7 lat systemu viaTOLL

C

05-07-2018

Pod koniec czerwca 2018 roku łączna wartość środków przekazanych z systemu viaTOLL do Krajowego Funduszu Drogowego przekroczyła 10 mld zł. W ciągu siedmiu lat sieć dróg płatnych w Polsce rozrosła się do 3660 km, w systemie zarejestrowanych jest prawie 1,2 mln pojazdów, a struktura flot, pod względem ekologiczności, całkowicie się zmieniła.

Pod koniec czerwca 2018 roku łączna wartość środków przekazanych z systemu viaTOLL do Krajowego Funduszu Drogowego przekroczyła 10 mld zł. W ciągu siedmiu lat sieć dróg płatnych w Polsce rozrosła się do 3660 km, w systemie zarejestrowanych jest prawie 1,2 mln pojazdów, a struktura flot, pod względem ekologiczności, całkowicie się zmieniła.

Wpływy i koszty

Elektroniczny system poboru opłat drogowych viaTOLL został uruchomiony 1 lipca 2011 r. Od początku swojego funkcjonowania okazał się wyjątkowo efektywnym narzędziem pozyskiwania funduszy na modernizację i budowę dróg, a także bardzo ważnym elementem polityki środowiskowej w transporcie drogowym. Od uruchomienia do końca czerwca 2018 roku, dzięki systemowi, zebrano już 10,05 mld zł na modernizację i budowę nowych dróg w Polsce.

Rosnące wpływy z systemu są wynikiem kilku czynników. Jednym z podstawowych jest stale rozwijana sieć dróg płatnych – powiedział Marek Cywiński, Dyrektor Zarządzający firmy Kapsch Telematic Services, będącej operatorem systemu viaTOLL. – Kolejnym ważnym czynnikiem jest sytuacja makroekonomiczna, która wpływa na popyt na drogowe usługi transportowe, a tym samym na zwiększoną liczbę przejazdów” – dodał Cywiński.

Nakłady inwestycyjne poniesione przez Budżet Państwa w 2011 r. na budowę i uruchomienie systemu na sieci podstawowej (1560 km) wyniosły 963,2 mln zł. Do końca czerwca 2018 r., na wszystkie rozszerzenia (do 3660 km) przeznaczono 299,4 mln zł, a koszty operacyjne, przez 7 lat działania, osiągnęły poziom 1,6 mld zł.

Przychód KFD Nakłady inwestycyjne netto PLN Koszty operacyjne netto PLN
Łącznie 10 048 536 262,55 zł 1 371 630 006 zł 1 609 770 460 zł

Każda złotówka zebrana od przewoźników poruszających się po polskich drogach trafia bezpośrednio do Krajowego Funduszu Drogowego. W ten sposób kierowcy i przedsiębiorcy współuczestniczą w budowie infrastruktury, z której korzystają. Pieniądze, które Kapsch dostaje za obsługę systemu, też zostają w Polsce. Z nich opłacamy pensje, rachunki za prąd i przesył danych oraz faktury naszych podwykonawców m. in.: budujących bramownice – powiedział Marek Cywiński. Proszę zauważyć, że procentowy udział kosztów operacyjnych cały czas maleje wraz z włączaniem kolejnych odcinków do sieci dróg płatnych” – dodał Cywiński.

Zobacz także

C

Najnowszy numer

C
TSL Biznes 04/2021
Truck & Van 03/2021

Zapisz się do newslettera

C

Czytaj TSL biznes za darmo! Zapisz się do newslettera.

C