Poszukiwanie optymalizacji w łańcuchu dostaw, przyspieszenie procesów logistycznych i generowanie oszczędności zarówno finansowych jak i środowiskowych jest koniecznością, nie trendem. Coca-Cola HBC Polska i Refresco wraz z CHEP jako pierwsze w Polsce postanowiły połączyć siły we wspólnym planie optymalizacji transportowej.
Na polskim rynku pracuje obecnie ok. 650 tys. kierowców. Co roku z zawodu odchodzi 25 tys. osób. Przyczynia się to do znacznych niedoborów kadrowych w branży transportowej, szacuje się, że jest obecnie około 100 tys. wakatów dla zawodowych kierowców. Producenci i dostawcy zarządzają planowaniem transportu przy użyciu nowoczesnych systemów IT, często mając do dyspozycji najnowocześniejsze zaplecze logistyczne, natomiast w obliczu braków kierowców to za mało. W odpowiedzi na oczekiwania rynku związane z maksymalnym wykorzystaniem dostępnych zasobów, CHEP Polska zaproponował swoim Klientom projekt polegający na optymalizacjach skoncentrowanych na obszarach związanych z transportem
– ,,Projekt CHEP Collaborative Transport Solutions to innowacyjne podejście mające zapewnić naszych Klientów, że CHEP to firma patrząca szeroko na cały łańcuch dostaw, firma, która rozumie iż poprzez integrację dostarczamy wymierne optymalizacje i umożliwiamy naszym Klientom współpracę pomiędzy nimi” – mówi Aleksandra Zajączkowska, Business Development Manager CHEP.
Projekt kolaboracji CHEP ma na celu skonsolidowanie tras pomiędzy dwoma partnerami biznesowymi, klasyczny milk run, który w niemal automatyczny sposób może obsługiwać dystrybucję dwóch Klientów przez jedno auto. Partnerzy przystępujący do współpracy zabezpieczają środek transportu do regularnej dyspozycji oraz minimalizują tzw. puste kilometry, co jest również ściśle powiązane z redukcją CO2 i pozytywnym wpływem na środowisko naturalne. Regulacja przepływu pomaga też ustabilizować kwestię kosztów na danej linii transportowej
– ,,Bezpośrednie zaangażowanie CHEP w projekty usprawnieniowe w łańcuchu dostaw, takie jak Collaborative Transport Solutions, to przykład zaawansowanych kompetencji na rynku. Jest to przykład współpracy z jakim do tej pory się nie spotkałem. Projekt ten to wzór najlepszych praktyk w łańcuchu dostaw, poprzez korzystny wpływ na koszty transportu, efektywność w zakresie planowania oraz wskaźniki związane ze zrównoważonym rozwojem” – podkreśla Krzysztof Deja, Kierownik Transportu CCHBC Poland.
Współpraca transportowa przynosi bardzo realne oszczędności dla środowiska. Obecnie zaimplementowane są dwie wspólne linie transportowe, których przepustowość to ponad 900 aut rocznie. Szacujemy, że dzięki tej współpracy zmniejszymy przebieg ciężarówek o prawie 56 000 kilometrów, co przełoży się na zmniejszenie emisji CO2 o 61 ton. Projekt przynosi znakomite rezultaty. Zarówno Coca-Cola HBC Polska jak i Refresco już planują rozszerzenie współpracy z kolejnymi partnerami.
– ,,Innowacyjność w rozumieniu CHEP to niejedynie nowe produkty, to podejście biznesowe, które wiąże się przede wszystkim z poszukiwaniem pomysłów. Jest nierozerwalnie związane ze zrozumieniem oczekiwań klientów, ale również rynku na jakim wspólnie działamy. To relacja zespołowa, gdzie każdy z uczestników jest współtwórcą sukcesu. Przykładem takiej kooperacji jest wypracowany wspólnie z Coca-Cola HBC i Refresco projekt kolaboracji transportowej – mówi Kinga Di Salvo, Country General Manager CHEP Polska i kraje bałtyckie. – To jest istotą współpracy z Coca-Cola HBC i Refresco. Wspólnie wypracowany model kooperacji, który przy zachowaniu obopólnych korzyści wychodzi poza nasz podstawowy biznes jakim jest wynajem palet. Dostarczamy klientowi szytego na miarę rozwiązania logistycznego” – dodaje.