klientom możliwość wyboru najwygodniejszego dla nich miejsca i sposobu zakupów, co jest odpowiedzią na ich oczekiwania oraz potrzeby. Klienci mogą iść do sklepu, studia planowania albo skorzystać z puntu odbioru, skrytki IKEA lub paczkomatu. Ogółem mają do dyspozycji 23 tys. punktów odbioru w całej Polsce.

Coraz częściej klienci decydują się na zakupy w sieci. Aplikacja Mobilna IKEA to „najmniejszy sklep na świecie”, którą pobrało w ubiegłym roku finansowym 1,7 mln użytkowników. Polska jest jednym z najszybciej rosnących rynków e-handlu dla sieci IKEA na świecie. Udział sprzedaży z tego kanału wyniósł w roku finansowym 2022 aż 29% (globalnie to 25%).

 

Zobacz także

C

Najnowszy numer

C
TSL Biznes 04/2021
Truck & Van 03/2021

Zapisz się do newslettera

C

Czytaj TSL biznes za darmo! Zapisz się do newslettera.

C