Zgodnie z najnowszymi badaniami przeprowadzonymi przez Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (International Air Transport Association, IATA), 80% dyrektorów finansowych oraz kierowników operacyjnych wskazało na poprawę rentowności w trzecim kwartale 2017 roku w stosunku do analogicznego okresu w roku 2016. Jest to najlepszy wynik w ciągu ostatnich 10 lat. Eksperci ds. rynku z międzynarodowego holdingu transportowo-logistycznego AsstrA-Associated Traffic AG również w 2018 przewidują pozytywny wzrost w branży przewozów lotniczych.
Do końca października dział przewozów lotniczych firmy AsstrA zrealizował ponad 2600 zamówień na transport lotniczy, co stanowi 40,6% więcej niż w tym samym okresie 2016 roku. Najnowsze statystyki pokazują, że przedsiębiorstwa transportu lotniczego osiągały dobre wyniki finansowe również w drugiej połowie bieżącego roku. 80% respondentów wskazało, że w trzecim kwartale 2017 roku rentowność wzrosła z poziomu 36% w pierwszym kwartale w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku, co wydaje się być kluczowym czynnikiem ograniczenia finansów branży.
Karol Barańczuk, Kierownik Działu Przewozu Ładunków Drobnicowych (obejmującego przewóz lotniczy, ładunki drobnicowe oraz ekspresową dostawę towarów) zauważa, że transport drogą powietrzną dzięki szybkości realizacji przewozów lotniczych, bezpieczeństwa ładunku oraz możliwości śledzenia stanu i lokalizacji ładunku online powoli przybiera dynamikę rynkową właściwą dla transportu morskiego. Popularność segmentu przewozów lotniczych będzie wykazywać tendencję wzrostową również w przyszłym roku. Globalne zmiany zachowań nabywczych klientów końcowych, elastyczność produkcji, postęp technologiczny w przemyśle ciężkim oraz rosnące zużycie to główne czynniki napędzające rynek przewozów lotniczych. Dziś wielu klientów usług transportowych priorytetowo traktuje szybkość i bezpieczeństwo dostaw. Transport drogowy, kolejowy lub morski nie jest w stanie na dłuższych dystansach przewyższyć prędkości i poziomu bezpieczeństwa transportu lotniczego. AsstrA elastycznie wdraża najnowsze rozwiązania logistyczne w zakresie przewozów lotniczych dostosowane odpowiednio do różnych gałęzi i rodzajów ładunków. Zapewniamy także pełną przejrzystość i aktualizacje w czasie rzeczywistym. Nasz dział wsparcia klienta jest dostępny 24/7/365, co znacząco wpływa na liczbę generowanych zapytań na nasze usługi transportu lotniczego – dzieli się doświadczeniem firmy K. Barańczuk.
Jak wynika z najnowszych badań, 87% kierowników operacyjnych ds. przewozów lotniczych uważa, że prognozy dotyczące zysku nie ulegną zmianie bądź też poprawią się w ciągu najbliższego roku, wspierane przez trwający silny popyt. Żaden z respondentów ankietowanych w bieżącym kwartale nie spodziewa się w ciągu najbliższych 12 miesięcy zmniejszenia liczby pasażerów czy też przewozów. W tym roku najpopularniejszą destynacją przewozów lotniczych w AsstrA były trasy obejmujące Rosję, kierunki Francja-Rosja, Hongkong-Rosja, Stany Zjednoczone-Rosja i inne. Podobne miejsca docelowe były postrzegane jako najbardziej popularne niemal na całym świecie. Zgodnie ze wynikami raportu World Air Transport Statistics (WATS), przygotowanego przez zrzeszenie IATA, w tym roku w skali światowej większość przewozów lotniczych odbyła się między Azją i Ameryką Północną (20%), Europą i Azją (19,9%) oraz Ameryką Północną i Europą.
Wady przewozów lotniczych wynikają z ograniczeń gabarytowych
W tym roku do grupy towarów przewożonych drogą lotniczą należą głównie drogie ubrania, transport których wymaga użycia specjalnych wieszaków, sprzęt elektroniczny i urządzenia gospodarstwa domowego, kosztowne akcesoria modowe, kosmetyki, alkohol, tytoń, świeże ryby i owoce morza. AsstrA oferuje kompleksowe rozwiązania transportowe i logistyczne dostosowane do potrzeb klienta. Jeśli przewóz lotniczy jest zbyt kosztowny dla nadawcy, kierownicy ds. transportu oferują przewóz morski, pociągi pośpieszne z Dalekiego Wschodu, przesyłki ekspresowe wewnątrz Unii Europejskiej lub ładunki drobnicowe z Unii Europejskiej do krajów WNP. Oczywiście transport lotniczy posiada kilka wad w porównaniu z transportem morskim: po pierwsze – cena, po drugie – maksymalna wysokość ładunku przewożonego drogą lotniczą w tradycyjnym samolocie pasażerskim nie może przekraczać 160 cm. Głównym powodem, dla którego klienci wybierają transport drogą powietrzną, jest wrażliwość ładunku na czynniki zewnętrzne, takie jak temperatura czy też warunki atmosferyczne. Inne kryterium stanowi krótki termin ważności ładunku, jego wysoka wartość oraz sytuacja, gdy ładunek to żywe zwierzęta – wyjaśnia K. Barańczuk.