Dachser świętuje 90 urodziny

C

22-10-2020

Dachser kończy 90 lat. Firma, która odmieniła transport innowacjami takimi jak skanowanie SSCC, rodzina produktów entargo, wymienne nadwozia, czy autorskie rozwiązania IT cyfryzujące procesy tworzone już od 1980 r., przeszła drogę od jednoosobowej działalności, po globalne przedsiębiorstwo.

Dachser kończy 90 lat. Firma, która odmieniła transport innowacjami takimi jak skanowanie SSCC, rodzina produktów entargo, wymienne nadwozia, czy autorskie rozwiązania IT cyfryzujące procesy tworzone już od 1980 r., przeszła drogę od jednoosobowej działalności, po globalne przedsiębiorstwo. W tej ekscytującej historii ważną rolę od 14 lat odgrywa również Dachser w Polsce, działający w 9 miejscach. 

 

Od firmy działającej regionalnie w Niemczech, po globalne przedsiębiorstwo, funkcjonujące w 393 lokalizacjach i posiadające przedstawicielstwa w 44 krajach. Od Thomasa Dachsera, założyciela i jego jednoosobowej działalności do 31000 pracowników w 2020 roku. firma rozwija się cały czas, a jej historię w ostatnich dwóch dekadach współtworzy Dachser w Polsce.

PROMOCJA

PROMOCJA

 

Polski rozdział

Zanim oddział firmy Dachser w Polsce przyjął obecną nazwę i oficjalnie stał się częścią globalnej sieci, od 1995 roku w którym została zarejestrowany należała do struktur francuskiej firmy transportowej Graveleau. Jej polski oddział został wykupiony przez niemieckie przedsiębiorstwo w 1999 roku, a proces włączenia w europejską sieć przesyłek drobnicowych zakończył się wdrożeniem pełnego systemu, wprowadzeniem produktów Entargo na rynek w Polsce a tym samym zmianą profilu działania i w końcu przemianowaniem na Dachsera w kwietniu 2006 roku.

W tamtym momencie przedsiębiorstwo dysponowało 4 oddziałami: w Strykowie, Warszawie, Poznaniu i Sosnowcu. Dwa lata później dołączyły Wrocław i Szczecin, w 2010 Gdańsk, a najmłodszy jest oddział w Rzeszowie, założony w 2019 roku. Polski oddział od początku w 2016 roku działała w zakresie European Logistics, Contract Logistics oraz DIY Logistics, a z czasem poszerzył usługi o Air & Sea Logistics oraz Chem Logistics.

Jak mówi dr inż. Grzegorz Lichocik, prezes Dachser Polska od 2007 roku:

– Firma przez prawie półtorej dekady lat działalności nieustannie się rozwijała, osiągając w 2019 roku wolumen przesyłek na poziomie 1,7 mln (ponad 2% wolumenu całej sieci) – 9% wzrost r/r. – oraz tonaż powyżej 570 tys. ton (1,4% całej sieci) – wzrost o 5%. Przychody w 2019 roku wyniosły 494,4 mln (ponad 1,6% przychodów całej sieci), co znacznie przekroczyło prognozę na lata 2014 – 2019, która zakładała wzrost z 234,5 do 380 mln. Rozwój polskiej części firmy DACHSER to niewątpliwie „success story”, które mogło się spełnić dzięki zintegrowanej sieci a tym samym korzystaniu z kilkudziesięciu lat historii przedsiębiorstwa – od jednoosobowej firmy do światowego lidera innowacji w logistyce.

 

Rosnąca sieć połączeń i technologii

Thomas Dachser założył w 1930 roku jednoosobowe przedsiębiorstwo w niemieckim Kempten – miejscowości położonej w zachodniej Bawarii, przez którą przebiegają ważne dla Niemiec szlaki komunikacyjne pomiędzy najbardziej uprzemysłowionymi częściami Niemiec a Austrią i Szwajcarią. Rozwój firmy przyspieszył pod koniec lat 60., kiedy wkroczyła na drogę innowacji. W 1967 roku Dachser wprowadził „transport z gwarantowanym czasem”, a w 1970 przełomowe nadwozia wymienne, które na zawsze zmieniły przewóz towarów drobnicowych. W 1980 roku firma odważnie wkroczyła w świat IT, tworząc pierwsze autorskie aplikacje. W 1993 roku przedsiębiorstwo dokonało kolejnej rewolucji, stając się pomysłodawcą standaryzacji użycia kodów kreskowych w branży logistycznej w postaci globalnego systemu identyfikacji EAN/NVE.

Wraz z rozwojem autorskich rozwiązań, obszar działań szybko zaczął się powiększać. W 1990 roku firma dociera ze swoją działalnością do wszystkich niemieckich landów oraz ośmiu innych krajów, w tym Stanów Zjednoczonych. W latach 90. poszerza zasięg o Europę Zachodnią i Wschodnią oraz Afrykę Północną. W XXI wieku następuje gwałtowny rozrost sieci. Dotarcie do większości krajów w Europie, oddziały w Indiach, Tajlandii, Brazylii, czy Turcji, połączenia morskie i lotnicze z Chinami, Meksykiem, czy Argentyną. Wejście krajów Europy Środkowej do Unii Europejskiej i zniesienie ograniczeń w przemieszczaniu towarów pozwoliło wdrożyć ujednolicone standardy w nowych państwach. Dzisiaj Dachser działa w 393 meijscach na świecie. Rozwój zasięgu działalności cały czas wspierany jest przez inteligentną i zintegrowaną sieć IT, nad którą czuwa 750 pracowników.

 

Kryzysowy test zdany na piątkę

Ostatnie miesiące w historii Dachser to przede wszystkim walka o utrzymanie stabilnych łańcuchów dostaw. Kiedy były one zagrożone, firma zadbała o optymalizację, odpowiedni przepływ informacji i kontakt z klientami, dzięki czemu w większości przypadków udało utrzymać się płynność operacji. Sprawne działanie pomogło również ruszyć ze wsparciem dla walczących z pandemią.

Dachser to firma rodzinna a dziedzictwo założyciela jest przekazywane z pokolenia na pokolenie. Wnuk Thomasa Dachsera, Bernhard Simon od ponad 20 lat jest członkiem zarządu, a od 15 dyrektorem generalnym firmy. W 2021 r. dołączy do rady nadzorczej i przekaże dowodzenie nowemu dyrektorowi Burkhardowi Elingowi, który od 2013 r. był członkiem zarządu, pełniąc funkcję dyrektora finansowego i odpowiadając m.in. za przejście firmy do formy prawnej spółki europejskiej (SE) w 2015 r. Nowy zarząd, kierowany przez Burkharda Elinga, stanie przed takimi wyzwaniami jak digitalizacja, niedobór wykwalifikowanej kadry logistycznej,  zarządzaniem innowacjami, czy transformacją firmy w kierunku zero emisyjnego przedsiębiorstwa.

Dachser stoi na solidnych fundamentach, na których może stabilnie rosnąć i szykować się do hucznego świętowania kolejnej okrągłej rocznicy – 100-lecia istnienia firmy w 2030 r.

 

 

 

 

Zobacz także

C

Najnowszy numer

C
TSL Biznes 04/2021
Truck & Van 03/2021

Zapisz się do newslettera

C

Czytaj TSL biznes za darmo! Zapisz się do newslettera.

C