Ekol Logistics, operator logistyczny obecny w 14 krajach oraz dysponujący ponad 5 500 środkami transportu, oferuje 44 dedykowane połączenia kolejowe w tygodniu między Triestem, a Kolonią lub Ludwigshafen w Niemczech, oraz Triestem, a Ostrawą w Czechach. W roku 2014 Ekol uruchomił cotygodniowe połączenie między Turcją, a Francją z wykorzystaniem jednego z najszybszych statków Ro-Ro o ładowności 180 naczep, oferując 48 godzinny tranzyt między Izmirem, a portem Sète.
VIIA to operator kolejowy, część SNCF Logistics, specjalizujący się w transporcie naczep na terenie całej Europy. VIIA oferuje połączenia: AFA z Francji do Włoch działające od roku 2003, połączenie samochodowo-kolejowe z Luksemburga do granicy Hiszpanii od roku 2007, oraz VIIA Britanica między Hiszpanią, a Wielką Brytanią, działające od roku 2016. Każdego roku dzięki wykorzystaniu łączonych rozwiązań transportu kolejowego i drogowego przewożonych jest ponad 100 000 jednostek transportowych.
Ekol i VIIA ogłosiły otwarcie nowego połączenia w oparciu o wahadło kursujące jeden raz w tygodniu między portem Sète, a Noisy-le-Sec w rejonie Paryża. Pociąg opuszcza Sète w środę rano i przyjeżdża do Paryża w czwartek o 7:00 rano. Podróż powrotna rozpoczyna się w środę wyjazdem z Paryża o 18:00 i przyjazdem do Sète w czwartek o 12:00.
To nowe połączenie kolejowe dla naczep P400 jest pierwszym etapem budowy transportowego korytarza północ-południe. W połowie grudnia 2016 roku częstotliwość połączeń wzrośnie do dwóch w tygodniu. Wydajność i częstotliwość usług kolejowych będzie zwiększona w roku 2017 ponieważ Ekol zamierza dodać drugi statek obsługujący połączenie między Izmirem, a Sète. Obecnie Ekol i VIIA pracują nad połączeniem między Sète a Wielką Brytanią, krajami Beneluksu oraz Niemcami.
„Nasza strategia zakłada zwiększanie ilości połączeń kolejowych w Europie. Nowy pociąg oferowany przez Ekol jest kolejnym krokiem w tym kierunku. Czas tranzytu jest podobny jak w transporcie drogowym, ale oczywiście kolej jest bardzie ekologiczna. Dzięki nowemu połączeniu Sète – Paryż, każdego miesiąca emitujemy 180 000 kg CO2 mniej, co oznacza „uratowanie” lasu o wielkości 20 boisk do piłki nożnej. Dzięki temu nasze motto ‘logistics for a better world’ staje się prawdziwe.Teraz, dzięki nowemu połączeniu, transportujemy koleją około 1500 naczep i kontenerów tygodniowo.” mówi Wojciech Brzuska, General Manager i Executive Board Member, Ekol Europe.
„Ekol wykorzystuje już nasze połączenie między Hiszpanią, a Luksemburgiem – Lorry-Rail. Cieszymy się, że nasze relacje z firmą rozwijają się dzięki temu nowemu unikalnemu połączeniu kolejowo-morskiemu między Turcją, a Paryżem przez port Sète. Trwają dyskusje mające na celu otworzenie nowych połączeń w Europie Północnej.” oświadczył Daniel Lebreton, Dyrektor Sprzedaży VIIA.
„Dzięki temu pociągowi możemy lepiej połączyć Turcję i Iran z Europą, Maghreb z Paryżem, a rozwiązanie, które oferujemy jest naprawdę ekologiczne. Warto wspomnieć, że dzięki wagonom VIIA, nowy pociąg Ekol jest pierwszym, który umożliwia transport P400 z Sète do Paryża. Dlatego też możemy wykorzystywać go do transportu naczep typu mega i innych jednostek, na przykład nadwozi wymiennych typu mega oraz kontenerów. W Ekol, pragniemy rozwijać połączenia kolejowe, między wschodem a zachodem, z Paryża na Węgry i do Rumunii. Nasze plany są ambitne, ale jesteśmy pewni, że skorzystają na nich nasi klienci.” mówi Alaa Jennane, Business Development Manager w Ekol.