600-tny kontener Grupy Stelmet wysłany do Wielkiej Brytanii

C

01-08-2017

Grupa Stelmet, zajmująca się produkcją i dystrybucją drewnianej architektury ogrodowej, w ubiegłym tygodniu dostarczyła do Wielkiej Brytanii sześćsetny kontener z produktami z nowego zakładu MrGarden w Grudziądzu. Transport drogą morską jest bardziej opłacalny niż transport kołowy, dlatego obecnie wszystkie dostawy z Grudziądza do Wielkiej Brytanii realizowane są z wykorzystaniem kontenerów.

Grupa Stelmet, zajmująca się produkcją i dystrybucją drewnianej architektury ogrodowej, w ubiegłym tygodniu dostarczyła do Wielkiej Brytanii sześćsetny kontener z produktami z nowego zakładu MrGarden w Grudziądzu. Transport drogą morską jest bardziej opłacalny niż transport kołowy, dlatego obecnie wszystkie dostawy z Grudziądza do Wielkiej Brytanii realizowane są z wykorzystaniem kontenerów.

Produkty sprzedawane przez Grupę Stelmet na rynku brytyjskim wytwarzane są głównie w zakładzie MrGarden w Grudziądzu, który został uruchomiony jesienią 2016 r.

Od lutego 2017 r. dostawy do Wielkiej Brytanii realizowane są z wykorzystaniem transportu morskiego. W Grudziądzu produkty ładowane są do kontenerów, które następnie przewożone są do portu w Gdyni. Tam trafiają na statek typu feeder, czyli kontenerowiec wykorzystywany głównie w transporcie bliskomorskim, tzw. short sea, na stałych trasach. Feeder w Polsce zatrzymuje się jeszcze w Szczecinie, potem płynie do portu w Immingham/Hull i dalej do Felixstowe w Wielkiej Brytanii. Z portu w Immingham/Hull kontenery trafiają do centrum dystrybucyjnego w Much Wenlock, natomiast z portu Felixstowe do położonego w pobliżu centrum dystrybucyjnego w Harwich. Pokonanie całej trasy zajmuje 5-6 dni.

W zeszłym tygodniu dostarczyliśmy na wyspy sześćsetny kontener z naszymi wyrobami. Zważywszy, że tradycyjny transport kołowy, przy obecnych stawkach, jest o około 26% droższy niż transport kontenerowy drogą morską, od około dwóch miesięcy w Grudziądzu wszystkie produkty przeznaczone na rynek brytyjski ładujemy wyłącznie w kontenery. W szczycie sezonu planujemy wysyłać około 15-20 jednostek dziennie i rozważamy, czy przy takich ilościach dla odcinka Grudziądz-Gdynia nie udałoby się zastąpić transportu kołowego transportem kolejowym. Początkowo, z portu w Gdyni feeder wypływał raz w tygodniu. W związku z dużym zainteresowaniem transportem morskim typu short sea i przy udziale naszych wolumenów dostaw, armator kilka tygodni temu uruchomił drugi statek – mówi Stanisław Bieńkowski, prezes zarządu Stelmet S.A.

Transport morski w basenie Morza Bałtyckiego i Morza Północnego w dużym stopniu konkuruje z transportem kołowym, dlatego armatorzy wykorzystują jednostki kontenerowe zbliżone objętościowo do naczep. Podstawową jednostką jest kontener 45′ HCPW (High Cube Palet Wide), czyli kontener o wydłużonej do 45 stóp długości, poszerzony i o podwyższonej wysokości.

– Mimo że cały czas uczymy się optymalizacji powierzchni załadunkowej, średnia wielkość załadunku jaką uzyskujemy od początku wysyłek kontenerowych to ponad 21 m szesc., która jest lepszą od średniej jaką uzyskiwaliśmy dla naczep – dodaje Stanisław Bieńkowski

Wykorzystanie kontenerów obniża koszty transportu i dodatkowo pozwala lepiej organizować załadunek w zakładzie w Grudziądzu. Kontener przygotowany do wysyłki na Wyspy Brytyjskie w ciągu zaledwie kliku minut jest umieszczany na naczepie z wykorzystaniem specjalnego podnośnika, tzw. wozu bramowego. Transport do odbiorców z Europy Kontynentalnej realizowany jest ciężarówkami z wykorzystaniem standardowych naczep.

Zobacz także

C

Najnowszy numer

C
TSL Biznes 04/2021
Truck & Van 03/2021

Zapisz się do newslettera

C

Czytaj TSL biznes za darmo! Zapisz się do newslettera.

C