Scania 25P B6x2*4NB to elektryczny pojazd ciężarowy, przeznaczony do realizacji zadań typowych dla dystrybucji miejskiej. Jego najważniejsze zalety, to m.in. zerowa emisja, bardzo niski poziom generowanego hałasu i możliwość pracy w porze nocnej. Samochód wyposażony jest w pięć baterii o pojemności 165 kWh, pozwalającej – w zależności od warunków – na ok. 8 godzin pracy. Parametry pojazdu zostały w pełni dostosowane do charakteru wykonywanych zadań transportowych oraz pokonywanej trasy.
Samochód będzie wykonywać wahadłowe kursy na krótkiej, 8-kilometrowej trasie łączącej park dostawców w Swarzędzu z zakładem produkcyjnym w Poznaniu – Antoninku. Obsługując tryb dostaw w systemie just-in-time, pojazd będzie pracował w trybie trzyzmianowym, przez całą dobę, z doładowaniami podczas 45 minutowych przerw. Cicha praca sprawia, że pojazd może bez problemu poruszać się podmiejskimi i miejskimi ulicami również nocą, pozostając nieuciążliwym dla środowiska, a brak lokalnej emisji spalin może przyczynić się do uproszczenia i skrócenia procesów logistycznych, bowiem docelowo pojazdy elektryczne będą mogły wjeżdżać bezpośrednio do hal produkcyjnych, co wyeliminuje jeden z etapów przeładunku wożonych części. Na potrzeby ładowania tego i przyszłych elektrycznych pojazdów wykorzystywanych przez Logistykę Volkswagen Poznań, na terenie zakładu Volkswagen Poznań powstała stacja ładowania aut zieloną energią o mocy 120 kW. Na takiej stacji można naładować samochód „do pełna” w niecałe 40 minut – akurat w trakcie pauzy kierowcy.
– Wierzymy, że bezemisyjne ciężarówki, takie jak ta elektryczna Scania, są przyszłością, szczególnie w miejskim środowisku. Wdrożenie tego samochodu do floty Volkswagen Poznań to efekt partnerstwa Volkswagen Poznań i Scania Polska. To również kolejny krok w realizacji działań prośrodowiskowych wynikających z założeń strategicznych Grupy. Przypomnę, że już dzisiaj wszystkie nasze zakłady produkcyjne zasilane są w 100% energią elektryczną pochodzącą ze źródeł odnawialnych. Pierwszy elektryczny pojazd to także świetny przykład optymalizacji mający pozytywny wpływ na najbliższe sąsiedztwo. Zielona logistyka oznacza bowiem mniej emisji i hałasu do otoczenia – mówi Agnieszka Olenderek, Członek Zarządu ds. Finansów, Zakupów i IT.
Elektryczne podwozia Scania z kabiną P (więc pojazdy typowo miejskie i podmiejskie) są również oferowane z większym pakietem bateryjnym, obejmującym 9 akumulatorów litowo-jonowych o pojemności 300 kW. Scania ma również w ofercie pojazdy elektryczne do transportu regionalnego, w tym podwozia 6×2*4 oraz ciągniki siodłowe 4×2, które z bateriami o pojemności 624 kWh zapewniają zasięg pomiędzy ładowaniami rzędu 350 km przy masie całkowitej 40 t lub 250 km przy masie 64 t.
– Naszym celem w Scania jest dążenie do zrównoważonego systemu transportowego i wspieranie w tym procesie klientów. Już dziś jesteśmy gotowi do dostarczania rozwiązań elektrycznych na potrzeby dystrybucji i transportu regionalnego o zasięgu ok. 350 km przy masie całkowitej 40 t. Na tak wczesnym etapie rozwoju rynku szczególnie istotna jest ścisła współpraca między dostawcą pojazdów, systemów ich ładowania oraz klientem. Wszystko po to, aby opracować rozwiązanie przeznaczone do konkretnych potrzeb transportowych. Dlatego cieszymy się, że VW Poznań zdecydował się na włączenie do swojej floty elektrycznego pojazdu Scania. Jesteśmy świadomi naszej wspólnej odpowiedzialności za kształt i przyszłość transportu w Polsce, to nasz pierwszy krok na drodze do upowszechniania zeroemisyjnego transportu – komentuje Wojciech Rowiński, dyrektor generalny Scania Polska. S.A.