DPD komentuje raport E-commerce w Polsce

C

28-07-2016

W lipcu br. firma badawcza Gemius opublikowała kolejny raport „E-commerce w Polsce”. Eksperci DPD Polska komentują w niniejszym materiale najciekawsze wnioski płynące z tegorocznej edycji raportu.

DPD-LogoNewW lipcu br. firma badawcza Gemius opublikowała kolejny raport „E-commerce w Polsce”. Eksperci DPD Polska komentują w niniejszym materiale najciekawsze wnioski płynące z tegorocznej edycji raportu.

 
Wzrost zainteresowania odbiorem przesyłek w punktach nadań i odbiorów
Na rynku zdecydowanie dominuje opcja przesyłek kurierskich kierowanych bezpośrednio do domu lub do pracy (46% badanych). Na znaczeniu zyskuje także trend związany z możliwością przyjęcia paczek w specjalnych punktach odbioru. Za takim rozwiązaniem opowiedziało się w sumie 29% respondentów.
„Konsekwencją ewolucji zwyczajów zakupowych e-klientów jest chęć posiadania swobody odbioru zamówionego towaru. Jak wynika z badań, cały czas najpopularniejsze są przesyłki kurierskie, ale klienci coraz częściej korzystają z punktów odbioru, takich jak np. DPD Strefa Paczki, oraz możliwości odebrania produktu w sklepie lub automacie paczkowym. Dzisiejsi konsumenci to osoby mobilne i otwarte na rozwiązania, które najlepiej pasują do ich aktualnych przyzwyczajeń. Z pewnością tego typu usługi będą się dalej rozwijać z uwagi na coraz większe wymagania końcowego odbiorcy, który de facto decyduje o tym, jak kształtuje się ten bardzo konkurencyjny rynek”  uważa Rafał Nawłoka, Prezes Zarządu DPD Polska.

 

dpd wykes1

 

Przede wszystkim wygoda
Badania Gemiusa wskazują, że najważniejszymi czynnikami motywującymi do zakupów on-line jest dostępność oferty przez całą dobę (84%), brak konieczności jechania do sklepu (79%), atrakcyjne ceny (75%) oraz łatwość porównywania ofert i znalezienia rzadkich produktów (kolejno 68% i 67%).
„Motywacja finansowa znalazła się dopiero na trzecim miejscu wśród głównych czynników skłaniających do e-zakupów. Pokazuje to, że zakupy w sieci powoli stają się częścią nowego stylu życia i stanowią istotną alternatywę dla tradycyjnych sklepów. Dziś odsetek e-zakupów w całościowym handlu wynosi niewiele, bo ok. 4-5%. Wartość ta systematycznie rośnie, gdyż nabywcy dążą do uzyskania maksymalnej wygody. Przez internet można kupić niemal wszystko, a dzięki wysoko wyspecjalizowanym usługom kurierskim towar trafia do odbiorcy najpóźniej w 48 godzin od złożenia zamówienia”  dodaje Rafał Nawłoka.

 

dpd wykes2
Zwroty coraz ważniejsze
Dostawa towaru do domu z możliwością darmowego zwrotu jest drugim najważniejszym czynnikiem (64%) zachęcającym potencjalnych klientów do zakupów on-line. Na pierwszym miejscu znalazła się możliwość dostawy przesyłki kurierem do pracy lub miejsca zamieszkania (79%). Klienci najczęściej wybierają opcję darmowej dostawy ze zwrotem za pośrednictwem kuriera (door2door) (19%).

dpd wykes3

„W listopadzie ubiegłego roku zrealizowaliśmy badanie, z którego wynika, że mimo coraz szerszych praw konsumenckich klienci e-sklepów w dalszym ciągu niezbyt chętnie korzystają z możliwości zwrotu towaru. Dziś świadomość ta jest znacznie wyższa, a łatwe zwroty są coraz ważniejszym czynnikiem wyboru konkretnej oferty. Ważne, aby sklep internetowy zdecydował się na taką firmę kurierską, która pomoże wypracować przyjazną procedurę zwrotu, zrealizuje tę dyspozycję sprawnie oraz zapewni racjonalne koszty”  komentuje Rafał Nawłoka.

 

dpd wykes4

 

Zobacz także

C

Najnowszy numer

C
TSL Biznes 04/2021
Truck & Van 03/2021

Zapisz się do newslettera

C

Czytaj TSL biznes za darmo! Zapisz się do newslettera.

C