Spedytorzy dążą do zgromadzenia kapitału wykorzystując wiedzę specjalistyczną dostawców logistyki w zakresie zaangażowania klienta, zarządzania strategicznego oraz nowych technologii. Logistyka oparta na przetwarzaniu danych zmierza do szybszego zaspokajania potrzeb klienta oraz umożliwia intensywny rozwój na nowych rynkach.
Przy zwiększającej się ilości i widoczności danych, maksymalizacja korzyści dla organizacji i klientów stanowi ambitne wyzwanie. Wszystkie najnowsze technologie dostaw, w tym samo napędowe pojazdy, drony oraz mobilne aplikacje oparte na danych systemów nawigacyjnych, mobilizują firmy logistyczne do dokonywania długoterminowych strategicznych i operacyjnych ulepszeń. Analitycy międzynarodowej firmy transportowo-logistycznej AsstrA-Associated Traffic AG przewidują, że Big Data oraz sztuczna inteligencja będą coraz częściej wykorzystywane w celu zaspokajania potrzeb internetowych sprzedawców detalicznych.
Obecna doba mobilności wymaga bardziej zaawansowanej integracji między różnymi dostawcami usług w celu lepszego dotarcia do końcowych klientów. Na przykład sprzedawcy detaliczni modnej odzieży nie myślą już tylko o tym, aby klient wśród wielu marek wybrał właśnie jego firmę. Obecnie sprzedawcy detaliczni zwracają również uwagę na to, jak klient dotrze do jego sklepu – być może przy pomocy mobilnej nawigacji szukając najbliższego punktu. Zastanawiają się także, w jaki sposób klient wykorzysta specjalnie stworzoną mobilną aplikację sklepu internetowego w celu sprawdzenia dostępności rozmiarów. Analizują również sposób, w jaki klient dotrze do sklepu – transportem miejskim czy może Uberem? Zastanawiają się też nad tym, dlaczego przyszło tak wielu klientów: ponieważ sprzedawca detaliczny oferuje najmodniejsze bluzki, jakie każda dziewczyna pragnie mieć? Szukają także odpowiedzi na pytanie, ile sztuk odzieży powinno być dostarczone z fabryki do danego sklepu. Przedstawione powyżej szersze podejście do kwestii rozumienia zachowania klienta stawia wyzwanie tradycyjnym strukturom organizacyjnym obowiązującym w branży łańcucha dostaw.
Bliższe relacje między dostawcami usług zmniejszą ryzyko rynkowe, jakie może pojawić się w przyszłości. Firmy logistyczne powinny wdrażać nowe technologie w oferowane usługi, aby usprawnić wysyłkę i przemieszczanie ładunku, zasięg monitorowania ładunków, minimalizując przy tym utratę jakości. Skuteczne działania prowadzą ostatecznie do wzbogacenia doświadczenia klientów, czego liderzy rynku nie mogą przeoczyć. Szybsi, bardziej baczni konkurenci czekają na okazję, aby zyskać udziały w rynku, wdrażając innowacyjne rozwiązania technologiczne.
Chcąc zyskać lojalność klientów, musimy uczyć się szybciej i widzieć dalej niż pozostali gracze na rynku. Firmy takie jak Amazon, UPS i FedEX, czy też nawet Uber świadczący usługi współużytkowania pojazdów oraz Lyft, jako pierwsze zakłóciły harmonię branży transportowej. Pojawią się kolejne zmiany, które pociągną za sobą konieczność wykorzystywania większych pojazdów, takich jak samochody ciężarowe, statki i samoloty. Zakładając, że każdy posiada chociaż jedno przenośne urządzenie, klienci będą oczekiwać, że otrzymają potrzebną informację szybciej, zaś usługi będą dostosowane do ich potrzeb na podstawie informacji zgormadzonych w oparciu o ich zachowanie w środowisku on-line – komentuje Dyrektor Regionalny dla regionu UE AsstrA, Andrzej Iwanow-Kolakowski.
Klienci oczekują usług dostosowanych do ich osobistych potrzeb, wartościowych i bezpiecznych. Może dotyczyć to również transportu multimodalnego i dostawy ,,od drzwi do drzwi’’. Przewidujemy, że logistyka przyszłości okaże się ściśle powiązana z produkcją przemysłową. Firmy logistyczne będą oferować wysoce spersonalizowane usługi produkcyjne za pośrednictwem centrów dystrybucji. Real-time Big Data oraz sztuczna inteligencja przyczynią się do wielu zmian. Systemy chmury obliczeniowej sprawiają, że gromadzenie ogromnych ilości informacji jest tańsze, przy czym rozwiązania oparte na przetwarzaniu danych zaczęły już jakiś czas temu wywierać wpływ na strategie cenowe rynku logistycznego. W obecnej dobie przeczucie i intuicja nie są już tak przydatne. Obiektywne i strategiczne podejście do zarządzania logistycznego nigdy nie były tak istotne jak teraz.