To zupełnie nowy sposób wyznaczania tras kurierskich i zarządzania siecią operacyjną. GLS właśnie rozpoczął współpracę z AutoMapą w pełnej skali. Każdy oddział tego operatora w kraju korzysta już z nowej, specjalnej aplikacji. Przyniesie to wymierne korzyści zarówno dla nadawców, jak i odbiorców, a firmie pozwoli działać bardziej ekologicznie.
Nowe narzędzie już funkcjonuje we wszystkich, ponad 40 oddziałach GLS w Polsce. To znacznie więcej niż tylko bardzo szczegółowa mapa, choć AutoMapa rzeczywiście ma najdokładniejsze dane w kraju, na dodatek aktualizowane w trybie ciągłym. Z punktu widzenia zarządzania usługami kurierskimi najważniejsze są określone funkcje opierające się na geokodowaniu. Przyjrzyjmy się, jak działa to rozwiązanie.
Przesyłki kodują w punkt
Na czym polega geokodowanie? Do każdego adresu odbioru lub doręczenia przesyłki przypisywane są precyzyjne współrzędne geograficzne (geokoordynaty). AutoMapa koduje je w czasie rzeczywistym i odsyła informację o przypisaniu przesyłki do trasy konkretnego kuriera GLS. Tak przebiega proces dla każdej paczki z osobna.
– Atutem naszego najnowszego narzędzia jest fakt, że bardzo precyzyjnie odwzorowuje rzeczywiste trasy kurierskie. Co równie istotne można je wyznaczać dowolnie, niezależnie od kodów pocztowych, które, jak wiemy, dalekie są w Polsce od doskonałości, z bardzo dokładnym wskazaniem pojedynczych adresów. Patrząc szerzej, mamy teraz narzędzie do jeszcze bardziej zaawansowanego planowania procesów doręczeń i odbiorów paczek z najwyższą jakością, uwzględniając takie zjawiska jak np. sezonowość – mówi Szymon Lauer, dyrektor rozwoju operacji GLS Poland.
Podkreśla, że dzięki temu szybkość, terminowość i niezawodność dostaw jeszcze wzrosną, na czym skorzystają zarówno odbiorcy, jak i nadawcy.
– Wykorzystanie geokodowania zdecydowanie usprawnia logistykę ostatniej mili, czyli kluczowy element całego procesu. Np. sklepy internetowe zyskują w ten sposób gwarancję jeszcze efektywniejszych dostaw, co jest bardzo istotne z punktu widzenia osób kupujących online (adres wprowadzony przez kupującego jest weryfikowany pod kątem ewentualnych błędów i geokodowany). Wspieramy w ten sposób rozwój e-commerce. Rzecz jasna skorzystają również nasi klienci z segmentu B2B. Geokodowanie jest rozwiązaniem systemowym – dodaje.
Od strony infrastruktury informatycznej i technicznej AutoMapa jest w pełni przygotowana na przepływ ogromnej liczby danych.
– Zapewniamy wydajność geokodowania na poziomie 1,5 miliona rekordów na godzinę na jednym klastrze serwerowym, więc nawet szczyt przedświąteczny nie był dla nas straszny. Cieszymy się ze współpracy z dużym, nowoczesnym operatorem z branży KEP. To pokazuje potencjał naszych rozwiązań – podkreśla Patryk Osęka, dyrektor operacyjny AutoMapy.
AutoMapa, polska innowacyjna aplikacja, znana już wielu kierowcom, dysponuje autorskimi mapami. Ich dokładność nominalna w największych miastach wynosi 1 m, a poza nimi 5-12 m. Co ważne, mapy całkowicie pokrywają sieć dróg prowadzących do miejsc zamieszkania w Polsce. Firma dostarcza również rozwiązania indywidualne, wykraczające poza obszar map i nawigacji.
Ekologia z dużą dokładnością
Rozwiązanie przynosi też wymierne korzyści w wymiarze ekologicznym, ponieważ wspiera ustalanie optymalnej kolejności doręczeń. Precyzyjne zaplanowanie każdej trasy z osobna oznacza, że kurierzy jeżdżą krócej i oszczędzają paliwo, co bezpośrednio przekłada się na niższą emisję.
– Inwestycje i optymalizacje planujemy zgodnie z naszą strategią Think Green, którą konsekwentnie realizujemy już od 2008 roku we wszystkich obszarach naszej działalności – mówi Małgorzata Markowska, marketing manager GLS Poland.
Dodaje, że coraz nowocześniejsza i coraz bardziej ekologiczna staje się też flota pojazdów kurierskich w barwach GLS. Firma zachęca swoich partnerów biznesowych, którzy obsługują trasy kurierskie, do wyboru pojazdów jak najbardziej przyjaznych dla środowiska.