50 m długości – to więcej niż długość 4 autobusów ustawionych jeden za drugim, 5,88 m szerokości to niemal 2 pasy ruchu. Zestaw tej wielkości z elementem suwnicy nabrzeżowej przejechał Trasą Kwiatkowskiego w Gdyni w nocy z niedzieli na poniedziałek. Ta ważąca niemal 70 ton konstrukcja była największą przewiezioną w jednym kawałku na Pomorzu. Firma która podjęła wyzwanie transportu tego elementu to SCANDINAVIAN EXPRESS Poland Sp. z o.o.
Transport na liczącym zaledwie 5 km odcinku zajął około 3 godzin. Największym wyzwaniem był wyjazd z terenu wykonawcy na ulicy Hutniczej oraz wjazd i przejazd tyłem po Trasie Kwiatkowskiego.
„Przy tak dużych elementach najwięcej czasu pochłania planowanie trasy” mówi Waldemar Pomian, Kierownik Działu Transportu Ponadgabarytowego w Scandinavian Express. „Mierzymy każdy odcinek trasy, weryfikujemy , czy zestaw będzie w stanie się złożyć, czyli mówiąc potocznie wejść w zakręt. W przypadku tego zlecenia musieliśmy wyłączyć odcinek Trasy Kwiatkowskiego liczący długość między dwoma zjazdami. Poruszaliśmy się tyłem i pod prąd.”
To wszystko było możliwe dzięki precyzji i opanowaniu biorących udział w przejeździe ludzi. W jednej akcji uczestniczy zespół złożony nawet z 10 osób, których praca musi być na bieżąco koordynowana. Napięcie przy realizacji tak dużego transportu jest ogromne.
„W chwili, gdy rozpoczynamy przejazd, nie liczy się nic innego” tłumaczy Roman Jakubik, wieloletni pilot i doradca zarządu ds. transportu ponadgabarytowego w firmie Scandinavian Express. „Każdy z nas dokładnie wie, co ma robić, ale nerwy, że cokolwiek mogłoby pójść niezgodnie z planem, są ogromne. “
Element suwnicy jest ostatnim i zarazem największym z 4, które przygotowała stocznia Vistal Offshore dla kontrahenta niemieckiego. Belki suwnicy po pomalowaniu zostaną przetransportowane statkiem do klienta na terenie Ameryki Północnej.