Rozwój e-commerce
Po roku towarzyszenia nam światowej pandemii wiemy jedno – wzrost sprzedaży w internecie będzie motorem napędowym branży transportowej na wiele kolejnych lat. Tak szybki rozwój w konsekwencji niesie za sobą konieczność inwestowania w cyfryzację i automatyzację pracy. Dzisiaj zakupy online robi co drugi polak. Polska jest 13 najszybciej rozwijającym się krajem w dziedzinie e-commerce. Do największych oczekiwań klientów należy jak najszybsze dostarczenie paczek przez kurierów. Przyszłość branży TSL w kontekście e-commerce to przede wszystkim dostawy tego samego dnia, dostawy przy pomocy bezzałogowych dronów drobnych pakunków i usługi Click&Collect czyli zamówienia online i odbiór osobisty w dogodnym dla klienta czasie.
Jak wynika z badań przestrzeń magazynowa dla e-commerce zajmuje trzy razy więcej miejsca niż przestrzeń magazynowa sprzedaży tradycyjnej! Popyt na tego typu nieruchomości będzie dalej rósł wraz z prognozowanym rozwojem rynku. Kolejnym trendem wykorzystywanym np. przez firmę transportową Weegre Packing jest stały dostęp do danych w czasie rzeczywistym o lokalizacji przesyłek dla każdego z podmiotów zarówno zlecających jak i wykonujących transport.
Wpływ sztucznej inteligencji na branże TSL
Postępująca digitalizacja to nie tylko przenoszenie kolejnych dziedzin życia do internetu. Zakupy, konferencje, wydarzenia, spotkania biznesowe, szkolnictwo a nawet rozprawy sądowe. Digitalizacja wymaga automatyzacji procesów rozgrywających się w internecie, w celu usprawnienia i odciążenia samych ludzi od obsługi każdego z tych zadań. Dzisiaj procesy zakupowe wielu firm, takie jak odnajdywanie klientów, dzieją się właściwie poza bezpośrednim działaniem człowieka. Algorytmy sztucznej inteligencji docierają do klientów lepiej niż człowiek. Dlaczego? Docierają lepiej i sprawniej ponieważ mają więcej danych o nas niż my o sobie nawzajem. Kiedy przedstawiciel handlowy wykonuje telefon do swojego potencjalnego klienta ma on zazwyczaj powierzchowne dane na jego temat, z tonu jego głosu może wyczytać co najwyżej emocje i dostosować się do nich. Dobry handlowiec potrafi wyłapywać emocje i nimi sterować ale najlepszy handlowiec (komputer) potrafi doskonale wiedzieć o której godzinie dotrzeć z ofertą, w jaki dzień i jakich słów użyć aby podobały się one odbiorcy. Wszystkie trendy na temat użycia algorytmów w sprzedaży wskazują na coraz lepsze dopasowanie się do odbiorcy. A dane na temat preferencji naszego klienta dostarczą nam systemy zbierające dane takie jak Facebook, Amazon czy Google. Oczywiście za ‘’drobną’’ opłatą. Już dziś możemy zapłacić za to, żeby dowiedzieć się kim jest człowiek, któremu chcemy sprzedać nasze usługi.
Dzisiaj są to teorie, które brzmią jak z dobrego filmu. Jednak rzeczywistość zaczyna doganiać ten scenariusz i należy zacząć się zastanawiać czy nasz handlowiec ograniczony obsługą jednego klienta, jest w stanie konkurować z komputerem, który obsługuje dowolną ilość klientów w tym samym czasie. Już dziś istnieją algorytmy, które mogą wykonywać telefony, a odbiorca nie ma nawet świadomości, że rozmawia z robotem! Przyszłe algorytmy będą dopasowywać głos do preferencji odbiorcy, tak aby jak najbardziej mu się przypodobać. Algorytm będzie wiedział czy osoba, do której dzwoni woli rozmawiać z kobietą czy z mężczyzną. Czy woli rozwlekle omawiać każdy szczegół współpracy czy potrzebuje bardzo krótkiej i rzeczowej rozmowy. Skąd będzie to wiedzieć? Sami mu o tym mówimy, sami wprowadzamy do internetu ogromne ilości danych nie tylko dodając wpisy na media społecznościowe ale także rozmawiając np. ze znajomymi czy kontrahentami w mailach czy komunikatorach. To była sprzedaż. A co z przewoźnikami? Słyszałeś o Tesli i jej autonomicznych samochodach? Czy kierowcy nie są kolejną grupą zawodową, która powinna zastanowić się nad swoją konkurencyjnością względem nowej technologii? Jak dużą szansą i zagrożeniem będą bezzałogowe taksówki firmy Uber? I jaki będzie ich wpływ na strukturę zatrudniania. A co z branżą transportu przesyłek? Firma McKinsey w swoim raporcie dotyczącym przyszłości branży transportowej stawia tezę, że już do 2027 roku ciężarówki będą poruszać się po drogach bez kierowcy. Raport wskazuje także okres przejściowy, obejmie pracę kierowców oraz poruszanie się pojazdów w funkcji autopilota. Co należy do podstawowych korzyści automatycznych pojazdów? Po pierwsze, rzecz oczywista – mniejsza ilość kierowców daje ogromne oszczędności. Co prawda pojawią się nowe koszty związane z serwisowaniem komputerów pokładowych, jednak doskonale wiemy, że z roku na rok koszty nowych technologii systematycznie się obniżają. Po drugie w perspektywie czasu, im więcej autonomicznych pojazdów, im większe połączenie między nimi tym większa efektywność jeżeli chodzi o czas przejazdu jak i większe bezpieczeństwo na drodze. Podłączone ze sobą algorytmy (i pojazdy) poskutkują koordynacją między nimi w czasie rzeczywistym. Planowanie tras, tak aby omijać korki, unikanie kolizji to tylko niektóre z elementów, które już implementuje do swoich systemów np. Google.
Redukcja śladu węglowego
Wobec ekologii jeszcze do niedawna jako branża mogliśmy podchodzić na zasadzie wizerunkowego dodatku do działań w ramach strategii marketingowej. Dzisiaj nadchodzą czasy, w których nasze starania dla ratowania planety powinny bezpośrednio wejść głęboko do DNA naszych przedsiębiorstw. Pewnie sam coraz częściej spotykasz się z komunikatami, że dana firma np. UPS rekompensuje wytwarzany ślad węglowy poprzez umożliwienie nadawcom paczek dokupienia usługi UPS Carbon. Drobne opłaty są przekazywane na oczyszczanie ścieków, zalesienia a przede wszystkim na rozwój technologii paliw alternatywnych.
Czym jest wspomniany ślad węglowy? Jest to ilość emitowanych gazów cieplarnianych przez przedsiębiorstwa. Podawany jest w ilości wytwarzanego dwutlenku węgla do atmosfery.
Wprowadź filozofię dążenia do neutralności węglowej. Zacznij od małych kroków. Firma transportowa Weegre Packing w swojej siedzibie zamontowała systemy filtracji wody kranowej dla swoich pracowników, zastępuje tym samym kupowanie wody w plastikowych butelkach. Ograniczenie drukowania dokumentów, wysyłania poczty tradycyjnej i uczestnictwo w programach rekompensaty śladu węglowego to inne przykłady działań pro-ekologicznych. Uzyskane certyfikaty i przedstawienie działań w naszych komunikatach reklamowych mogą być dodatkowym argumentem zwłaszcza przy sprzedawaniu naszych usług klientom z krajów zachodnich.
Jak być krok przed innymi?
Branża transportowa będzie jedna z najbardziej podatnych na zmiany związane z nowymi technologiami. Już dziś należy mieć na uwadze i samemu zastanowić się nad wizją dostosowania siebie i swoich produktów do zmieniającej się rzeczywistości. Jeżeli sprzedajesz, jak zamierzasz wykorzystać algorytmy do sprawniejszego dotarcia do klienta? Jeżeli jesteś młodym kierowcą lub ich zatrudniasz w jaki sposób zamierzasz konkurować z samo-prowadzącym systemem pokładowym? Może zostaniesz jego asystentem, będziesz koordynował pracę wielu samochodów lub serwisował ich system operacyjny? Będziesz bardziej kierowcą czy programistą? Aż w końcu czy czas bagatelizowania czynników ekologicznych stanie się na tyle potępianą społecznie kwestią, że bez względu na poglądy będziesz musiał zaimplementować w swojej organizacji dbanie o środowisko?
Nowe technologie, nowa rola pracownika i nowe spojrzenie na ekologię. To są czynniki, które powinieneś śledzić jeżeli chcesz być liderem nie tylko w 2021 roku ale przede wszystkim w nadchodzących dziesięcioleciach. Jeśli jesteś zainteresowany współpracą z marką, która jest o krok przed innymi – zapraszamy do współpracy. Zajrzyj na stronę Weegre Packing jeżeli jesteś przewoźnikiem, szukasz firmy transportowej lub chcesz zacząć z nami pracować.