EcoCar Spółka Akcyjna wprowadziła nową ofertę finansową dla kierowców. Prosty, czytelny system rozliczeń bez żadnych ukrytych kosztów jest już dostępny dla kierowców EcoCar oraz nowych taksówkarzy. Spółka obniżyła koszty administracyjne, zredukowała zatrudnienie, wymieniła część zespołu zarządzającego oraz ograniczyła liczbę dostawców zewnętrznych, utrzymując wysoką dynamikę wzrostu liczby zleceń. EcoCar zapowiada 1000 samochodów we flocie do końca 2019 roku.
W spółkach grupy EcoCar nastąpiła wymiana zarządów, przeprowadzono restrukturyzację administracji oraz przyjęto nową strategię rozwoju, która zakłada, że EcoCar Spółka Akcyjna i EcoCar Flota Spółka Akcyjna istotnie poprawią wynik finansowy netto już w październiku 2018 roku.
„Spółka wprowadziła nowe zasady umów o współpracy z kierowcami, dzięki czemu możemy precyzyjnie planować przychody w stosunku do kosztów, bez względu na dynamikę i sezonowość rynku taxi. Aktualnie, wszystkie parametry biznesu, po wprowadzeniu nowej strategii dla spółek EcoCar są w fazie wzrostu” mówi Paweł Osowski, CEO EcoCar S.A.
W bieżącą działalność operacyjną bardzo aktywnie włączył się większościowy akcjonariusz EcoCar – fundusz Venture Capital WinVentures, należący do Piotra Wiśniewskiego, który jest pośrednio wspierany przez Krajowy Fundusz Kapitałowy.
EcoCar zmienia biznes taxi
„Przechodzimy płynnie do modelu, w którym kierowcy płacą nam płaską stawkę miesięczną za wykorzystanie samochodu i naszej infrastruktury, bez względu na liczbę przepracowanych godzin i zrealizowanych zleceń. Nowa stawka jest tak skalkulowana, że gwarantuje nam rozsądną marżę, na każdym samochodzie od pierwszego dnia, kiedy wyjedzie na ulicę. Uniezależniamy się w ten sposób od bardzo zmiennego i sezonowego rynku taxi” mówi Paweł Osowski, CEO EcoCar S.A.
Nowy system wynagrodzenia jest przejrzysty, czytelny, prosty i gwarantujący wysokie zarobki dla taksówkarzy EcoCar. 100 proc. utargu z kasy fiskalnej netto trafi do kieszeni kierowców. EcoCar nie pobiera opłat za transakcje kartą płatniczą, vouchery lub inne formy płatności bezgotówkowych, za realizację zlecenia, za miejsca na postojach taxi lub na lotniskach ani za pracę dla klientów biznesowych.
Kierowcy EcoCar nie ponoszą kosztów uzbrojenia samochodu w niezbędny sprzęt – kasę fiskalną, taksometr, elektroniczny wyświetlacz na dachu. Umowy korporacyjne EcoCar gwarantują taksówkarzom wysokie rabaty na paliwo na indywidualnych kartach paliwowych pre-paid.
„Poprzez zmianę modelu wynagrodzenia zmienił się również status naszych kierowców, którzy awansowali z poziomu współpracowników do poziomu wewnętrznych klientów, dla których wdrażamy program „employer branding”” mówi Paweł Osowski, CEO EcoCar S.A.
„To bardzo istotna zmiana z perspektywy przepływów gotówkowych w spółce i planowania finansowego, w zależności od rozmiaru floty. Podstawą biznesu EcoCar jest aktualnie break-even na każdy samochód, a co za tym idzie im więcej samochodów będzie pracować we flocie spółki, tym lepszy wynik finansowy ona osiągnie” tłumaczy Mirosław Ganiec, analityk rynku motoryzacyjnego i redaktor naczelny magazynu TSL Biznes.
EcoCar planuje zoptymalizować, a następnie rozbudować flotę samochodów do 1000 na koniec 2019 roku.
Kierowcy dobrze oceniają zmianę
Zmiany w spółce zostały dobrze przyjęte przez kierowców. „Mamy kilkadziesiąt aplikacji w tygodniu, na spotkania informacyjne przychodzi kilkanaście osób co drugi dzień, jesteśmy na fali. Spółka przygotowuje swoich kierowców do zdania egzaminu na taksówkarza, zwraca kierowcom opłaty administracyjne, a po otrzymaniu licencji od razu oferuje przygotowany do pracy, nowy samochód hybrydowy” mówi Rafał Pyzlak, dyrektor operacyjny EcoCar Flota S.A.
We flocie EcoCar oprócz samochodów hybrydowych pracuje 100 Mercedesów Vito, przystosowanych do przewozu 7 osób, które można zamówić z aplikacji mobilnej EcoCar za z góry umówioną cenę. Spółka wykorzystuje te samochody również do obsługi klientów korporacyjnych i w tym kierunku będzie chciała rozwijać ofertę licencjonowanego przewozu osób.
„Wprowadziliśmy do oferty usługi zarządzania sytuacją kryzysową dla linii lotniczych. Szybko i bezpiecznie przewozimy pasażerów pomiędzy lotniskami w sytuacji, kiedy samolot wylądował np. we Wrocławiu zamiast planowo w Warszawie. Wozimy grupy managerów firm pomiędzy miastami oraz podpisaliśmy umowę na transfery lotniskowe z dużym, globalnym brokerem biletów lotniczych. Nasze samochody będą odbierać pasażerów z lotnisk w Warszawie, w Modlinie, we Wrocławiu i w Gdańsku” mówi Ilona Fijałek, kierownik marketingu EcoCar S.A. Intensyfikujemy działania, żeby zapewnić pracę naszym kierowcom.
EcoCar naprawia operacje
„Naszym kluczowym problemem w pierwszej połowie 2018 roku był brak pełnej obsady na samochody, które aktualnie mamy we flocie. Urośliśmy za szybko w stosunku do możliwości zatrudniania nowych kierowców. W tej chwili wdrożyliśmy kompletne i efektywne procedury rekrutacyjne, które gwarantują nam odpowiednią dynamikę uzupełniania obsad na auta. Konkurujemy jednocześnie z szarą strefą, która psuje rynek” mówi Paweł Osowski.
„Nie mniej jednak musimy zmierzyć się z problemem, w którym fragment naszej floty nie pracuje, nie generuje przychodów, ale musimy ponosić bieżące koszty finansowania samochodów. Dlatego krótkoterminowo zakończyliśmy kilka umów leasingowych przed terminem i sprzedaliśmy lub wynajęliśmy samochody, dla których nie było kierowców. W kolejnych miesiącach będziemy uzupełniać flotę o kolejne auta i ograniczymy liczbę dostawców finansowania, żeby uprościć procedury i wykorzystać nasz efekt skali” mówi Paweł Osowski.
Technologia napędza biznes EcoCar
Kluczowym wyróżnikiem EcoCar jest jednorodna flota hybrydowych samochodów, co pozwala spółce świadczyć usługi taxi w jednolitym, wysokim standardzie. EcoCar mocno rozwija również swoją aplikację mobilną. W połowie sierpnia wprowadzono możliwość połączenia VoIP kierowca-klient, co zdecydowanie usprawni proces podejmowania pasażerów bez konieczności angażowania telecentrum EcoCar. Aktualnie spółka pracuje nad usprawnieniem swojego autorskiego systemu taxi, co ma na celu skrócenie dojazdów do klientów dla taksówek dzięki oprogramowaniu, które na podstawie danych historycznych przewiduje natężenie zamówień w różnych częściach miasta.