Celem Carrefour jest wykorzystanie nowej technologii do przyspieszenia obsługi i podniesienia komfortu klientów na zakupach, a także zwiększenia skuteczności logistyki.
Technologia kodów 2D stwarza nowe możliwości zarówno w zakresie optymalizacji zarządzania łańcuchem dostaw, jak i zapewnienia klientom łatwego dostępu do rzetelnych informacji o produktach. Przedstawiciele firmy Carrefour Polska wyrazili poparcie dla decyzji podjętych przez Radę GS1 i Consumer Goods Forum o zastąpieniu jednowymiarowych kodów kreskowych kodami 2D od GS1 do końca 2027 roku. Zadeklarowali również współpracę z GS1 Polska w celu przygotowania swoich sklepów do wdrożenia kodów 2D na polskim rynku, zgodnie z międzynarodowymi standardami GS1.
– Nawiązanie partnerstwa z GS1 odzwierciedla zaangażowanie naszej firmy w przyspieszenie transformacji cyfrowej oraz wspieranie odpowiedzialnej i świadomej konsumpcji. Już w marcu ubiegłego roku zaprezentowaliśmy w Polsce pierwszy produkt – wodę mineralną produkowaną pod naszą marką własną, który był wyposażony w kod 2D i spełniał wszystkie wymogi nadchodzącego systemu kaucyjnego. Technologia ta nie tylko pomaga śledzić obieg danego opakowania w całym łańcuchu dostaw, ale także dostarcza więcej informacji o produkcie oraz danych istotnych w logistyce i obiegu zwrotnym. Kod ten zapewnia też zupełnie nową jakość doświadczenia klienta oraz pozwala nam – retailerom, optymalizować kluczowe procesy biznesowe – mówi Piotr Lubiewa-Wieleżyński, Dyrektor Rozwoju Sprzedaży w Carrefour Polska. – W najbliższych miesiącach planujemy wspólnie z GS1 wprowadzić do sprzedaży w naszych sklepach pierwsze produkty wyposażone w kody 2D. Dzięki nim będziemy mogli wdrażać kolejne innowacje w polskim handlu, m.in. w obszarze obsługi klienta czy współpracy z dostawcami – dodaje Piotr Lubiewa-Wieleżyński.
Kody dwuwymiarowe pozwalają na zapisanie znacznie większej ilości danych w jednym symbolu niż tradycyjny kod kreskowy, np. numeru GTIN, numeru partii, daty ważności, kraju pochodzenia, składu produktu, informacji o zawartych alergenach czy wpływie produktów na środowisko. Dodatkowo mogą być wykorzystywane do udostępniania kuponów rabatowych, instrukcji obsługi, certyfikatów czy recenzji użytkowników. Posiadanie kompletu informacji w jednym miejscu zwiększa transparentność i umożliwi klientom podejmowanie bardziej świadomych decyzji. – Podpisanie listu intencyjnego z siecią Carrefour Polska to ważny krok w transformacji polskiego handlu detalicznego w kierunku nowoczesnej i spersonalizowanej obsługi klienta. Kody 2D od GS1 otwierają nowe możliwości zwiększenia transparentności, efektywności i lepszej komunikacji z konsumentem. Współpraca z Carrefour Polska to kolejny przykład, jak standardy GS1 wspierają branżę detaliczną w dostosowaniu się do wymagań współczesnego rynku i cyfryzacji procesów. Jesteśmy przekonani, że wdrożenie kodów 2D od GS1 przekłada się na wzmocnienie pozycji rynkowej firm, które decydują się na tę zmianę – powiedziała dr inż. Elżbieta Hałas, Prezeska Zarządu GS1 Polska.