E-commerce w czasie pandemii – jak zmienił się rynek zakupów w sieci?

C

02-10-2020

W ostatnich miesiącach z licznymi problemami zetknęła się nie tylko branża transportowa, ale również sektor handlowy. Wiele sklepów, które przeniosły swoją działalność do internetu, odnotowało wzrost zainteresowania konsumentów i zwiększenie się zysków ze sprzedaży, a ci, którzy trwają w modelu sprzedaży stacjonarnej, muszą nadrabiać straty. Jak pandemia zmieniła branżę e-commerce i związany z nią sektor usług kurierskich?

1. Aktualna sytuacja na rynku e-commerce według Gemius Polska
2. E-commerce w dobie pandemii koronawirusa

Według najnowszego raportu opublikowanego przez Gemius Polska na temat e-commerce w Polsce w 2020 roku, Polacy coraz częściej robią zakupy w internecie. Do e-sklepów przekonali się również ludzie starsi i ci mieszkający w małych miastach i wsiach.

Aktualna sytuacja na rynku e-commerce według Gemius Polska

Tegoroczne badanie Gemius Polska, dotyczące postaw Polaków wobec zakupów w internecie, zostało przeprowadzone w drugiej połowie marca. Wyniki wskazują jednoznacznie, że Polacy coraz częściej robią zakupy online – świadczy o tym wzrost ilości respondentów kupujących w e-sklepach z 62% (2019) do 73% (2020). Najwięcej w internecie kupują osoby dobrze wykształcone, mieszkające w dużych miastach, które oceniają swoją sytuację finansową za dobrą lub bardzo dobrą. Tym co najbardziej zachęca Polaków do zakupów w internecie, jest możliwość ich dokonania w dogodnym dla siebie momencie, a więc duża dostępność towarów i usług, a także ich dostawa prosto do domu.

Gemius Polska w swoim raporcie poświęciło uwagę również usługom kurierskim. Jak pokazują wyniki, Polacy w tym roku stawiają na dostawy do paczkomatów (61%) i dostawę kurierem do pracy lub domu (55%). Nie zmieniły się jednak preferencje kupujących – wciąż wskazują oni, że najchętniej korzystaliby z usług kuriera, który dostarczy zakupione produktu do domu, a nawet wniesie je do mieszkania (88%), a jeśli zajdzie taka potrzeba, zamontuje. Konsumenci docenili także możliwość odesłania zakupów za pośrednictwem firmy kurierskiej metodą door-to-door, a więc nadanie przesyłki kurierskiej bez konieczności wychodzenia z domu. Wśród firm kurierskich na czoło wysunęły się InPost, DPD oraz DHL.

E-commerce w dobie pandemii koronawirusa

Paradoksalnie, wiele firm zyskało na pandemii. Wśród nich znajdują się głównie przedsiębiorstwa, które przeniosły swoją działalność do internetu i prężnie weszły do branży e-commerce. Konieczność ograniczenia zakupów stacjonarnych sprawiła, że wzrost zainteresowania odnotowały e-sklepy spożywcze, odzieżowe i obuwnicze, a także te, które oferują sprzęty RTV, AGD i sprzęt komputerowy. Wzmożony ruch w e-commerce spowodował również zwiększone zapotrzebowanie na usługi kurierskie – jak szacuje Sendit w raporcie dla Rzeczpospolitej, popyt na usługi kurierskie wzrósł o około 20% ponad zakładany poziom wzrostu. Boom na swoje usługi odnotowali także operatorzy płatności elektronicznych.

Podczas gdy firmy, które już przed pandemią postawiły na digitalizację, oraz dostawcy zanotowali wzrost zainteresowania podczas pandemii, szereg firm wiele na niej straciło. Wśród nich znalazły się głównie sklepy, które nie weszły do e-commerce, a z powodu rządowego zakazu pozostawały zamknięte przez kilka tygodni. Do grona tych sklepów dołączyli przedstawiciele branż, którzy nie mogli działać online. Wśród nich znajdują się taksówkarze, firmy z branży turystycznej oraz te związane z kulturą i sztuką. Pandemia odbiła się negatywnie również na części firm transportowych, głównie tych, które nie posiadały podpisanych kontraktów ze stałymi kontrahentami.

 

 

Zobacz także

C

Najnowszy numer

C
TSL Biznes 04/2021
Truck & Van 03/2021

Zapisz się do newslettera

C

Czytaj TSL biznes za darmo! Zapisz się do newslettera.

C