Gotowi na wjazd do Londynu?

C

09-10-2020

26 października 2020 roku w aglomeracji londyńskiej zaczynają obowiązywać przepisy o widoczności z kabin ciężarówek, tzw. Direct Vision Standard. Będą obejmować pojazdy o dmc powyżej 12 t, także pochodzące spoza Zjednoczonego Królestwa.

26 października 2020 roku w aglomeracji londyńskiej zaczynają obowiązywać przepisy o widoczności z kabin ciężarówek, tzw. Direct Vision Standard. Będą obejmować pojazdy o dmc powyżej 12 t, także pochodzące spoza Zjednoczonego Królestwa.

 

 

 

Direct Vision Standard czyli norma widoczności bezpośredniej dotyczy Londynu i 32 otaczających go gmin. Ich egzekwowaniem zajmuje się samorządowa jednostka Transport for London (TfL), odpowiedzialna za transport na terenie aglomeracji. Każda ciężarówka o dmc powyżej 12 t będzie musiała mieć certyfikat widoczności, dostarczony przez producenta pojazdu. Widoczność ocenia się za pomocą gwiazdek: od 0 do 5. Podstawowym kryterium jest odległość, z której kierowca widzi stojącą osobę o przeciętnym w Europie wzroście, spoglądając przez szybę przednią i boczną od strony pasażera. Na początku do jazdy po Londynie i okolicach wystarczy jedna gwiazdka (głowa i ramiona stojącej osoby widoczne w odległości 2 m z przodu i 4,5 m z boku), ale od 2024 będą wymagane co najmniej trzy gwiazdki, co oznacza, że kabina powinna umożliwiać dostrzeżenie pieszego z bliższej odległości.

Londyńskie ustawodawstwo preferuje zatem nisko zawieszone kabiny z nisko biegnącą linią okien. Możliwe jest użytkowanie pojazdu, który nie uzyskał żadnej gwiazdki, pod warunkiem, że został doposażony w urządzenia poprawiające widoczność: zestaw odpowiednich lusterek (wymóg dotyczy głównie starszych pojazdów), kamery i czujniki monitorujące martwe pole, boczne osłony podwozia oraz sygnał dźwiękowy ostrzegający o skręcie w lewo, a także plakietkę ostrzegawczą w lewym, tylnym narożu pojazdu.

 

Warto się przygotować

Firma Brigade Electronics, która była zaangażowana w część procedury konsultacyjnej dotyczącej nowego ustawodawstwa, zaleca operatorom flot w Europie, aby z dużym wyprzedzeniem dostosowali się do nowych przepisów. Jak mówi Eryk Biskupski z Brigade Electronics Polska:

– Zachęcamy wszystkich polskich operatorów flot oraz przedsiębiorstwa użytkujące pojazdy o dmc od 12 ton, wjeżdżające do Londynu, do zapewnienia pełnej zgodności z nowym ustawodawstwem na długo przed upływem terminu 26 października. Oznacza to upewnienie się, że zostały zainstalowane wszystkie niezbędne systemy bezpieczeństwa pojazdu, zgodnie z wymogami przepisów, jeśli pojazdy nie otrzymują minimalnej liczby gwiazdek.

Brigade przygotowała specjalny zestaw akcesoriów, aby usprawnić firmom procedury wdrożenia systemu. Zestaw ten nadaje się do montażu w pojazdach jedno- i wieloczłonowych. Składa się z kamery bocznej, czujników ultradźwiękowych dla strony pojazdu znajdującej się przy poboczu oraz alarmu ostrzegawczego, który jest aktywowany, gdy pojazd skręca. Zestaw jest zgodny z londyńskim Direct Vision Standard oraz przepisami unijnymi.

 

 

 

Zobacz także

C

Najnowszy numer

C
TSL Biznes 04/2021
Truck & Van 03/2021

Zapisz się do newslettera

C

Czytaj TSL biznes za darmo! Zapisz się do newslettera.

C