DSV – rekordowo dobre pierwsze półrocze 2010 DSV

C

23-08-2010

  {modal href="/images/stories/dsv_big.jpg"} {/modal} Grupa DSV opublikowała raport finansowy po pierwszych sześciu miesiącach roku 2010. Dzięki działaniom oszczędnościowym i lepszej koniunkturze udało się wypracować najlepszy półroczny wynik finansowy w historii koncernu.   Przychody DSV na świecie wyniosły 20,4 mld koron duńskich (DKK), zaś zysk operacyjny EBITA - 1,04 mld DKK. Oznacza to, że DSV należy do pierwszej piątki największych przedsiębiorstw transportowo-logistycznych. W porównaniu z danymi za rok 2009 przychody wzrosły o niemal 12%, zaś EBITA o ponad 29%.     - Kluczowa była nasza szybka i zdecydowana reakcja na załamanie koniunktury - komentuje Jens Bjorn Andersen, prezes zarządu DSV A/S w Kopenhadze. - Kiedy rynek ruszył, okazało się, że utrzymaliśmy rentowność najmocniejszych fragmentów naszej działalności, jednocześnie poprawiając efektywność tam, gdzie dotychczas pozostawiała ona do życzenia. Zarówno specjalizująca się w spedycji drogowej dywizja Road, jak i lotniczo-morska Air&Sea osiągnęły wyniki wyższe od prognozowanych. Wzrost liczby przesyłek obsłużonych przez część drogową Grupy DSV dwukrotnie przewyższył tempo wzrostu rynku. Dzięki zakończeniu integracji z przejętym w 2008 r. ABX Logistics udało się także zwiększyć zyski operacyjne. Również DSV Air&Sea dobrze wykorzystało ożywienie na rynku. W porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku, kiedy globalna wymiana handlowa niemal stanęła, DSV przewiozło drogą morską 22% więcej ładunków (rynek wzrósł o 15-18%), zaś lotniczą 35% więcej (rynek - 22-27%). Choć dostępność przestrzeni ładunkowej w transporcie morskim systematycznie rośnie, stawki frachtowe pozostają wysokie, ponieważ armatorzy stosują slowstreaming: statki płyną wolniej, aby oszczędzać na kosztach paliwa. DSV Solutions działa na rynku logistyki magazynowej, który najwolniej reaguje na zmiany koniunktury - między innymi ze względu na długoterminowe kontrakty. Wciąż mamy też do czynienia z wysoką podążą przestrzeni magazynowych i ostrą konkurencją cenową. Dlatego wzrosty przychodów i zysku operacyjnego w przypadku DSV Solutions były bardziej umiarkowane. Bardzo pozytywnym sygnałem jest jednak choćby ożywienie przemysłu motoryzacyjnego, zwłaszcza w krajach Beneluksu. Dobre wyniki i optymistyczne perspektywy skłoniły Grupę DSV do niewielkiego zwiększenia prognozowanych wyników. Oczekiwany przychód roczny to 41-43 mld DKK, zaś zysk operacyjny EBITA - 2-2,2 mld DKK.   Grupa DSV w Polsce osiągnęła przychody wysokości niemal 225 mln PLN, co oznacza wzrost o blisko 13% w porównaniu z pierwszym półroczem 2009 r. Margines zysku operacyjnego EBITA wyniósł 5,8%. Wszystkie trzy spółki Grupy miały w pierwszym półroczu kłopoty z utrzymaniem ubiegłorocznego poziomu rentowności ? marża operacyjna obniżyła się z 21% do 17,9%. W polskiej Grupie DSV szczególnie duży - niemal dwukrotny w porównaniu z 2009 r. - wzrost sprzedaży oraz znaczące zwiększenie EBITA zanotowało DSV Air&Sea. Z załamania przewozów lotniczych i morskich wyszliśmy niewątpliwie znacznie efektywniejsi - komentuje Arkadiusz Mirek, dyrektor zarządzający DSV Air&Sea sp. z o.o. - Jestem zatem optymistą, choć ostrożnym, bo na powracającym do normalności rynku wszystko jest jeszcze możliwe. Pomimo pewnego wzrostu sprzedaży zysk operacyjny EBITA największej spółki grupy w Polsce, DSV Road, spadł o blisko 25% w stosunku do pierwszego półrocza poprzedniego roku. Ma to przede wszystkim związek z drastycznym wzrostem kosztów transportu - między innymi podwyżką cen oleju napędowego o prawie 20% - oraz  z umacnianiem się polskiej waluty w stosunku do euro i funta szterlinga. Konieczne jest pilne urealnienie cen usług transportu drogowego, także poprzez szerokie wprowadzenie mechanizmów dostosowujących je do rzeczywistego poziomu kosztów operacyjnych - podkreśla Piotr W. Krawiecki, prezes zarządu DSV Road. - W przeciwnym razie w czwartym kwartale z powodu niedoborów taboru należy liczyć się z poważnymi zakłóceniami w obsłudze dostaw. Analogicznie do sytuacji w globalnej Grupie DSV, spośród polskich spółek skutki kryzysu najmocniej odczuło DSV Solutions. Zgodnie z oczekiwaniami widać już jednak efekty działań oszczędnościowych i handlowych podjętych przez spółkę: po pierwszych sześciu miesiącach 2010 r. zanotowała dodatni zysk operacyjny EBITA. Pomimo rosnącego optymizmu musimy pamiętać o utrzymaniu dyscypliny finansowej - podkreśla Thomas S. Jansson, wiceprezes zarządu Grupy DSV w Polsce. - Pozwoli to nam umocnić pozycję DSV w stosunku do konkurentów niezależnie od uwarunkowań rynkowych.

 

{modal href=”/images/stories/dsv_big.jpg”}

{/modal}

Grupa DSV opublikowała raport finansowy po pierwszych sześciu miesiącach roku 2010. Dzięki działaniom oszczędnościowym i lepszej koniunkturze udało się wypracować najlepszy półroczny wynik finansowy w historii koncernu.

 

Przychody DSV na świecie wyniosły 20,4 mld koron duńskich (DKK), zaś zysk operacyjny EBITA – 1,04 mld DKK. Oznacza to, że DSV należy do pierwszej piątki największych przedsiębiorstw transportowo-logistycznych. W porównaniu z danymi za rok 2009 przychody wzrosły o niemal 12%, zaś EBITA o ponad 29%.

 

 

– Kluczowa była nasza szybka i zdecydowana reakcja na załamanie koniunktury – komentuje Jens Bjorn Andersen, prezes zarządu DSV A/S w Kopenhadze. – Kiedy rynek ruszył, okazało się, że utrzymaliśmy rentowność najmocniejszych fragmentów naszej działalności, jednocześnie poprawiając efektywność tam, gdzie dotychczas pozostawiała ona do życzenia.


Zarówno specjalizująca się w spedycji drogowej dywizja Road, jak i lotniczo-morska Air&Sea osiągnęły wyniki wyższe od prognozowanych. Wzrost liczby przesyłek obsłużonych przez część drogową Grupy DSV dwukrotnie przewyższył tempo wzrostu rynku. Dzięki zakończeniu integracji z przejętym w 2008 r. ABX Logistics udało się także zwiększyć zyski operacyjne.


Również DSV Air&Sea dobrze wykorzystało ożywienie na rynku. W porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku, kiedy globalna wymiana handlowa niemal stanęła, DSV przewiozło drogą morską 22% więcej ładunków (rynek wzrósł o 15-18%), zaś lotniczą 35% więcej (rynek – 22-27%). Choć dostępność przestrzeni ładunkowej w transporcie morskim systematycznie rośnie, stawki frachtowe pozostają wysokie, ponieważ armatorzy stosują slowstreaming: statki płyną wolniej, aby oszczędzać na kosztach paliwa.


DSV Solutions działa na rynku logistyki magazynowej, który najwolniej reaguje na zmiany koniunktury – między innymi ze względu na długoterminowe kontrakty. Wciąż mamy też do czynienia z wysoką podążą przestrzeni magazynowych i ostrą konkurencją cenową. Dlatego wzrosty przychodów i zysku operacyjnego w przypadku DSV Solutions były bardziej umiarkowane. Bardzo pozytywnym sygnałem jest jednak choćby ożywienie przemysłu motoryzacyjnego, zwłaszcza w krajach Beneluksu.


Dobre wyniki i optymistyczne perspektywy skłoniły Grupę DSV do niewielkiego zwiększenia prognozowanych wyników. Oczekiwany przychód roczny to 41-43 mld DKK, zaś zysk operacyjny EBITA – 2-2,2 mld DKK.

 

Grupa DSV w Polsce osiągnęła przychody wysokości niemal 225 mln PLN, co oznacza wzrost o blisko 13% w porównaniu z pierwszym półroczem 2009 r. Margines zysku operacyjnego EBITA wyniósł 5,8%. Wszystkie trzy spółki Grupy miały w pierwszym półroczu kłopoty z utrzymaniem ubiegłorocznego poziomu rentowności ? marża operacyjna obniżyła się z 21% do 17,9%.


W polskiej Grupie DSV szczególnie duży – niemal dwukrotny w porównaniu z 2009 r. – wzrost sprzedaży oraz znaczące zwiększenie EBITA zanotowało DSV Air&Sea. Z załamania przewozów lotniczych i morskich wyszliśmy niewątpliwie znacznie efektywniejsi – komentuje Arkadiusz Mirek, dyrektor zarządzający DSV Air&Sea sp. z o.o. – Jestem zatem optymistą, choć ostrożnym, bo na powracającym do normalności rynku wszystko jest jeszcze możliwe.


Pomimo pewnego wzrostu sprzedaży zysk operacyjny EBITA największej spółki grupy w Polsce, DSV Road, spadł o blisko 25% w stosunku do pierwszego półrocza poprzedniego roku. Ma to przede wszystkim związek z drastycznym wzrostem kosztów transportu – między innymi podwyżką cen oleju napędowego o prawie 20% – oraz  z umacnianiem się polskiej waluty w stosunku do euro i funta szterlinga. Konieczne jest pilne urealnienie cen usług transportu drogowego, także poprzez szerokie wprowadzenie mechanizmów dostosowujących je do rzeczywistego poziomu kosztów operacyjnych – podkreśla Piotr W. Krawiecki, prezes zarządu DSV Road. – W przeciwnym razie w czwartym kwartale z powodu niedoborów taboru należy liczyć się z poważnymi zakłóceniami w obsłudze dostaw.


Analogicznie do sytuacji w globalnej Grupie DSV, spośród polskich spółek skutki kryzysu najmocniej odczuło DSV Solutions. Zgodnie z oczekiwaniami widać już jednak efekty działań oszczędnościowych i handlowych podjętych przez spółkę: po pierwszych sześciu miesiącach 2010 r. zanotowała dodatni zysk operacyjny EBITA.


Pomimo rosnącego optymizmu musimy pamiętać o utrzymaniu dyscypliny finansowej – podkreśla Thomas S. Jansson, wiceprezes zarządu Grupy DSV w Polsce. – Pozwoli to nam umocnić pozycję DSV w stosunku do konkurentów niezależnie od uwarunkowań rynkowych.

Zobacz także

C

Najnowszy numer

C
TSL Biznes 04/2021
Truck & Van 03/2021

Zapisz się do newslettera

C

Czytaj TSL biznes za darmo! Zapisz się do newslettera.

C