FM Logistic, międzynarodowy operator na rynku magazynowania, transportu i pakowania., zdecydował się na zastosowanie technologii oszczędzających zasoby. Dlatego w centrach magazynowych i dystrybucyjnych w Polsce firma wykorzystuje flotę napędzanych elektrycznie urządzeń do transportu poziomego oraz innowacyjną technologię ładowania akumulatorów Fronius. Pomaga ona firmie na zaoszczędzenie znacznej części wymaganej energii i wydłuża żywotność drogich akumulatorów ołowiowych. Jest to nie tylko korzystne dla środowiska, ale także obniża koszty eksploatacji.
Od pozyskania surowców, przez ich transport do działu produkcji, po dostarczenie do klientów końcowych: w większości firm z różnych branż logistyka zaczyna odgrywać coraz ważniejszą rolę. Szybszy, wydajniejszy i bardziej uniwersalny przepływ materiałów jest coraz bardziej znaczącym współczynnikiem konkurencji, ponieważ zależy od niego produktywność, dyspozycyjność oraz możliwość i jakość dostaw. Jednocześnie coraz bardziej złożone są przepływy towarów w globalnych sieciach tworzenia wartości. Inteligentne i rentowne sterowanie nimi wymaga nie tylko odpowiednich możliwości, ale również ugruntowanej wiedzy. Dlatego wiele firm zleca swoje procesy logistyczne profesjonalnym usługodawcom.
Do najbardziej skutecznych operatorów logistycznych zalicza się FM Logistic. Rodzinna firma założona w 1967 roku we Francji jest ekspertem w zakresie wszystkich zadań w całym łańcuchu dostaw – od przyjęcia i obsługi towaru, przez transport i dystrybucję, po wsparcie podczas produkcji i pakowania. FM Logistic, z oddziałami w 13 krajach, blisko 23 000 zatrudnionych oraz rocznym obrotem około miliarda euro, jest światowym liderem w swojej branży. Znani producenci i dystrybutorzy żywności, firmy kosmetyczne i farmaceutyczne oraz przedstawiciele branży elektronicznej i motoryzacyjnej korzystają z usług specjalistów, zapewniających płynny przepływ materiałów. Powierzchnie magazynowe FM to ponad 3,3 miliona metrów kwadratowych, a flota transportowa liczy około 2500 pojazdów.
Nowoczesna technika jest warunkiem wydajnej logistyki
Firma FM Logistic jest szczególnie silnie reprezentowana na kontynencie europejskim – na przykład w Polsce: firma ma tutaj łącznie dziewięć centrów logistycznych i zatrudnia prawie 3000 pracowników. Główna siedziba założonej w 1995 roku polskiej spółki znajduje się w Mszczonowie, położonym na południowy zachód od Warszawy. Nasi klienci oczekują od nas bardzo nowoczesnych i wydajnych procesów logistycznych, które są optymalnie dostosowane do poszczególnych towarów, wyjaśnia Mariusz Gajek, dyrektor techniczny CE w FM Logistic. Akurat w przypadku produktów wrażliwych, takich jak świeża żywność lub leki, wymaga to nie tylko ogromnej wiedzy, ale również odpowiedniego wyposażenia technicznego. Dlatego flota i centra logistyczne firmy muszą być zawsze najnowocześniejsze.
Dużą wagę FM Logistic przywiązuje przy tym do rozwiązań oszczędzających zasoby i zapewniających zrównoważony rozwój. Od 2013 roku usługodawca ten jest członkiem projektu Green Freight Europe, dobrowolnej inicjatywy poprawiającej ekobilans drogowego transportu towarów. W swojej flocie samochodów ciężarowych firma stawia na oszczędne i ekologiczne rozwiązania pozwalające na znaczne zmniejszenie emisji CO2 i pyłów oraz na ograniczenie poziomu hałasu. Jest to możliwe dzięki zastosowaniu pojazdów z napędem hybrydowym i elektrycznym, a także na gaz płynny (LPG). W centrach logistycznych FM Logistic napędzane elektrycznie urządzenia do transportu poziomego zapewniają cichy i wydajny przepływ materiałów bez wydzielania szkodliwych substancji. Około 600 sztuk takich urządzeń jest używanych przez FM Logistic na terenie Polski – często w systemie trzyzmianowym przez całą dobę, również w weekendy i dni świąteczne. Wiele wózków widłowych pracuje przez 5000 godzin rocznie.
Oszczędzanie energii podczas ładowania akumulatorów
Zużycie energii przez flotę urządzeń do transportu poziomego jest więc równie istotnym czynnikiem kosztowym. W ramach działań optymalizacyjnych FM Logistic szukała sposobów jego ograniczenia. W 2014 roku nawiązała kontakt z firmą Fronius, specjalizującą się w technologii ładowania akumulatorów. Ta austriacka firma opracowała najnowszej generacji systemy ładowania akumulatorów Selectiva – rozwiązanie służące do znacznie bardziej efektywnego energetycznie, a jednocześnie oszczędniejszego ładowania akumulatorów napędowych dla intralogistyki. Zmniejsza to zużycie prądu oraz emisję CO2, a jednocześnie wydłuża żywotność drogich akumulatorów ołowiowych. Wypróbowaliśmy u nas nową technologię firmy Fronius. Efekty testów były obiecujące – , wspomina Gajek.
Urządzenia Selectiva – dzięki nowoczesnemu procesowi ładowania Ri – oferują istotną zaletę: podczas gdy inne procesy ładowania odbywają się zgodnie ze stałymi charakterystykami i przy tym bezużytecznie przekształcają znaczną część stosowanej energii na ciepło, ten proces działa na zasadzie skutecznej rezystancji wewnętrznej (Ri) podłączonego akumulatora. Ta z kolei zależy między innymi od wieku, temperatury i stanu akumulatora. Każdy proces ładowania odbywa się zgodnie z indywidualną charakterystyką – wyjaśnia Mateusz Kaleja, doradca specjalistyczny w dywizji Fronius Perfect Charging. – Zmniejsza to przeładowywanie, a tym samym straty energii do minimum. Dzięki niewielkiemu zużyciu prądu obniżają się nie tylko koszty eksploatacji floty wózków widłowych, ale również emisja CO2. Ponadto proces Ri korzystnie wpływa na żywotność akumulatorów: – Ponieważ akumulator rozgrzewa się słabiej podczas ładowania, jego pojemność pozostaje zachowana przez dłuższy czas, a ładowanie jest bardziej oszczędne – wyjaśnia Kaleja.
Łatwość obsługi i całkowita niezawodność
FM Logistic wykorzystuje obecnie urządzenia Selectiva o różnych klasach mocy na terenie kilku centrów logistycznych w Polsce. Są one uniwersalnie przystosowane do ładowania różnych akumulatorów oraz łatwe i bezpieczne w obsłudze: na przejrzystym wyświetlaczu użytkownik od razu widzi, czy i jak długo podłączony jest akumulator i czy jest już całkowicie naładowany. Ważne jest bowiem, aby akumulatory miał też czas na ostygnięcie – mówi Gajek. Znacznie wydłuża to ich żywotność. Optymalne ustawienie charakterystyki urządzenie wprowadza automatycznie, pracownik musi jedynie podłączyć akumulator. Błędy obsługi są więc praktycznie wykluczone. – Prostowniki działają całkowicie niezawodnie i bez problemów– podkresla Gajek. – Zużycie prądu w porównaniu z poprzednio stosowaną technologią zmniejszyło się nawet do 30 procent. Ponadto rzadziej musimy wymieniać drogie akumulatory – podsumowuje. Dzięki temu firma FM Logistic znacznie obniżyła koszty eksploatacji swojej floty wózków widłowych, a jednocześnie wykonała ważny krok w kierunku efektywności energetycznej i zrównoważonego rozwoju. – Jestem przekonany, że w zakresie technologii ładownia akumulatorów w przyszłości nadal będziemy przyglądać się rozwiązaniom firmy Fronius.