Branża transportowa boi się recesji – raport

C

11-03-2013

  Ponad połowa firm transportowych odnotowała w 2012 roku spadek liczby realizowanych przewozów, a 45% prognozuje, że najbliższe 12 miesięcy będzie dla branży transportowej jeszcze trudniejsze. Co czwarty przewoźnik za największą barierę rozwoju własnej firmy uważa rosnące ceny paliw, zaś co piąty dużą konkurencję na rynku. To wnioski płynące z badania przeprowadzonego przez firmę Pall-Ex Polska, międzynarodową sieć przewozów, która realizuje projekt konsolidacji firm transportowych.     - To dość pesymistyczne wyniki - komentuje Maciej Winiarski, dyrektor logistyki w Pall-Ex Polska, międzynarodowej sieci dystrybucji. - Transport zawsze był uważany za barometr gospodarki. Jeśli nastroje w branży są złe, to znaczy, że sygnały o poprawie koniunktury gospodarczej w drugiej połowie roku mogą być przedwczesne - dodaje. Ponad połowa (54%) przebadanych firm transportowych zanotowała w ubiegłym roku spadek liczby realizowanych przewozów. Mimo, że dla większości przewoźników (42%) ten spadek nie był znaczący - wyniósł od 5 do 15% - to prognozy na przyszłość są bardziej pesymistyczne. Aż 45% przewoźników spodziewa się, że 2013 rok będzie jeszcze gorszy od poprzedniego. Przyczynią się ku temu, według badanych, rosnące ceny paliw (26%), zbyt duże nasycenie rynku (22%), duża liczba pustych przebiegów (15,5%), ograniczony zasięg terytorialny (14,5%), rosnące opłaty drogowe (11%) oraz nieuczciwa konkurencja (10%). Tylko 17% firm uważa, że 2013 rok będzie dla nich zdecydowanie lepszy, a 35% spodziewa się, że sytuacja w branży się nie zmieni. Z rozmów, które przedstawiciele Pall-Ex przeprowadzili z przewoźnikami wynika, że firmy transportowe mają często problem z realizacją skutecznych kampanii marketingowych, boją się także wprowadzenia nowych rozwiązań. - Wiele z nich nie wdrożyło do tej pory systemów informatycznych, które mogłyby zmniejszyć koszty przewozów, optymalizować trasy przesyłek czy pomóc we wprowadzaniu nowych usług na rynek. Można odnieść wrażenie, że w biznesie firmy transportowe kierują się bardziej intuicją niż twardymi danymi - podsumowuje Maciej Winiarski. Trudną sytuację na rynku potwierdzają dane Głównego Urzędu Statystycznego. W ubiegłym roku liczba zarejestrowanych firm transportowych zmniejszyła się o ponad 3,5 tysiąca. W grudniu ubiegłego roku Pall-Ex ogłosił program partnerski i rozpoczął budowę ogólnopolskiej sieci przewozów zrzeszającej niezależne firmy transportowe. Konsolidacja może pomóc przewoźnikom w walce z kryzysem i konkurencją - analogicznie jak stało się to w innych europejskich krajach. Do tej pory Pall-Ex zrealizował podobny projekt w 6 krajach Europy i w każdym z nich odniósł sukces - także w tych krajach, które zostały mocno dotknięte kryzysem. W Polsce uruchomienie sieci ma nastąpić w maju br. Badanie zostało zrealizowane przez firmę Pall-Ex Polska w okresie styczeń - luty 2013 roku na grupie 90 firm transportowych z różnych regionów Polski.  

 

palltransPonad połowa firm transportowych odnotowała w 2012 roku spadek liczby realizowanych przewozów, a 45% prognozuje, że najbliższe 12 miesięcy będzie dla branży transportowej jeszcze trudniejsze. Co czwarty przewoźnik za największą barierę rozwoju własnej firmy uważa rosnące ceny paliw, zaś co piąty dużą konkurencję na rynku. To wnioski płynące z badania przeprowadzonego przez firmę Pall-Ex Polska, międzynarodową sieć przewozów, która realizuje projekt konsolidacji firm transportowych.

 

 


– To dość pesymistyczne wyniki – komentuje Maciej Winiarski, dyrektor logistyki w Pall-Ex Polska, międzynarodowej sieci dystrybucji. – Transport zawsze był uważany za barometr gospodarki. Jeśli nastroje w branży są złe, to znaczy, że sygnały o poprawie koniunktury gospodarczej w drugiej połowie roku mogą być przedwczesne – dodaje.


Ponad połowa (54%) przebadanych firm transportowych zanotowała w ubiegłym roku spadek liczby realizowanych przewozów. Mimo, że dla większości przewoźników (42%) ten spadek nie był znaczący – wyniósł od 5 do 15% – to prognozy na przyszłość są bardziej pesymistyczne. Aż 45% przewoźników spodziewa się, że 2013 rok będzie jeszcze gorszy od poprzedniego. Przyczynią się ku temu, według badanych, rosnące ceny paliw (26%), zbyt duże nasycenie rynku (22%), duża liczba pustych przebiegów (15,5%), ograniczony zasięg terytorialny (14,5%), rosnące opłaty drogowe (11%) oraz nieuczciwa konkurencja (10%). Tylko 17% firm uważa, że 2013 rok będzie dla nich zdecydowanie lepszy, a 35% spodziewa się, że sytuacja w branży się nie zmieni.


Z rozmów, które przedstawiciele Pall-Ex przeprowadzili z przewoźnikami wynika, że firmy transportowe mają często problem z realizacją skutecznych kampanii marketingowych, boją się także wprowadzenia nowych rozwiązań. – Wiele z nich nie wdrożyło do tej pory systemów informatycznych, które mogłyby zmniejszyć koszty przewozów, optymalizować trasy przesyłek czy pomóc we wprowadzaniu nowych usług na rynek. Można odnieść wrażenie, że w biznesie firmy transportowe kierują się bardziej intuicją niż twardymi danymi – podsumowuje Maciej Winiarski.


Trudną sytuację na rynku potwierdzają dane Głównego Urzędu Statystycznego. W ubiegłym roku liczba zarejestrowanych firm transportowych zmniejszyła się o ponad 3,5 tysiąca.


W grudniu ubiegłego roku Pall-Ex ogłosił program partnerski i rozpoczął budowę ogólnopolskiej sieci przewozów zrzeszającej niezależne firmy transportowe. Konsolidacja może pomóc przewoźnikom w walce z kryzysem i konkurencją – analogicznie jak stało się to w innych europejskich krajach. Do tej pory Pall-Ex zrealizował podobny projekt


w 6 krajach Europy i w każdym z nich odniósł sukces – także w tych krajach, które zostały mocno dotknięte kryzysem. W Polsce uruchomienie sieci ma nastąpić w maju br.


Badanie zostało zrealizowane przez firmę Pall-Ex Polska w okresie styczeń – luty 2013 roku na grupie 90 firm transportowych z różnych regionów Polski.

 

fb_like

Zobacz także

C

Najnowszy numer

C
TSL Biznes 04/2021
Truck & Van 03/2021

Zapisz się do newslettera

C

Czytaj TSL biznes za darmo! Zapisz się do newslettera.

C