Do tej pory czarne skrzynki (urządzenia EDR) kojarzyły się Polakom jedynie z samolotami. Być może w przeciągu najbliższych lat się to zmieni, a czarne skrzynki staną się obowiązkowym wyposażeniem flot w firmach transportowych. Na razie, zgodnie z pomysłem jednej z firm ubezpieczeniowych, mogą pomóc w zwiększaniu zniżek OC.
W trosce o oszczędność
Pierwsze czarne skrzynki zostaną zamontowane w pojazdach już z początkiem października. Będą rejestrowały sposób jazdy zawodowych kierowców i według informacji z LINK4 – pomysłodawcy rewolucji – mają służyć oszczędzaniu przez firmy transportowe. Firma ubezpieczeniowa planuje w ten sposób wyróżnić wzorowych zawodowych kierowców niższymi opłatami za OC.
Na jakiej podstawie będą obliczane zniżki? Czarne skrzynki będą generowały specjalne raporty, obejmujące informacje na temat stylu jazdy kierowcy – liczby gwałtownych hamowań, zachowywanych prędkości. Opierając się na tych danych, firma ubezpieczeniowa oszacuje wysokość polisy.
Ubezpieczenie z czarną skrzynką w praktyce
Na razie, według pomysłu LINK4, czarne skrzynki byłyby montowane jedynie w samochodach należących do flot firm transportowych – na ich wykorzystanie musieliby się zgodzić także właściciele przedsiębiorstw. Program przeprowadzany z ich użyciem oczywiście nie miałby służyć karaniu kierowców, lecz zachęcaniu ich do przestrzegania przepisów i nagradzaniu najlepszych. Kierowcy gromadziliby punkty za ekojazdę i profesjonalizm na drodze, na podstawie których później ubezpieczyciel przyznawałby zniżki.
Co może zarejestrować czarna skrzynka?
Urządzenie EDR ma możliwość generowania raportów, opisujących sposób jazdy kierowców. Rejestruje ono między innymi takie parametry jak kierunek jazdy, prędkość, obroty silnika, informacje o niezapięciu pasów, a nawet dane dotyczące użycia pedału hamulca i hamulca ręcznego.
Kontrowersje wokół urządzeń EDR
Czarne skrzynki w samochodach to powszechne zjawisko w USA – tam są obowiązkowym wyposażeniem każdego auta. Ich wprowadzenie w Stanach spotkało się z falą dyskusji i sprzecznych opinii, ponieważ obywatele obawiali się, że rewolucja uderzy głównie w ich prywatność.
Wymóg montażu czarnych skrzynek w samochodach dostawczych flot firm transportowych obowiązuje także w niektórych krajach Europy Zachodniej, takich jak Francja czy Wielka Brytania. Ubezpieczenie na postawie raportów z urządzeń EDR obliczane jest również przez firmy z Japonii czy Australii.
Opracowanie: Luktrans Poznań