Klienci sklepów e-commerce coraz częściej wymagają od nich szybkich i sprawnych dostaw, szczególnie kiedy zamawiają towar z zagranicy. Co piąty e-konsument oczekuje, że zamówienie złożone w Europie znajdzie się u niego w terminie do 3 dni roboczych . Od małych sklepów internetowych po gigantów handlu online, firmy muszą zadbać o rozwiązania, które sprostają tym oczekiwaniom.
System automatycznie dostarczy paczkę dronem
W dążeniu do usprawnienia procesu last mile, czyli ostatniego etapu doręczenia przesyłki do klienta, firmy logistyczne coraz częściej sięgają po nowoczesne rozwiązania technologiczne. Rozwój SI pozwoli inteligentnym systemom przeszukiwać informacje dotyczące łańcucha dostaw i koordynować każdy ich aspekt. Korzystanie z autonomicznych łańcuchów opartych na danych może przynieść niewyobrażalne wcześniej poziomy optymalizacji.
Przykładem takiego rozwiązania są tzw. digital twins, czyli wirtualne kopie wykonywanych procesów, usług czy przedmiotów, których zadaniem jest monitorowanie i symulacja stanu obserwowanego obiektu. Połączenie ich z danymi inwentaryzacyjnymi i operacyjnymi może sprawić, że system będzie na bieżąco przewidywać i podejmować autonomiczne decyzje dotyczące stanu zapasów i przede wszystkim dostaw.
Realną możliwością stają się też dostawy za pomocą drona. Zautomatyzowana, inteligentna technologia stojąca za dronami dostawczymi już istnieje i jest coraz częściej testowana. Ma ona na celu zwiększenie efektywności dostaw na obszarach miejskich, które charakteryzują się trudnymi warunkami drogowymi i zatorami komunikacyjnymi. Testy przeprowadzane przez firmę Ehang i DHL w Chinach wykazały, że czas doręczenia może zostać skrócony z 40 do zaledwie 8 minut.
Ostatnia mila
“Obsługując zamówienia e-commerce trzeba pamiętać, że na pierwszym miejscu zawsze musi stać zadowolenie kupującego. Właśnie dlatego jednym z największych i jednocześnie najważniejszych wyzwań jest realizacja tzw. last mile, czyli ostatniego etapu doręczenia przesyłki do klienta. To on najmocniej wpływa na czas doręczenia i ostateczną satysfakcję kupującego” – mówi Edwin Osiecki, Dyrektor ds. Sprzedaży i Marketingu w DHL Express Poland – “Branża logistyczna skupia się więc coraz mocniej na wdrażaniu rozwiązań, które w największym możliwym stopniu usprawnią proces ostatniej mili”.
Jednym z takich rozwiązań jest na przykład międzynarodowa usługa On Demand Delivery – jedyny tego typu darmowy system zarządzania przesyłkami. Daje ona klientom ze 165 krajów elastyczność przy wyborze dogodnego terminu i miejsca odbioru, co znacznie zwiększa skuteczność procesu pierwszego doręczenia przesyłki do rąk klienta.
Odbierz paczkę sam
Coraz większą popularność w ostatnich latach zyskują także punkty odbioru osobistego. DHL Express posiada w Polsce już ponad 700 punktów DHL Service Point, które znajdują się w łatwo dostępnych miejscach, takich jak sieci salonów prasowych i sklepów znajdujących się w biurowcach, galeriach handlowych czy na dworcach.
Coraz prężniej rozwija się również współpraca z duńską firmą automatów odbiorczych SwipBox. Do tej pory w Polsce powstało ponad 150 urządzeń ulokowanych wewnątrz sklepów sieci Biedronka i Carrefour, ale w czwartym kwartale 2019 roku SwipBox ma zamiar wprowadzić do Polski także automaty zewnętrzne. Nowe rozwiązanie jest aktualnie testowane w Danii.