Między 16 a 22 września obchodzony jest Europejski Tydzień Zrównoważonego Transportu, który ma zwrócić uwagę na konieczność obniżenia emisyjności transportu. Ograniczenie emisji CO2 i zanieczyszczeń powietrza wynikających z działań logistycznych to jeden z ważnych aspektów strategii zrównoważonego rozwoju Grupy Carlsberg. W efekcie podejmowanych działań w Carlsberg Polska zredukowano liczbę przejechanych kilometrów o prawie 0,5 mln w dystrybucji produktów.
Zgodnie ze strategią zrównoważonego rozwoju Together Towards Zero, cel Grupy Carlsberg na 2030 r. to zero śladu węglowego. W jego ramach zakładane jest ograniczenie do zera emisji CO2 w browarach firmy oraz zmniejszenie o 30 proc. śladu węglowego w łańcuch wartości „beer in hand”.
Zmniejszenie emisji typu “beer in hand”
Celem Grupy jest m.in. zmniejszenie do roku 2030 emisji typu “beer in hand” o 30 proc. w odniesieniu do 2015 jako bazowego. Oznacza to, że firma ogranicza poziom emisji CO2 w łańcuchu wartości – w tym poprzez transport do momentu, kiedy piwo trafia w ręce konsumenta. Dążąc do realizacji tego celu, Carlsberg m.in. zmienia schematy załadunkowe w transportach międzymagazynowych oraz w dystrybucji do klientów. Dzięki temu udaje się maksymalnie wykorzystać powierzchnię załadunkową i ograniczyć ilość realizowanych transportów.
“Ważnym projektem realizowanym przez nas w 2018 roku była kontynuacja wdrożenia Transportation Management System (TMS), czyli systemu
do zarządzania, planowania i optymalizacji usług transportowych realizowanych przez operatorów logistycznych”. – mówi Dariusz Krasoń, menedżer ds. transportu i dystrybucji Carlsberg Polska. – Do kluczowych korzyści z wprowadzenia TMS należy m.in. wzrost elastyczności współpracy z operatorami logistycznymi, minimalizacja błędów ludzkich i poprawa jakości planowania transportu.
W efekcie podejmowanych działań w Carlsberg Polska zredukowano liczbę przejechanych kilometrów o prawie 0,5 mln w dystrybucji produktów oraz ponad 100 tys. po wprowadzeniu z kluczowymi klientami projektu odbiorów własnych.
Ponadto, w poprzednich latach w Browarze Bosman w Szczecinie dotychczasową flotę zastąpiono autami nowej generacji DAF CF, które pozwalają przewieźć
o 10 proc. więcej palet niż dotychczasowe samochody, co przekłada się na mniej kursów i oszczędność paliwa, a w efekcie mniejszą emisję CO2.
Większe powierzchnie magazynowe to dalsza redukcja ilości kilometrów
“W ostatnim czasie przeprowadziliśmy w naszych browarach kilka inwestycji, które usprawniły ruch pojazdów i zwiększyły powierzchnię magazynową, co pozwoliło nam ograniczyć liczbę transportów do magazynów zewnętrznych”. – mówi Marcin Będlin, menedżer ds. logistyki magazynowej.
Wśród wprowadzonych rozwiązań znalazł się m.in. system buforowania i transportu palet z pustą butelką zwrotną z magazynów zewnętrznych
do depaletyzerów. Zastosowano także niszczarki do pasków opakowaniowych – zmielone w nich resztki poddawane są recyclingowi, rozwiązanie to umożliwiło zredukowanie zajmowanej przestrzeni załadunkowej. Dzięki podniesieniu podwieszenia oświetlenia uzyskano aż 25 proc. pojemności całkowitej magazynu. A modernizacja floty wózków widłowych pozwoliła na uwolnienie 4 proc. powierzchni. To wszystko przyczyniło się ograniczenia liczby wywozów produktów do magazynów zewnętrznych.
Na ograniczenie emisji CO2 wpływa również fakt, że 95 proc. wózków w magazynach browarów to wózki elektryczne. We wszystkich lokalizacjach –
w Browarze Kasztelan w Sierpcu, w Browarze Okocim w Brzesku i Browarze Bosman w Szczecinie – uruchomiono także akumulatorownię z automatycznym systemem kolejkowania baterii FIFO, co znacząco poprawia żywotność baterii oraz ogranicza zużycie prądu.