Pandemia istotnie spowolniła, a wręcz zahamowała światową globalizację. Trwający od lat 80. XX w. trend przenoszenia produkcji do Azji i towarzysząca mu globalizacja łańcuchów logistycznych wymagały przygotowania wielu scenariuszy wydarzeń.
Niewiele jednak firm i przedsiębiorców zobligowanych do kooperacji z operatorem logistycznym po to by dostarczać klientowi produkt we właściwym czasie, w odpowiedniej ilości, we właściwym stanie i w odpowiedniej cenie, przygotowało się na ewentualność wystąpienia pandemii.
Pandemia. Plan awaryjny ‒ plan buforowy
Doświadczony operator logistyczny, który wie jak budować odporność i wzmocnić siatkę bezpieczeństwa logistycznego to pewny plan buforowy, w przeciwieństwie do ofert pozostałych graczy logistycznych.
Magazynowe oferty deweloperskie to propozycje wynajmu pustej hali czy magazynu, bez wykwalifikowanych pracowników, wyposażenia i certyfikacji. Operator logistyczny w tym kontekście to wersja „pod klucz” z 24h serwisem według potrzeb (tworzenie spersonalizowanych zestawów sprzedażowych, etykietowanie czy wykonywanie części prac montażowych) i ze scedowaną odpowiedzialnością, a więc wisienka na logistycznym torcie.
Obecną sytuację pandemiczną tak komentuje dyrektor logistyki Seifert Polska Szymon Szczepanik:
– W tym nietypowym czasie musimy realizować swoje zadania dostosowując się do wymagań chwili. Z fazy globalizacji procesów logistycznych przechodzimy w tymczasowy etap deglobalizacji. Skupiamy się na zapewnieniu bezpieczeństwa ciągłości łańcuchów dostaw i udostępniamy powierzchnie buforowe. Działamy dla branży FMCG. Dostarczamy podstawowych produktów użytku osobistego oraz produktów niezbędnych w naszych gospodarstwach domowych. Natomiast nigdy wcześniej nie zmagaliśmy się z tak dużym zapotrzebowaniem szpitali na podstawowe produkty ochrony epidemiologicznej, jak fartuch, maseczki czy rękawiczki, a jego bezpieczeństwo wiąże się z koniecznością funkcjonowania awaryjnych magazynów buforowych w kraju.
Bezpieczeństwo niejedno ma jednak imię
Jak wskazują analizy i eksperci, koronawirus ze względu na rosnącą świadomość Polaków w połączeniu z dotacjami oraz zobowiązaniami krajów rozwijających się nie zahamuje rozwoju branż związanych z ograniczaniem emisji dwutlenku węgla.
Jako że od lat motorem napędowym Grupy Logistycznej Seifert jest wyspecjalizowana logistyka kontraktowa dla branży motoryzacyjnej, firma ta jako operator logistyczny rozwijała się równolegle z nią. Nie inaczej jest i teraz, także w Polsce. Seifert Automotive Polska, spółka-córka Seifert Polska, latem tego roku objęła kompleksową obsługą logistyczną fabrykę baterii do modelów hybrydowych i w pełni elektrycznych niemieckiego producenta samochodów, która położona jest na zachód od Wrocławia, w gminie Jawor.
– Już prężnie działamy, a docelowo w 2021 obsłużymy logistycznie, w cyklu: przyjęcie – magazynowanie – zaopatrzenie linii – odbiór wysyłka gotowych komponentów – zarządzanie pustymi opakowaniami, produkcję 110 tysięcy „elektromobilnych baterii” – mówi dyrektor Logistyki Seifert Automotive Polska Michał Musielak.
– Jednocześnie rozkwita branża fotowoltaiczna – dodaje Jan Brachmann, prezes zarządu Seifert Polska. – Od lata buforujemy w Mysłowicach panele, falowniki i inne akcesoria fotowoltaiczne. Zweryfikowaliśmy problemy tej branży, wiemy o zatorach zaopatrzeniowych uniemożliwiających terminowe wywiązywanie się z zobowiązań, dlatego naszą ofertę krótkoterminowych powierzchni magazynowych kierujemy również do małych, średnich i dużych firm fotowoltaicznych na Górnym Śląsku, które chcą uniezależnić się od monopolu dostawców i bezpiecznie realizować swoje zlecenia, wzorem firm, którym już w ten sposób pomagamy.
Grupa Seifert
Seifert Polska i Seifert Automotive Polska są odpowiedzialne za projekty w Jaworze. Są też częścią międzynarodowej grupy logistycznej Seifert Logistics Grup. Firma założona w 1947 r., po dziś dzień jest przedsiębiorstwem rodzinnym z siedzibą w Ulm. Z lokalnego lidera rynku transportowego wyrosła do poziomu operatora spedycyjno-logistycznego działającego na arenie międzynarodowej.
Grupa zatrudnia ponad 2 tys. pracowników w 46 lokalizacjach w Europie, gdzie realizuje innowacyjne rozwiązania logistyczne dla branży motoryzacyjnej, papierniczej, chemicznej, farmaceutycznej, materiałów budowlanych i dóbr konsumpcyjnych.