Logistyka, czyli wartość, a nie koszt

C

15-02-2024

Logistyka to w dzisiejszych czasach zdecydowanie więcej niż po prostu zbiór czynności związanych z przepływem towarów. Jej rola jest znacznie ważniejsza - w dobie rosnących oczekiwań klientów i wysokiej rynkowej konkurencyjności nietrudno o wniosek, że może być ona kluczem do sukcesu, pozwalającym na zwiększenie efektywności kosztowej, poprawę obsługi klientów, a nawet… rozwój nowych produktów i usług.

Orbico Supply to jedna ze strategicznych (obok FMCG, Style, Salon Professional i Beauty) jednostek biznesowych Orbico Polska. Choć każda z tych jednostek charakteryzuje się nieco odmienną specyfiką, to wszystkie w obrębie tej zróżnicowanej struktury stanowią integralną całość. Orbico Supply odpowiada za dostarczanie klientom kompleksowych rozwiązań logistycznych, obejmujących m.in. obsługę magazynową, zarządzanie transportem, projektowanie logistyczne, wsparcie w obszarze logistyki e-commerce czy Value Added Services.

– Orbico Supply, jako jedna z kluczowych jednostek biznesowych Orbico Polska, nie tylko efektywnie obsługuje marki dystrybuowane przez naszą firmę, ale także świadczy usługi 3PL dla klientów zewnętrznych. Inwestycje w rozbudowę i modernizację centrów dystrybucyjnych oraz plany związane z magazynem celnym czy automatyzacją są nie tylko kluczowe dla Orbico Supply Polska, ale także odzwierciedlają nasze strategiczne zaangażowanie w rozwój logistyki w całym regionie – dodaje Piotr Sędziak, Orbico Group Supply Director.
Co szczególnie istotne – oprócz usług logistycznych, realizowanych dla marek dystrybuowanych przez Orbico Polska, Orbico Supply świadczy także usługi 3PL, przygotowane z myślą o klientach „zewnętrznych” i dysponuje dwoma Centrami Dystrybucyjnymi – w Teresinie w województwie mazowieckim oraz Robakowie w Wielkopolsce.

Tylko w Teresinie, który jest w pełni zautomatyzowanym magazynem, obsługujemy 4 nasze Strategic Business Units i 4 dużych klientów 3PL. Każdy z nich charakteryzuje się nieco odmiennymi oczekiwaniami i specyfiką. Ich obsługa to duże wyzwanie, ale stawiamy mu czoła – przekonuje Mariusz Latos, Dyrektor Zarządzający Orbico Supply. W 2021 roku Orbico Polska uruchomiło Orbico.pl – internetową platformę sprzedażową dla swoich klientów B2B. Za jej pośrednictwem każdy klient, przez 24 godziny i 7 dni w tygodniu, ma dostęp do produktów dystrybuowanych przez Orbico Polska. – Z takiego rozwiązania korzystają też inni dystrybutorzy, ale patrzą na niego zupełnie inaczej niż my – wykorzystują je do obniżenia kosztów, bo takie platformy poniekąd „zastępują” przedstawicieli handlowych. My wykorzystujemy ją, by uwalniać ich czas i by zamiast na samym zbieraniu i przetwarzaniu zamówień mogli skupić się na ekspercko-konsultanckim wsparciu dla swoich klientów – tak, by pomagali im w zwiększeniu sprzedaży. Tym, co pozwala nam w osiąganiu efektywności kosztowej, jest bez wątpienia logistyka, zwłaszcza dzięki inwestycjom, jakie poczyniliśmy lub poczynimy – przekonuje Robert Grzyb, Prezes Zarządu Orbico Polska.

2023 i 2024 pod znakiem inwestycji

Miniony rok w Orbico upłynął bowiem pod znakiem dużych i ważnych inwestycji w obszarze logistyki. Powiększenie powierzchni i przebudowa centrum dystrybucyjnego w Teresinie, przeprowadzka z magazynu w Gądkach to większego i pojemniejszego obiektu w Robakowie i dalsze inwestycje w automatykę magazynową to najważniejsze punkty tej logistycznej transformacji. Orbico nie zamierza jednak na tym poprzestawać – w planach firmy jest uruchomienie magazynu celnego, dalsze wdrażanie automatyzacji m.in. na rozładunkach i operacjach magazynowych, a także przejęcie pełnej obsługi logistycznej Orbico Style. Dzięki temu wysyłki do wszystkich krajów Orbico będą realizowane właśnie z centrum dystrybucyjnego w Teresinie.

Plany na dalszą przyszłość również są ambitne.

Do 2030 roku Orbico chce osiągnąć 6-krotne zwiększenie przychodów z obsługi logistycznej, a w skali biznesu – tłumaczy Mariusz Latos, Dyrektor Zarządzający Orbico Supply. Działania podejmowane przez Orbico Supply w Polsce doskonale wpisują się w strategiczne założenia logistyczne całej grupy. – Naszym celem jest budowanie silnej obecności w obszarze logistyki usługowej w Europie Środkowo-Wschodniej, a osiągnięcia i ambicje naszego oddziału w Polsce są doskonałym przykładem tego dążenia – dodaje Piotr Sędziak, Orbico Group Supply Director.

Źródło wartości, a nie przykra konieczność

Jak przekonuje ekspert Orbico, inwestycje w automatyzację i rozwój zaplecza logistycznego nie jest „sztuką dla sztuki”. – Nie inwestujemy dla samego inwestowania, nie postrzegamy też ponoszenia nakładów na logistykę jako przykrą konieczność. Dla nas to źródło wartości, z którego czerpiemy zarówno my, jak i nasi partnerzy oraz dostawcy. Przedstawiciele marek, którzy powierzają Orbico rolę dystrybutora, mogą liczyć na sprawniejszą obsługę dystrybucyjną i logistyczną.

Współpraca z podmiotem dysponującym zaawansowanym zapleczem logistycznym i technologicznym pozwala na konsolidowanie dostaw (oraz ich minimalizację, co w dobie rosnącej roli ekologii jest nie bez znaczenia), a co za tym idzie, obniżenie kosztów logistycznych. Wychodzimy z założenia, że chcemy przejmować od naszych partnerów te obszary działalności, w których czujemy się mocni, po to, by oni sami robili to, w czym są najlepsi – budowali mocne, silne marki i rozwijali swoje biznesy, mając pewność, że cały proces logistyczny jest w rękach profesjonalistów – podsumowuje Mariusz Latos, Dyrektor Zarządzający Orbico Supply.

Zobacz także

C

Najnowszy numer

C
TSL Biznes 04/2021
Truck & Van 03/2021

Zapisz się do newslettera

C

Czytaj TSL biznes za darmo! Zapisz się do newslettera.

C