Na naszych oczach dokonuje się transformacja automotive, która wieści koniec tradycyjnego rynku samochodowego. Konsekwentnie realizowane są strategiczne decyzje koncernów. Zmieniają się standardy ekologiczne oraz nasze postrzeganie, motoryzacja widziana naszymi oczami w niedalekiej przyszłości.
Z początkiem tego roku wprowadzono nowe obowiązujące limity spalin. Samochody z napędem alternatywnym są segmentem, który w istocie odnotowuje wzrost liczby rejestracji. A po raz pierwszy w historii, respondenci znanego globalnego badania KPMG „Global Automotive Executive Survey” uznali, że do 2030 r. nastąpi detronizacja tradycyjnych aut spalinowych na rzecz pojazdów o napędzie alternatywnym, wskazując pojazdy o elektrycznym napędzie akumulatorowym jako główny kierunek rozwoju rynku motoryzacyjnego.
W kierunku elektromobilności
Podstawą natomiast działalności koncernów samochodowych jest bezpieczeństwo łańcucha dostaw i zaopatrzenia linii produkcyjnych.
Seifert Polska i Seifert Automotive Polska są częścią międzynarodowej grupy logistycznej Seifert Logistics Group, z ponad 70-letnim doświadczeniem, której motorem napędowym jest wyspecjalizowany sektor logistyki kontraktowej dla branży automotive.
– Jako operator logistyczny od lat równolegle rozwijaliśmy się wraz z nią. Nie inaczej jest i teaz, w kierunku elektromobilności, także w Polsce – podkreśla Jan Brachmann, prezes Seifert Polska, obecnej na polskim rynku TSL już od ponad 20 lat, z siedzibą główną w Mysłowicach na Górnym Śląsku, w bezpośrednim sąsiedztwie Jaworzna. – Przez lata wypracowaliśmy logistyczny know-how automotive. Bardzo dobrze znamy i czujemy się w branży motoryzacyjnej, która obdarzyła nas zaufaniem. Partnerstwo w automotive opiera się na współdzieleniu tych samych wartości i legitymuje pełne wykorzystanie naszego potencjału – dodaje Brachmann.
Dla przemysłu 4.0
Obecnie Grupa Seifert odpowiada za kompleksową i innowacyjną obsługę logistyczną w fabrykach w Malsch, w Rastatt, w Lipsku czy też we francuskim Hambach. Przy zachodniej granicy z Polską aktualnie przygotowuje powierzchnie magazynowe oraz proces obsługi logistycznej gigafabryki amerykańskiego koncernu motoryzacyjnego, polegający na składowaniu i sekwencjonowaniu części bezpośrednio na potrzeby zaopatrzenia linii produkcyjnej w Brandenburgii. W Polsce, w Jaworze, od 2019 r. Seifert Automotive Polska – spółka-córka Seifert Polska – zapewnia wewnętrzną, jak i zewnętrzną obsługę logistyczną pierwszej w kraju fabryki 4.0, niemieckiego producenta samochodów, a od lata 2020 także nowo powstałej fabryki baterii do modelów hybrydowych oraz w pełni elektrycznych.
– W tym roku docelowo, w cyklu: przyjęcie – magazynowanie – zaopatrzenie linii – odbiór i wysyłka gotowych komponentów – zarządzanie pustymi opakowaniami, zabezpieczymy logistycznie produkcję 110 tys. baterii – informuje Michał Musielak, dyrektor logistyki Seifert Automotive Polska.
Logistyka z wartością dodaną
Aktualnie w Europie działa niemalże 300 zakładów montażu samochodów i produkcji silników, w tym 16 fabryk w Polsce (samochodów osobowych, dostawczych, ciężarowych i autobusów).
– Dla polskiego przemysłu motoryzacyjnego równie istotni, co same fabryki są działający w Polsce producenci części i podzespołów. Jako Seifert specjalizujemy się w bezpośredniej obsłudze transportowej i logistycznej z wartością dodaną samych producentów, ale też pośrednio wspierając logistycznie wspomniane OEM-y, uczestniczymy w kompleksowym zaopatrzeniu linii – komentuje Szymon Szczepanik, dyrektor logistyki Seifert Polska.
Doświadczony operator logistyczny, który wie jak budować odporność i wzmocnić siatkę bezpieczeństwa logistycznego to z pewnością dobry partner dla wszystkich tych graczy w przestrzeni automotive. Także w kontekście planów nearshoringu, racjonalizacji produkcji w Europie Zachodniej (trend również wymieniany przez respondentów KPMG), czy też w efekcie doświadczeń ostatnich 12 miesięcy, które wyraziście pokazały potrzebę buforowania i tworzenia w kraju zapasów surowców i półproduktów pochodzących głównie z Azji.
– Firma Seifert to marka logistyczna sama w sobie. Budząca zaufanie ważnych marek – podsumowuje Ilona Urbańczyk, specjalistka ds. marketingu Seifert Polska. – Szerokie portfolio jako efekt dywersyfikacji stanowi solidny fundament Grupy (który nabiera realnych kształtów w postaci właśnie budowanego centrum administracyjnego w Ulm Nord), natomiast …zdecydowanie to „Automotive is our motive”.
Historia Grupy Seifert wzorcowym przykładem rozwoju
– Założona w roku 1947 firma, po dziś dzień jest przedsiębiorstwem rodzinnym z siedzibą w Ulm. Z lokalnego lidera rynku transportowego firma wyrosła do poziomu kompleksowego operatora spedycyjno-logistycznego działającego na arenie międzynarodowej.
– Zatrudnia obecnie ponad 2 tys. pracowników w 46 lokalizacjach w Europie.
– W sumie na powierzchni ponad 700 tys. m2 realizuje innowacyjne rozwiązania logistyczne, w 60% dedykowane specjalistycznej obsłudze logistycznej branży motoryzacyjnej.
Seifert Logistics Group
– Aktualnie rozbudowuje swoją główną lokalizację logistyczną w Ulm Nord.
– Do końca pierwszego kwartału 2022 r. w nowym centrum logistycznym typu multi-user w Ulm Nord powstanie 60 tys. dodatkowych miejsc paletowych i powierzchnia na usługi o wartości dodanej. Obecni i nowi klienci będą mogli korzystać w nim z usług logistyki kontraktowej.
– Oprócz magazynowania usługa obejmuje etykietowanie, przepakowywanie, druk 3D i montaż.
– Nieruchomość spełni wymagania różnych sektorów przemysłu i handlu detalicznego, od farmaceutycznego, poprzez spożywczy czy FMCG, aż po branżę akumulatorów litowo-jonowych.
Nowoczesna siedziba administracyjna
Na dachu nowo wybudowanej powierzchni magazynowej powstanie biuro administracyjne. Cała nieruchomość jest zaplanowana zgodnie z najnowocześniejszymi standardami, dzięki czemu zapewni przyjemną atmosferę pracy. Zrównoważona technologia budowlana z zastosowaniem systemów fotowoltaicznych i wydajną izolacją, zapewni pozytywny bilans energetyczny dla środowiska.