29 stycznia 2021 firma Alstom ogłosiła dziś zakończenie procesu przejęcia Bombardier Transportation.
Bombardier Transportation pozwoli Alstomowi wzmocnić pozycję na rozwijającym się rynku zrównoważonej mobilności dzięki zwiększonej obecności we wszystkich regionach geograficznych. Przejęcie pozwoli też na integrację kolejnych rozwiązań i zasobów.
Powiększona grupa ma łączny przychód pro forma w wysokości ok. 15,7 mld euro oraz łączny portfel zamówień o wartości 71,1 mld euro. Zatrudnia 75 000 osób w 70 krajach na całym świecie. Ma duże możliwości badawczo-rozwojowe i pełną gamę produktów i rozwiązań.
– Jesteśmy dziś świadkami wyjątkowej chwili w historii Alstom i sektora mobilności na całym świecie. Powstał właśnie nowy globalny lider, którego działalność koncentruje się na inteligentnej, zrównoważonej mobilności – podkreślił Henri Poupart-Lafarge, prezes i dyrektor generalny Alstomu.
Obsługa rozwijającego się rynku
Rynek kolejowy wspiera przyspieszona urbanizacja, strategie inwestycji publicznych oraz ogólnoświatowe dążenie do ekologicznej i cyfrowej transformacji systemów transportowych. Pomimo pandemii najnowsze prognozy potwierdzają, że rozwój zrównoważonej mobilności, a w szczególności kolei, jest priorytetem długoterminowym. Oczekuje się, że rynek produkcji kolejowej będzie rósł w tempie 2,3% skumulowanego rocznego wskaźnika wzrostu (CAGR) do 2025 roku.
Grupa będzie obecna na całym świecie. Alstom miał już ugruntowaną bazę klientów we Francji, Włoszech, Hiszpanii, Indiach, Azji Południowo-Wschodniej, Afryce Północnej i Brazylii, natomiast Bombardier Transportation zapewni dostęp do klientów na innych strategicznych rynkach, takich jak Wielka Brytania, Niemcy, kraje nordyckie, Chiny i Ameryka Północna. Grupa będzie miała teraz szczególnie atrakcyjne możliwości w Europie i Ameryce Północnej, które odpowiadają za ok. 75% rynku dostępnego dla producentów OEM.
Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, siedziba główna Alstomu na Amerykę Północną i Południową mieścić się będzie w Montréalu. Kanadyjskie biuro kierować będzie wszystkimi operacjami w tym regionie, a także utworzy projektowo-inżynieryjne centrum kompetencyjne, które bazować będzie na ugruntowanych atutach prowincji Québec w zakresie innowacji i zrównoważonej mobilności.
Pełna oferta dla kolejnictwa
Dzięki przejęciu spółki Bombardier Transportation, Alstom dysponować będzie najpełniejszą ofertą na potrzeby kolejnictwa na całym świecie. W zakresie taboru kolejowego oferta obejmie produkty na potrzeby kolei lekkiej i dużych prędkości. W portfolio znajdą się też nowe produkty strategiczne, takie jak mała kolej automatyczna (people mover) i monorail. Grupa Alstom będzie w stanie obsługiwać swoich klientów poprzez jeszcze szerszą sieć placówek serwisowych i większe możliwości w zakresie utrzymania predykcyjnego. Dzięki 150 000 pojazdów Alstom będzie dysponować największą na świecie bazą zainstalowanych pojazdów, co znacząco ułatwi dalsze umocnienie koncernu na pozycji lidera w sektorze usług. Linia produktów z zakresu sygnalizacji (Signalling) zyskuje znaczną popularność, stając się numerem 2 na świecie pod względem przychodów, rozwija się zarówno pod względem technologicznym, jak i z perspektywy rosnącej sprzedaży na strategicznych rynkach.
Bombardier Transportation wnosi do grupy centra wiedzy specjalistycznej dla lokomotyw i wózków w Niemczech, monorail i małej kolei automatycznej w Kanadzie, pociągów podmiejskich i regionalnych we Francji i Wielkiej Brytanii, trakcji w Szwecji, jak również centra inżynieryjne w Tajlandii, a ponadto siedem stabilnie ugruntowanych spółek joint-venture w Chinach.
Pociąg wodorowy i nie tylko
Alstom uzyskał status pioniera w zakresie mobilności dzięki takim innowacjom, jak wprowadzony niedawno pociąg wodorowy, autonomiczna obsługa pociągów oraz energooszczędny tabor kolejowy wraz z infrastrukturą. Dzięki przejęciu, wspólnie pracować będzie 17 500 inżynierów i specjalistów ds. badań i rozwoju z obu struktur, konsolidując tym samym bogatą bazę 10 tysięcy patentów. Wykorzystanie istotnych, dodatkowych technologii Bombardier Transportation, na przykład w zakresie utrzymania predykcyjnego, sygnalizacji i operacji cyfrowych, pozwoli grupie Alstom na jeszcze szybsze opracowywanie rozwiązań dla transportu przyszłości, w dodatku na jeszcze większą skalę.
Pracownicy Bombardier Transportation dołączyli do Grupy Alstom 29 stycznia 2021 roku.
Alstom potwierdza również swój cel, jakim jest wygenerowanie rocznej synergii kosztowej o wartości 400 mln euro po czwartym lub piątym roku wspólnej działalności oraz przywrócenie marży Bombardier Transportation do standardowego poziomu w perspektywie średnioterminowej. Oczekuje się, że transakcja przyniesie dwucyfrowy wzrost wskaźnika zysku na akcję (EPS) od drugiego roku po finalizacji przejęcia. Silny profil kredytowy Alstomu z ratingiem Baa2 również zostanie utrzymany.
Nowy główny akcjonariusz
Fundusz depozytowo-inwestycyjny CDPQ (Caisse de dépôt et placement du Québec) stał się 29 stycznia głównym akcjonariuszem Alstom, posiadającym 17,5% kapitału akcyjnego. Fundusz CDPQ jest zaangażowany w perspektywie długoterminowej; ma też duże doświadczenie w inwestowaniu w infrastrukturę i aktywa transportowe.
Bouygues jest obecnie posiadaczem około 6% kapitału zakładowego Grupy Alstom.
Zgodnie z uchwałami zatwierdzonymi przez zgromadzenie akcjonariuszy, które odbyło się 29 października 2020 roku, pani Kim Thomassin (reprezentująca CDPQ) oraz pan Serge Godin dołączyli dziś do zarządu Alstom. Na wniosek funduszu CDPQ zarząd Alstom mianował obserwatorem (censeur) pana Benoit Raillarda.
Cena i finansowanie
Cenę referencyjną ustalono na poziomie 5,5 mld euro tj. w dolnej części przedziału od 5,5 mld euro do 5,9 mld euro, o którym poinformowano 16 września ubiegłego roku. Wpływy z tytułu przejęcia uzgodniono na poziomie 4,4 mld euro, co obejmuje mechanizm korekty opartej na ujemnej pozycji gotówkowej netto Bombardier Transportation na dzień 31 grudnia 2020 oraz inne korekty umowne na kwotę 1,1 mld euro.
Przejęcie sfinansowano poprzez emisję praw poboru w wysokości ok. 2 mld euro, zakończoną 7 grudnia 2020 oraz część emisji obligacji uprzywilejowanych w wysokości 750 mln euro, zakończoną 11 stycznia 2021, jak również poprzez podwyższenie kapitału zastrzeżonego na rzecz podmiotów powiązanych CDPQ i Bombardier Inc. w łącznych kwotach odpowiednio 2,6 mld euro i 500 mln euro, co zrealizowano wraz z zamknięciem transakcji.
Alstom będzie dążyć do sfinalizowania zbycia niektórych aktywów połączonej grupy. Proces dywestycji przebiegnie z zachowaniem wszystkich obowiązujących przepisów w porozumieniu z organizacjami pracowniczymi. Latem Alstom zorganizuje Dzień Rynków Kapitałowych.