Wpływ koronawirusa na społeczeństwo i globalną gospodarkę jest bezprecedensowy. Większość członków Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA) ogłosiła już tymczasowe zamknięcie zakładów produkcyjnych, co jest spowodowane malejącym popytem, niedoborem komponentów i środków rządowych oraz zmaganiem się z przypadkami zachorowań na koronawirusa i kwarantanną wśród pracowników.
To jest najgorszy kryzys, jaki kiedykolwiek dotknął przemysł motoryzacyjny – powiedział Eric-Mark Huitema, dyrektor generalny ACEA. Gdy produkcja zatrzymuje się, a sieć dilerska zostaje skutecznie zamknięta, zagrożone są miejsca pracy około 14 milionów Europejczyków. Wzywamy do zdecydowanych i skoordynowanych działań na szczeblu krajowym i unijnym w celu zapewnienia natychmiastowego wsparcia płynności przedsiębiorstwom motoryzacyjnym, ich dostawcom i dilerom.
Branża docenia zapowiadane już środki publiczne, które zapewnią bardzo potrzebne natychmiastowe wsparcie zarówno pracownikom, jak i firmom. Ale jednocześnie wskazuje, że teraz potrzeba również pilnego dialogu z przewodniczącym Komisji Europejskiej, aby zrobić dwie rzeczy:
Po pierwsze, podjąć konkretne środki w celu uniknięcia nieodwracalnych i fundamentalnych szkód w sektorze przy trwałej utracie miejsc pracy, opracowaniu innowacji i ograniczeniu zdolności badawczych. Po drugie, Europa powinna przygotować się do stymulowania ożywienia naszego sektora, który będzie miał kluczowy wpływ na przyspieszenie całej gospodarki europejskiej. Jesteśmy gotowi współpracować z Komisją Europejską, rządami krajowymi i innymi zainteresowanymi stronami, aby poradzić sobie z tym rozwijającym się kryzysem – podkreślił Huitema.
W obecnej sytuacji ważne jest również utrzymanie produkcji i dostaw części zamiennych oraz pracy serwisów. Jest to niezbędne nie tylko do utrzymania niezbędnej logistyki, ale również do pracy służb ratowniczych, takich jak karetki pogotowia, strażacy, organy ścigania, organizacje pomocy i inne usługi publiczne.
Swobodny przepływ leków, żywności, paliw, sprzętu i części zaopatrzeniowych w całej UE musi być zagwarantowany w każdych okolicznościach – podkreślił Huitema.
W całej Unii Europejskiej producenci pojazdów mają około 229 montowni i zakładów produkujących pojazdy, zatrudniając bezpośrednio 2,6 miliona Europejczyków. Szerszy sektor samochodowy zapewnia pośrednie i bezpośrednie miejsca pracy dla 13,8 miliona osób w UE.