W ujęciu krótkoterminowym, w 2024 roku, prognozowany wzrost dostaw wózków widłowych wyniesie jedynie 0,3%, głównie z powodu rosnących stóp procentowych i globalnego spowolnienia gospodarczego. Gospodarka europejska w drugiej połowie 2024 roku utrzymywała się w stagnacji, a dwa kluczowe sektory dla wózków widłowych — motoryzacyjny i logistyczny — znalazły się w wyjątkowo trudnej sytuacji. Oczekuje się jednak pewnego ożywienia już w 2025 roku, choć wolumeny zamówień na rynku globalnym będą nieco niższe od wolumenów dostaw w najbliższych latach, ponieważ zaległości z okresu pandemii zostały już zrealizowane.
Z pozytywnej strony, prognozuje się, że do 2031 roku rocznie będzie dostarczanych 3 miliony wózków widłowych, bowiem przedsiębiorstwa będą zmuszone ograniczać zależność od pracy manualnej. Interact Analysis zaobserwował, że główni producenci wózków widłowych kontynuują długoterminowe plany rozwoju, podczas gdy inni producenci, bardziej podatni na wahania popytu, są ostrożniejsi w wydatkach na projekty automatyzacyjne.
Elektryczne we wzrośnie, spalinówki w dół
Popyt na wózki widłowe zasilane akumulatorami litowo-jonowymi rośnie, podczas gdy zapotrzebowanie na wózki spalinowe i zasilane akumulatorami kwasowo-ołowiowymi maleje. Pomimo trudnego roku 2024 dla całego rynku, segment wózków litowo-jonowych zanotował wzrost o ponad 10%, podczas gdy wózki spalinowe odnotowały spadek o 1%, a modele kwasowo-ołowiowe spadły o około 7%. Spadkowy trend dla wózków spalinowych będzie kontynuowany w kolejnej dekadzie — roczne zapotrzebowanie na te modele zmniejszy się o ponad 20%, z 670 tys. sztuk w 2024 roku do 500 tys. sztuk w 2034 roku.
Czynniki napędzające popyt na wózki elektryczne różnią się w zależności od rynku rozwijającego się i dojrzałego. Na przykład w dojrzałych gospodarkach, takich jak Europa, większy nacisk kładzie się na promocję czystszych alternatyw, co wzmacnia politykę środowiskową i wpływa na strategie projektowe wielu producentów. Popyt na elektryczne wózki w Europie stopniowo rośnie, choć nie osiągnięto jeszcze skali, która pozwoliłaby na znaczne obniżenie kosztów alternatywnych źródeł zasilania, takich jak ogniwa paliwowe czy baterie litowo-jonowe. Ponadto w dojrzałych gospodarkach nastąpiła znacząca zmiana w bazie klientów — z sektora produkcyjnego na logistykę i magazynowanie — ze względu na rozwój e-commerce.
W krajach rozwijających się koszty pracy rosną, co zwiększa zapotrzebowanie na automatyzację w fabrykach, szczególnie w Chinach, Indiach i Europie Wschodniej. Chociaż sprzedaż wózków ICE w tych krajach rośnie, zapotrzebowanie na elektryczne wózki widłowe rośnie jeszcze szybciej. Ponadto produkcja baterii litowo-jonowych jest głównie skoncentrowana w Azji, co sprawia, że średni koszt wyposażenia wózków w te baterie jest znacznie niższy niż w innych częściach świata. Do 2034 roku Interact Analysis przewiduje, że 81% w pełni elektrycznych wózków widłowych będzie zasilanych bateriami litowo-jonowymi.
Maya Xiao, kierownik ds. badań w Interact Analysis, komentuje: – Choć krótkoterminowe perspektywy dla rynku wózków widłowych są ponure, istnieją powody do optymizmu. Popyt na elektryczne wózki widłowe szybko rośnie, podczas gdy sprzedaż modeli ICE spada. Do 2034 roku rynek będzie w dużej mierze zdominowany przez alternatywne źródła energii, z 80% rynku wózków elektrycznych zasilanych bateriami litowo-jonowymi i 20% bateriami kwasowo-ołowiowymi.
Rynek wózków widłowych w ostatnich latach przeżywa dynamiczny rozwój, napędzany szybkim postępem w inteligentnej produkcji i automatyzacji magazynów. Czynniki zewnętrzne, takie jak rygorystyczne normy emisji i rosnące koszty pracy, również stymulują popyt, podczas gdy trend elektryfikacji staje się kluczowym elementem na globalnym rynku. Raport Interact Analysis o globalnym rynku wózków widłowych koncentruje się na wózkach klasy 1-5, używanych głównie w środowiskach produkcyjnych i logistycznych, z szczegółowym wglądem w trendy elektryfikacji i autonomii.
Edycja Premium raportu, nowa na 2024 rok, zawiera dodatkowe analizy według zastosowań końcowych, aktualizację bazy danych w połowie roku i kwartalne raporty rynkowe.
Z ponad 200-letnim łącznym doświadczeniem, Interact Analysis jest autorytetem w zakresie analizy rynku automatyzacji globalnych łańcuchów dostaw. Nasze badania obejmują cały łańcuch wartości automatyzacji — od technologii stosowanych w produkcji fabrycznej, przez magazynowanie i kanały dystrybucji, po transport gotowych towarów. Największe światowe firmy ufają nam, że dostarczymy solidne analizy i wskazówki dotyczące rozwoju napędzanego technologią.