AsstrA zakończyła testy pojazdu Scania 6340

C

28-04-2017

Międzynarodowa transportowo-logistyczna firma AsstrA Associated Traffic AG zakończyła wstępne testy nowego obrandowanego pojazdu Scania 6340 z napędem metanowym. Przez dwa tygodnie ciężarówka przewoziła ładunki dla największego klienta AsstrA między Moskwą a Petersburgiem.   W okresie od 3 do 15 marca tego roku ekologiczna ciężarówka przemierzała 700 km dziennie, czyli łącznie 9 071 km (6 tras w dwie strony). Wyniki testów wykazały efektywną oszczędność paliwa, co obniżyło koszty o 50%. Dzięki silnikowi Scania OC09 102 ekologicznej klasy Euro-6, który działa na metanie, nasza ciężarówka emituje o 31% mniej CO2 i o 36% mniej CO. Emisje cząstek stałych są 5 razy mniejsze, natomiast poziomy NOx są aż 11 razy niższe w porównaniu z napędzaną silnikiem diesla Euro-5 Scania DC13 103.   „AsstrA aktywnie działa na rzecz zmniejszenia szkodliwych emisji i zanieczyszczeń. W holdingu jest opracowany plan wdrożenia specjalnych inicjatyw dotyczących ochrony środowiska. Jednym z jego punktów jest nabycie transportu przyjaznego środowisku. Nasza polityka pomaga nam odpowiadać na potrzeby i oczekiwania klientów: dla wielu z nich troska o środowisko jest kluczowym czynnikiem przy wyborze dostawców”,  mówi Oleg Grebenko, kierownik ds. Transportu w AsstrA.   Zrównoważone zalety   Nowy ekologiczny ciągnik był testowany na okrągło, 24/7. Średnia długość podróży wynosiła 700 km w jedną stronę i trwała około 10-11 godzin (a z uwzględnieniem korków mogła się wydłużyć do 13 godzin). Kierowca spędzał około 6 godzin w każdym z miejsc załadunku i rozładunku. Całkowity czas trwania podróży w obie strony wynosił 36-40 godzin. Uwzględniając 3 dni na przeglądy techniczne i konserwację pojazdu i biorąc pod uwagę inne czynniki, jak święta, czas załadunku i rozładunku, i inne, można dokonać 13 transportów w obie strony miesięcznie na trasie Moskwa- Petersburg-Moskwa.   W ostatnich latach ochrona środowiska stała się ważnym tematem w branży transportowej. Globalne korporacje podjęły znaczące kroki w kierunku prowadzenia przemysłu bardziej przyjaznego dla środowiska, społecznie odpowiedzialnego i zrównoważonego. Dla tych, którzy dbają o przyszłość planety, pojazdy napędzane sprężonym gazem są więcej niż tylko inwestycją w niższe koszty paliwa - są one również pierwszym krokiem w kierunku bardziej ekologicznych procesów na każdym etapie łańcucha dostaw, od producenta do przewoźnika i od sprzedawcy do klienta. Osiągnięcie wyników odczuwalnych w całej branży wymaga prowadzenia eko-świadomej polityki przez wszystkich jej graczy.   Zarządzanie ryzykiem   Wraz z dowiedzioną oszczędnością paliwa i pracą przyjazną dla środowiska, korzystanie z pojazdów napędzanych gazem pociąga za sobą także pewne ryzyka. Na przykład nieoczekiwane opóźnienia mogą powstać z powodu lokalizacji stacji benzynowych, z których na razie niewiele jest wyposażonych w sprzęt do obsługiwania metanowych ciągników. Standardowo, samochód przejeżdża ok. 400 km na pełnym zbiorniku. Dla jednego transportu w obie strony pomiędzy Moskwą i Petersburgiem konieczne jest zaplanowanie 6 przystanków na tankowanie. W przypadku zaistnienia siły wyższej, takiej jak niedobory gazu lub przerwy w dostawie w którejś z wcześniej wybranych stacji, jedynym rozwiązaniem dla kierowcy metanowej ciężarówki byłoby poczekać, aż problem na stacji zostanie rozwiązany.   Dla zwiększenia wydajności zakres metanowego pojazdu można zwiększyć do 700 - 800 km montując dodatkowy 700-litrowy zbiornik gazu, umożliwiający przejechanie trasy Moskwa - Petersburg z tylko jednym przystankiem paliwowym.   Ładunki ciężkie prezentują kolejne wyzwanie dla transportu ekologicznego. 20-22 ton ładunku byłoby już zbyt dużym obciążeniem dla jego elektrycznego silnika G340.   Opłacalność długoterminowa   Cena nabycia jest kluczowym czynnikiem przy wyborze pojazdów, a na czas wyceny w marcu 2017 roku samochód zasilany metanem kosztuje do 20 000 – 25 000 EUR więcej niż odpowiednik z silnikiem diesla. Znaczna oszczędność paliwa pozwala jednak odrobić różnicę już po jednym roku efektywnego wykorzystania, wraz z większymi zyskami przypadającymi w następnych latach.   Europa przoduje w rozwoju nienaruszającym równowagi ekologicznej   Badania AsstrA pokazują, że zwiększa się zapotrzebowanie w logistyce europejskiej na ciężarówki zasilane metanem – zachodnie firmy stosują się do najlepszych praktyk w zakresie zrównoważonego rozwoju. W ten sposób eko-innowacje stały się jednym z kluczowych priorytetów wyznaczonych na wykorzystanie funduszy unijnych i inwestycyjnych, a inicjatywa o nazwie Europa 2020 promuje ekologiczne procesy biznesowe. Sukces AsstrA uzyskany w transportach przy użyciu pojazdu z napędem metanowym w Rosji może być łatwo powielony w jakimkolwiek innym kraju europejskim. Powinno wręcz być łatwiej ze względu na większą liczbę stacji obsługujących pojazdy zasilane metanem.   W Europie istnieje ponad 3,064 stacji ze sprężonym gazem ziemnym, z czego 1,046 we Włoszech, 867 w Niemczech, 154 w Szwecji, 165 w Austrii, 148 w Czechach, 136 w Szwajcarii, 130 w Holandii, i 115 w Bułgarii. Pełna lista dostępna jest na interaktywnej mapie, znajdującej się na http://cngeurope.com/ Zielona logistyka dynamicznie rozwija się w Europie Zachodniej, głównie w odpowiedzi na zapotrzebowanie klientów. Rosnąca liczba poważnych konsumentów usług logistycznych inwestujących politykę ekologiczną dąży do współpracy z odpowiednio eko-świadomymi dostawcami. AsstrA ma zaszczyt być jednym z pierwszych globalnych dostawców takich usług logistycznych, oferujących swoim klientom nowoczesne i eko-innowacyjne sposoby na ograniczenie kosztów paliwa i emisji szkodliwych substancji.  

Green transportMiędzynarodowa transportowo-logistyczna firma AsstrA Associated Traffic AG zakończyła wstępne testy nowego obrandowanego pojazdu Scania 6340 z napędem metanowym. Przez dwa tygodnie ciężarówka przewoziła ładunki dla największego klienta AsstrA między Moskwą a Petersburgiem.

 

W okresie od 3 do 15 marca tego roku ekologiczna ciężarówka przemierzała 700 km dziennie, czyli łącznie 9 071 km (6 tras w dwie strony). Wyniki testów wykazały efektywną oszczędność paliwa, co obniżyło koszty o 50%. Dzięki silnikowi Scania OC09 102 ekologicznej klasy Euro-6, który działa na metanie, nasza ciężarówka emituje o 31% mniej CO2 i o 36% mniej CO. Emisje cząstek stałych są 5 razy mniejsze, natomiast poziomy NOx są aż 11 razy niższe w porównaniu z napędzaną silnikiem diesla Euro-5 Scania DC13 103.

 

„AsstrA aktywnie działa na rzecz zmniejszenia szkodliwych emisji i zanieczyszczeń. W holdingu jest opracowany plan wdrożenia specjalnych inicjatyw dotyczących ochrony środowiska. Jednym z jego punktów jest nabycie transportu przyjaznego środowisku. Nasza polityka pomaga nam odpowiadać na potrzeby i oczekiwania klientów: dla wielu z nich troska o środowisko jest kluczowym czynnikiem przy wyborze dostawców”,  mówi Oleg Grebenko, kierownik ds. Transportu w AsstrA.

 

Zrównoważone zalety

 

Nowy ekologiczny ciągnik był testowany na okrągło, 24/7. Średnia długość podróży wynosiła 700 km w jedną stronę i trwała około 10-11 godzin (a z uwzględnieniem korków mogła się wydłużyć do 13 godzin). Kierowca spędzał około 6 godzin w każdym z miejsc załadunku i rozładunku. Całkowity czas trwania podróży w obie strony wynosił 36-40 godzin. Uwzględniając 3 dni na przeglądy techniczne i konserwację pojazdu i biorąc pod uwagę inne czynniki, jak święta, czas załadunku i rozładunku, i inne, można dokonać 13 transportów w obie strony miesięcznie na trasie Moskwa- Petersburg-Moskwa.

 

W ostatnich latach ochrona środowiska stała się ważnym tematem w branży transportowej. Globalne korporacje podjęły znaczące kroki w kierunku prowadzenia przemysłu bardziej przyjaznego dla środowiska, społecznie odpowiedzialnego i zrównoważonego. Dla tych, którzy dbają o przyszłość planety, pojazdy napędzane sprężonym gazem są więcej niż tylko inwestycją w niższe koszty paliwa – są one również pierwszym krokiem w kierunku bardziej ekologicznych procesów na każdym etapie łańcucha dostaw, od producenta do przewoźnika i od sprzedawcy do klienta. Osiągnięcie wyników odczuwalnych w całej branży wymaga prowadzenia eko-świadomej polityki przez wszystkich jej graczy.

 

Zarządzanie ryzykiem

 

Wraz z dowiedzioną oszczędnością paliwa i pracą przyjazną dla środowiska, korzystanie z pojazdów napędzanych gazem pociąga za sobą także pewne ryzyka. Na przykład nieoczekiwane opóźnienia mogą powstać z powodu lokalizacji stacji benzynowych, z których na razie niewiele jest wyposażonych w sprzęt do obsługiwania metanowych ciągników. Standardowo, samochód przejeżdża ok. 400 km na pełnym zbiorniku. Dla jednego transportu w obie strony pomiędzy Moskwą i Petersburgiem konieczne jest zaplanowanie 6 przystanków na tankowanie. W przypadku zaistnienia siły wyższej, takiej jak niedobory gazu lub przerwy w dostawie w którejś z wcześniej wybranych stacji, jedynym rozwiązaniem dla kierowcy metanowej ciężarówki byłoby poczekać, aż problem na stacji zostanie rozwiązany.

 

Dla zwiększenia wydajności zakres metanowego pojazdu można zwiększyć do 700 – 800 km montując dodatkowy 700-litrowy zbiornik gazu, umożliwiający przejechanie trasy Moskwa – Petersburg z tylko jednym przystankiem paliwowym.

 

Ładunki ciężkie prezentują kolejne wyzwanie dla transportu ekologicznego. 20-22 ton ładunku byłoby już zbyt dużym obciążeniem dla jego elektrycznego silnika G340.

 

Opłacalność długoterminowa

 

Cena nabycia jest kluczowym czynnikiem przy wyborze pojazdów, a na czas wyceny w marcu 2017 roku samochód zasilany metanem kosztuje do 20 000 – 25 000 EUR więcej niż odpowiednik z silnikiem diesla. Znaczna oszczędność paliwa pozwala jednak odrobić różnicę już po jednym roku efektywnego wykorzystania, wraz z większymi zyskami przypadającymi w następnych latach.

 

Europa przoduje w rozwoju nienaruszającym równowagi ekologicznej

 

Badania AsstrA pokazują, że zwiększa się zapotrzebowanie w logistyce europejskiej na ciężarówki zasilane metanem – zachodnie firmy stosują się do najlepszych praktyk w zakresie zrównoważonego rozwoju. W ten sposób eko-innowacje stały się jednym z kluczowych priorytetów wyznaczonych na wykorzystanie funduszy unijnych i inwestycyjnych, a inicjatywa o nazwie Europa 2020 promuje ekologiczne procesy biznesowe. Sukces AsstrA uzyskany w transportach przy użyciu pojazdu z napędem metanowym w Rosji może być łatwo powielony w jakimkolwiek innym kraju europejskim. Powinno wręcz być łatwiej ze względu na większą liczbę stacji obsługujących pojazdy zasilane metanem.

 

W Europie istnieje ponad 3,064 stacji ze sprężonym gazem ziemnym, z czego 1,046 we Włoszech, 867 w Niemczech, 154 w Szwecji, 165 w Austrii, 148 w Czechach, 136 w Szwajcarii, 130 w Holandii, i 115 w Bułgarii. Pełna lista dostępna jest na interaktywnej mapie, znajdującej się na http://cngeurope.com/

Zielona logistyka dynamicznie rozwija się w Europie Zachodniej, głównie w odpowiedzi na zapotrzebowanie klientów. Rosnąca liczba poważnych konsumentów usług logistycznych inwestujących politykę ekologiczną dąży do współpracy z odpowiednio eko-świadomymi dostawcami. AsstrA ma zaszczyt być jednym z pierwszych globalnych dostawców takich usług logistycznych, oferujących swoim klientom nowoczesne i eko-innowacyjne sposoby na ograniczenie kosztów paliwa i emisji szkodliwych substancji.

 

Eco transportGreen logistics

Zobacz także

C

Najnowszy numer

C
TSL Biznes 04/2021
Truck & Van 03/2021

Zapisz się do newslettera

C

Czytaj TSL biznes za darmo! Zapisz się do newslettera.

C