Portal stref ekologicznych Green-Zones ustalił rozmiary najmniejszych europejskich stref ekologicznych, mierząc ich długość i szerokość.
Na miejscu 10 najmniejszych stref ekologicznych w Europie znalazła się strefa ekologiczna Tyrol w Austrii. Utworzona tam strefa na autostradzie A12 Inntal ma długość 83,6 km i szerokość 22 m. Tak więc na powierzchni 1,84 km² mogą jeździć już tylko ciężarówki z klasą min. EURO 4, natomiast autobusy i osobówki wszystkich klas EURO mają obecnie jeszcze wolny przejazd.
Na miejscu 9 najmniejszych stref ekologicznych znajduje się „Wielka Wyspa“ (Grande Île) w Strasburgu. Wyspa w centrum miasta ma długość/szerokość od ok. 1.400 do 950 m i niniejszym powierzchnię 1,33 km². Pojazdy dostawcze do wjazdu potrzebują od września 2019 co najmniej winiety Crit-Air nr 3, o ile nadrzędna uzależniona od pogody strefa ZPA nie wymusza jeszcze wyższych zaostrzeń.
W środku najmniejszych stref ekologicznych w Europie znajdują się strefy zakazu jazdy dla diesli w niemieckich miastach. Strefy zakazu jazdy na ulicach Stresemannstraße i Max-Brauer-Allee w Hamburgu z odpowiednio 3.000 m i 550 m długości przy szerokości 10 i 15 m tworzą powierzchnie 0,03 i 0,008 km² z zakazem jazdy dla pojazdów diesla klasy EURO 0-5.
Na miejscu 1 i tym samym liderem najmniejszych stref ekologicznych jest strefa zakazu jazdy dla diesli w Düsseldorfie/Niemcy. Utworzona tam na ulicy Prinz-Georg-Straße każdorazowo na prawym pasie jazdy strefa ekologiczna ma długość 650 m i szerokość 2,5 m (w każdym kierunku jazdy), co daje powierzchnię 3.250 m² i odpowiada nawet niecałej połówce boiska do piłki nożnej. Jeździć tam mogą tylko pojazdy elektryczne i hybrydowe.
Kolejność stref TOP-10 można zaczerpnąć z poniższej tabeli. Wszystkie szczegóły dotyczące każdej strefy ekologicznej w Europie można znaleźć klikając na linki w tabeli.