Dachser stawia na li-ion

C

30-10-2020

Dachser Polska stawia na baterie litowo-jonowe we flocie wózków widłowych. Oddział firmy w Koninku k. Poznania jako pierwszy w Polsce przechodzi całkowicie na wózki widłowe wyposażone w takie akumulatory.

Dachser Polska stawia na baterie litowo-jonowe we flocie wózków widłowych. Oddział firmy w Koninku k. Poznania jako pierwszy w Polsce przechodzi całkowicie na wózki widłowe wyposażone w takie akumulatory.

 

Oddział ma obecnie 6 wózków Jungheinrich i testuje kolejny model, a proces kompleksowej wymiany zakończy się w 2022 roku. Wtedy liczba wózków wyniesie 25. Technologia pomoże zwiększyć bezpieczeństwo operatorów i usprawni pracę w magazynach, dzięki bardziej elastycznej infrastrukturze ładowania.

Dachser od lat stawia na rozwój techniczny m.in. stale rozbudowując i ulepszając swoją globalną sieć IT czy wdrażając kolejne rozwiązania w obszarze cyfryzacji. Przedsiębiorstwo odważnie patrzy w przyszłość także w swoich obiektach, będąc pierwszym dużym operatorem floty wózków widłowych i podnośników, który konsekwentnie wdraża akumulatory litowo-jonowe. Ten przełomowy krok nie byłby możliwy bez strategicznego partnera, firmy Triathlon, która do 2022 roku dostarczy akumulatory li-ion do 6000 podnośników wykorzystywanych w terminalach i magazynach w całej Europie. Do elektryfikacji sprzętu dołącza również Dachser Polska, którego jeden z oddziałów wdraża wymianę całej floty wózków widłowych.

 

Krok po kroku

Zmiana w oddziale Dachsera Polska w Koninku zbiegła się z rozbudową terminala pod koniec 2018 roku. Kilka miesięcy wcześniej firma testowała wózek litowo-jonowy firmy Jungheinrich, co pozwoliło określić zmiany konieczne do wprowadzenia elektrycznego napędu na szerszą skalę. Jak mówi Łukasz Krystkiewicz, kierownik magazynu przeładunkowego w oddziale:

– Przede wszystkim musieliśmy stworzyć całą infrastrukturę ładowania, co wiązało się z montażem specjalnych stanowisk z prostownikami dla wózków z akumulatorami li-ion. Na potrzeby nowej infrastruktury dostosowaliśmy również naszą instalację elektryczną, zwiększając natężenie prądu z 32 do 64 A. Ponadto sama przebudowa wymagała ponownej analizy przepisów BHP i ppoż. Rok później widzimy, że było warto.

W 2019 roku oddział Dachsera w Koninku przetestował jeszcze 2 modele wózków z akumulatorami li-ion, które ostatecznie przekonały firmę do stopniowej wymiany całej floty. Obecnie dysponuje ona 6 wózkami Jungheinrich oraz testuje kolejny model, a do 2022 roku oddział powiększy swoją flotę do 25 urządzeń z akumulatorami litowo-jonowymi.

 

Wydajność, bezpieczeństwo, wygoda

Dachser stawia na wydajność, dlatego wybiera technologię litowo-jonową. Jak wskazuje Michał Kujik, lider zmiany w oddziale w Koninku, odpowiedzialny za obszar związany z zarządzaniem flotą wózków widłowych:

– Przede wszystkim warto podkreślić korzyści płynące z elastycznej struktury ładowania, czyli oszczędność miejsca w terminalu i możliwość ładowania niemalże w całym obiekcie. Ponadto sam proces jest zdecydowanie krótszy, a żywotność baterii dużo lepsza. Istotna jest także znacznie prostsza kontrola stopnia naładowania, z poziomu prostownika.

Zwraca też uwagę, że baterie li-ion to większy poziom bezpieczeństwa operatorów, płynący m.in. z wyeliminowania konieczności wymiany, a także ze stosowanego w bateriach wewnętrznego systemu gaśniczego. Wózki są także wygodne w użytkowaniu. Korzystanie z nowoczesnych akumulatorów pozwala uniknąć procesów charakterystycznych dla baterii kwasowych, jak wyciąganie oparów wodoru czy uzupełnianie wody destylowanej.

 

 

 

 

Zobacz także

C

Najnowszy numer

C
TSL Biznes 04/2021
Truck & Van 03/2021

Zapisz się do newslettera

C

Czytaj TSL biznes za darmo! Zapisz się do newslettera.

C