W ubiegłym tygodniu odbyło się spotkanie międzynarodowej konfederacji CORTE (The Confederation of Organisations in Road Transport Enforcement), podczas którego debatowano między innymi nad unijnym pakietem drogowym. Nowe regulacje najprawdopodobniej zostaną przedstawione przez Komisję Europejską w najbliższą środę, 31 maja. Członkowie CORTE już teraz mówią, jakich zmian mogą spodziewać się firmy transportowe.
24 maja odbyło się kolejne spotkanie CORTE, na którym omawiano między innymi planowane zmiany w ramach tzw. pakietu drogowego. Przedstawiciele tej międzynarodowej konfederacji, biorący udział w konsultacjach przepisów unijnych, przedstawili propozycje nowych regulacji, które mają być oficjalnie ogłoszone 31 maja. Jak wynika z rozmów prowadzonych z Komisją Europejską, zmiany prawdopodobnie będą dotyczyć między innymi odbioru przerw 45-minutowych oraz odpoczynków tygodniowych, dostępu do rynku transportowego, a także warunków odbioru usług kabotażowych. Prawdopodobnie na kierowców zawodowych zostanie nałożony dodatkowy obowiązek w postaci konieczności wprowadzania informacji o przekraczaniu granic bezpośrednio w tachografie.
„Firma INELO współpracuje z CORTE od 2012 roku, przede wszystkim w ramach Enforcement Working Group, zrzeszającej międzynarodowe instytucje kontrolne. Na ostatnim takim spotkaniu zostały nam zaprezentowane informacje dot. pakietu drogowego. Według tych propozycji, zmianie ma ulec odbiór odpoczynków tygodniowych oraz przerw 45-minutowych. W przypadku kabotażu planowane jest wprowadzenie tylko i wyłącznie obostrzeń czasowych, zmniejszeniu ma ulec liczba 7 dni. Natomiast dotychczasowa liczba 3 usług w tym okresie zostanie zniesiona i nie będzie w żaden sposób ograniczana. Komisja Europejska prawdopodobnie przedstawi także propozycje zmian w dyrektywie o delegowaniu pracowników, które w większym stopniu będą dostosowane do firm transportowych. W zakresie delegowania pracowników ma się pojawić również propozycja dotycząca nowych tachografów, która będzie polegała na dodaniu obowiązku rejestrowania przez kierowców momentów przekroczenia granic. Zmiana ta ma na celu zwiększenie możliwości kontrolowania przez inspekcje czasu pracy w innych krajach oraz realizacji operacji kabotażu. Co więcej, przewiduje się także wprowadzenie systemu tachografów cyfrowych w pojazdach poniżej 3,5 tony, wykonujących przewozy drogowe, czyli w tzw. busach” komentuje jeden z uczestników spotkania, Piotr Żółty, ekspert INELO ds. Obsługi Służb Kontrolnych.
Co więcej, w ramach ubiegłotygodniowego spotkania, zebrała się grupa ekspertów, działających w CORTE Calculation Rules Working Group. Członkowie tego zespołu przedstawili do ostatecznej akceptacji dokument, którego celem jest ujednolicenie sposobu analizy naruszeń we wszystkich krajach europejskich. Następnym krokiem będzie jego prezentacja przed Komisją Europejską. Uczestnicy tej grupy: inspekcje kontrolne, producenci oprogramowania oraz organizacje zrzeszające firmy transportowe, liczą na pozytywne przyjęcie dokumentu przez przedstawicieli unijnych.
„Z Calculation Rules Working Group współpracuję od 3 lat. Obecnie naszym priorytetem jest akceptacja dokumentu, który w znaczny sposób ułatwiłby działanie międzynarodowych inspekcji kontrolnych. Chcemy, aby we wszystkich krajach europejskich obowiązywały takie same zasady, co do analizy naruszeń ze strony firm transportowych. Przyniosłoby to również korzyści dla samych przedsiębiorców, którym jasno określone normy pozwoliłyby uniknąć kar finansowych. Obecnie, w niektórych krajach, pewne sytuacje uznawane są za naruszenie, w innych już nie. Wprowadza to bardzo dużo niespójności” podsumowuje Piotr Żółty.