Numer 1 wśród wózków widłowych
Z roku na rok sukcesywnie wzrasta liczba kupowanych nowych wózków widłowych elektrycznych. Wpływ na to ma wiele czynników, w tym m.in. zwiększanie się liczby powierzchni magazynowych czy chęć wyboru przez przedsiębiorców najwyższej jakości sprzętów, które posiadają liczne zalety.
Należą do nich między innymi:
- niska emisyjność,
- emitowany hałas na poziomie około 70 dB,
- duża wydajność,
- możliwość pracy w każdych warunkach – zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz budynków. Także zimą, gdy temperatura spada poniżej zera.
To dzięki tym cechom, nowe wózki z napędem elektrycznym stanowią największy segment zarejestrowanym pojazdów już od kilku lat. Według Raportu branżowego Widlak 2020, w 2019 roku udział zarejestrowanych nowych widlaków elektrycznych stanowił aż 72% ogółu rejestrowanych w tym roku urządzeń.
Budowa wózka widłowego elektrycznego
Budowa czołowego wózka widłowego elektrycznego niewiele różni się od budowy czołowego widlaka spalinowego. Głównym aspektem, który odróżnia je od siebie jest oczywiście inne źródło napędu i zamontowana instalacja elektryczna.
Instalacja elektryczna w wózkach elektrycznych opiera się na działaniu:
- baterii (nazywanej inaczej akumulatorem – stąd inne określenie na wózki elektryczne – wózki akumulatorowe),
- silnika elektrycznego,
- alternatora,
- sterowników jazdy i układu podnoszenia,
- oraz innych drobniejszych elementów takich jak: regulator napięcia, światła, sygnały dźwiękowe itd.
Typy baterii w wózkach widlakach
Akumulator czyli bateria stanowi źródło zasilania wózka widłowego elektrycznego. Na rynku dostępne są widlaki z różnymi rodzajami baterii. Należą do nich:
- baterie kwasowo-ołowiowe – najbardziej popularne. Dostępne są w wersji 24, 48 oraz 80 V. Jest to akumulator ładowany i nie należy dopuszczać do jego całkowitego rozładowania. Przy odpowiedniej konserwacji ich żywotność może wynosić w okolicach 5 lat, następnie akumulator można regenerować lub zakupić nowy;
- baterie żelowe – ich żywotność wynosi około 1 500 cykli. Pomimo iż nie wymagają ładowania na co dzień, przynajmniej raz w tygodniu konieczne w ich przypadku jest przeprowadzenie całkowitego ładowania wyrównawczego;
- baterie litowo-jonowe – są lekkie, a ich żywotność wynosi do około 10 lat. Dobrze sprawdzają się w umiarkowanych temperaturach, ale praca w wysokiej temperaturze znacząco przyśpiesza ich proces starzenia;
- baterie litowo-żelazowo-fosforanowe – najbardziej nowoczesne, charakteryzujące się długą żywotnością. Tego typu baterie znajdziesz np. w wózkach widłowych BYD, ich żywotność wynosi do 22 000 cykli ładowania, a czas potrzebny do pełnego naładowania baterii wynosi zaledwie od 1-2 godzin.
Zastosowanie wózków elektrycznych
Elektryczne wózki sprawdzają się zarówno w transporcie ładunków na mniejsze i większe odległości, układaniu oraz składowaniu ładunków, jak i podczas kompletowania i wydawania zamówień.
Pomimo, iż wózki widłowe elektryczne przystosowane są głównie do poruszania się po płaskich i równych nawierzchniach, nie ma przeciwwskazań do tego by ich praca odbywała się także poza zamkniętymi halami i budynkami.
Elektryczne wózki widłowe poradzą sobie zarówno z rozładunkiem zamówień z samochodów ciężarowych, jak i ze sztaplowaniem tychże ładunków na świeżym powietrzu, np. na placach przymagazynowych.
Warto jednak pamiętać o tym, iż miejsce postojowe dla widlaków zawsze powinno znajdować się wewnątrz budynku i chronić wózek przed negatywnym działaniem warunków atmosferycznych.
W przypadku urządzeń pracujących na zewnątrz równie istotne jest, aby zapewnić operatorom odpowiednie bezpieczne warunki pracy, w tym dla urządzeń stale pracujących na zewnątrz zadbać o zabudowę kabiny – całkowitą lub częściową, która jest konieczna w mroźne czy deszczowe dni.
Koszt zakupu elektrycznych widlaków
Na zakończenie wspomnijmy jeszcze o tym, jak plasują się ceny elektrycznych wózków widłowych w porównaniu z innymi urządzeniami.
Nowy elektryczny wózek widłowy pochodzący od znanego producenta wycenia się na około 70 000 zł wzwyż. Ostateczna cena zależy oczywiście od typu urządzenia, jego maksymalnej wysokości unoszenia, udźwigu itd.
W porównaniu z cenami nowych wózków spalinowych, elektryczne widlaki są nieco droższe (wózki spalinowe można nabyć już od 65 000 zł), jednak cena ta uwarunkowana jest większym komfortem pracy (brak emisji spalin, cicha praca).
Używane wózki widłowe elektryczne
Nie powinno być zaskoczeniem, iż cena używanego wózka elektrycznego jest zawsze znacznie niższa niż kwota jaką trzeba zapłacić za nowe urządzenie. Ostateczną kwotę zakupu definiują składniki takie jak: stan techniczny, rok produkcji, wyposażenie oraz informacje zawarte w resursie wózka widłowego.
Jednak przyjmuje się, iż zazwyczaj używany wózek widłowy elektryczny potrafi być tańszy od nowego urządzenia o 30% do nawet 50% w przypadku starszych modeli.
Inne urządzenia napędzane elektrycznie
Należy pamiętać, iż wózki widłowe elektryczne czołowe to nie jedyne urządzenia wyposażone w wydajny, a zarazem ekologiczny napęd elektryczny. Do kategorii pojazdów o tym samym napędzie zalicza się również: wózki widłowe wysokiego składowania, wózki przegubowe, urządzenia do kompletacji czy elektryczne wózki paletowe.